حرف ما در صنعت قارچ

ترویج مصرف قارچ خوراکی با پرچم قارچ سمی

تبلیغات نادرست تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت

تاکنون در سلسله قارچ ها بیش از 120 هزارگونه قارچ شناسایی شده و بر اساس پیش بینی دانشمندان تعداد انواع گونه های قارچ بر روی کره خاکی بیش از 6 میلیون خواهد بود. در بین قارچ ها گونه های خوراکی و سمی به صورت خودرو یا پرورشی دیده می شود که مصرف آنها به دوران باستان منجمله مراکز باستان‌شناختی با قدمت نزدیک به 000/13 سال در شیلی یافت شده است‌. اما اولین شواهد قابل اعتماد درباره  پرورش و مصرف قارچ ها بعنوان غذا یا دارو به حدود 4 هزار سال پیش در چین باز می‌گردد. تبلیغات نادرست(ترویج مصرف قارچ خوراکی با پرچم قارچ سمی) تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت.

قارچ‌های خوراکی عمدتا دارای ساختاری با کلاهک گوشتی بوده و گونه های خودرو این گروه ممکن است رو یا زیر زمین ظاهر شوند. خوراکی بودن قارچ‌ها را می‌توان به عدم وجود ترکیبات سمی برای انسان در آن و داشتن مزه و بوی مطبوع تعریف نمود.

امروزه قارچ‌های خوراکی به دلیل ارزش غذایی بالا و منحصر به فرد خود در کنار طعم و عطر بی مانند آن برای طبخ و تزئین غذا استفاده می شوند و به همین دلیل مصرف آن در طی سنوات اخیر روند افزایشی قابل ملاحظه ای در تمام نقاط دنیا داشته است.

به دلیل وجود ترکیبات ارزشمند در قارچ ها، استفاده از آنها به عنوان دارو با کاربرد درمانی قدمت هزاران ساله در تاریخ داشته و با پشتوانه تحقیقات وسیع صورت گرفته امروزی استفاده از این هدیه الهی به عنوان دارو و درمان در حال گسترش است. در سلسله قارچ ها، قارچ های توهم‌زا (مانند قارچ‌ جادویی) نیز وجود دارد که در برخی از فرقه‌ها  به عنوان مواد مخدر مورد استفاده قرار گرفته که می‌توانند تهوع و اختلالات در هوشیاری و آگاهی شدیدی ایجاد کنند.

شناختن قارچ‌های خوراکی وحشی از قارچ‌های سمی به تجربه و تخصص بسیاری نیاز دارد و هر ساله گزارشاتی از فوت تعداد زیادی از مصرف کنندگان قارچ های سمی خودرو در سراسر جهان اعلام می گردد. بنابراین هرگز نباید قارچ‌های موجود در طبیعت را به صرف داشتن ظاهر و بوی خوب مصرف کرد، چرا که مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ از پیامدهای مصرف قارچ‌های وحشی سمی موجود در طبیعت است.

نکته قابل توجه در این بین شکل و تنوع رنگ زیبا در بین قارچ های سمی است که در طبیعت طعنه بر زیبایی گل ها و پروانه ها دارد. این زیبایی سبب شده است که هر زمان صحبت از قارچ به میان می آید ناخواسته تصویری از قارچ رنگین و زیبا در طبیعت در ذهن تداعی می شود که البته از سمی ترین و خطرناک ترین موجودات کره زمین است. بله سمی ترین و کشنده ترین!! قارچ آمانیتا ویروسا یا کلاهک مرگ.

امانیتا یا کلاهک مرگ
امانیتا یا کلاهک مرگ تبلیغات نادرست تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت

 

به نظر میرسد ریشه این موضوع شاید در دوران کودکی و کتاب های داستان آن مقطع و یا در سال های اخیر و در بازی های رایانه ای نظیر سوپر ماریو ( قارچ خور) دارد که میتواند بسیار خطرناک و زیان بار باشد. جالب اینکه در دهه  های اخیر همین اشتباه در ابعادی بزرگ تر و از سوی مراکز فرهنگی کشورو سهوا در حال تکرار است که می تواند ناخوداگاه چهره قارچ سمی را نزد همگان تبدیل به چهره ای عزیز و امن نماید و به دلیل این اشتباه حوادث جبران ناپذیری رقم بخورد.

در این خصوص می توان به نمایش  تصویرقارچ سمی در نمایشگاه های قارچ استانی و کشوری، در مسابقات آشپزی و در برنامه های صدا و سیمای کشور و … اشاره نمود که همانطور که اشاره شد می تواند با ایجاد تصویری نادرست از قارچ سمی به جای قارچ خوراکی سالم در ذهن همگان بویژه کودکان خسارات مرگباری را سبب شود.

 تبلیغات نادرست تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت
تبلیغات نادرست تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت
 تبلیغات نادرست تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت
ترویج مصرف قارچ خوراکی با پرچم قارچ سمی
ترویج مصرف قارچ خوراکی با پرچم قارچ سمی
ترویج مصرف قارچ خوراکی با پرچم قارچ سمی
 تبلیغات نادرست تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت
تبلیغات نادرست تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت

 

در خاتمه بر اساس وظیفه انسانی و تخصصی خود به تمام فعالان فعالیت های فرهنگی، نویسندگان کتب درسی و داستان کودکان ، مسئولین صدا و سیما و هریک از مسئولانی که برای اشاعه فرهنگ مصرف قارچ – این غذای سلامتی – تلاش می کند، اعلام میگردد که به این نکته مهم و خطیر توجه داشته و با انتخاب تصاویری مناسب از قارچ های خوراکی (بویژه قارچ دکمه ای سفید) از نشر تصویر قارچ های سمی در ذهن ناخودآگاه احاد جامعه پرهیز گردد و از سوی به علاقه مندان مصرف قارچ نیز باید تاکید نمود، امن ترین قارچ، قارچی های پرورشی است که از فروشگاه های معتبر و در بسته بندی های مناسب عرضه می شود.

 سردبیر

برای آشنایی با چالش های درون صنفی و راهکارهای پیشنهادی حرف ما در صنعت قارچ هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا