اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

تسهیلات صندوق کارآفرینی امید برای تولید قارچ

روستای هدف تولید قارچ برای طرح روستای بدون بیکار

روستای قلعه ممکا در چهارمحال و بختیاری، به‌عنوان روستای هدف تولید قارچ در نظر گرفته شد. در این روستا تمرکز بر تولید قارچ و تبدیل شدن به قطب تولید قارچ در منطقه است و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید برای تولید قارچ به آن اختصاص یافته است.

این رویداد پس آن صورت گرفت که طرح روستای بدون بیکار به‌عنوان یک ایده راهبردی مورد توجه قرار گرفت و مقرر بود بر اساس ظرفیت‌های موجود در هر روستا در حوزه های مختلف، به افراد بیکار در روستا آموزش و تسهیلات پرداخت شده، و پس از توانمندسازی برای آنان شغل ایجاد شود.

ایده اصلی نه از طرف دولت که از سوی یکی از روستاییان که برای ایجاد طرح پرورش قارچ اجرا گردید و سایرین نیز زمانی‌که بازدهی مطلوب این طرح را دیدند، به اجرای طرح‌های پرورش قارچ گرایش پیدا کردند. به این ترتیب اکثر اهالی روستا به کشت و تولید قارچ روی آوردند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در چهارمحال و بختیاری، ضمن تاکید بر ارائه تسهیلات صندوق کارآفرینی امید برای تولید قارچ در این روستا، اظهار کرد که اگر متقاضیان در سامانه کارا ثبت‌نام کنند، پس از بررسی به چهار بانک پست بانک، کشاورزی، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند. به این ترتیب علاقه‌مندان به کارآفرینی در روستاها می‌توانند از اعتبارات صندوق توسعه ملی به بخش اشتغال روستایی بهره‌مند شوند.

این چهار بانک در بحث اشتغال روستایی تعهد دارند و سالانه به مرور تسهیلات را پرداخت می‌کنند و اعتبار آن‌ها سالانه اضافه می‌شود، کارمزد این تسهیلات شش درصد است، متقاضیان روستایی می‌توانند با اجرای طرح در حوزه گردشگری، ورزشی، خدماتی و … اشتغال ایجاد کنند.

نوروزی افزود تسهیلات صندوق کارآفرینی امید برای تولید قارچ و سایر مشاغل خانگی در سه مرحله به متقاضیان پرداخت می‌شود. البته این صندوق هیچ مجوزی را صادر نمی‌کند و دستگاه اجرایی بر اساس سامانه هم پرداخت و هم نظارت را انجام می‌دهد تا ارزش افزوده برای متقاضی داشته باشد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه در بحث اشتغال روستایی در حوزه تسهیلات تبصره ۱۸ نیز وارد شده‌ایم، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی یک اعتبار مشخص در این حوزه دارند، برای مثال اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طرح‌هایی را به کمیته فنی معرفی می‌کند و صندوق کارآفرینی امید تسهیل‌گری طرح‌های اشتغالزایی در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و تولید و پرورش گیاهان و قارچ را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید می‌تواند طرح‌های اشتغالزایی را با شعار روستای بدون بیکار یا هر روستا یک محصول سوق دهد، در همین راستا باید یک همگرایی بین دستگاه‌های اجرایی شکل بگیرد، یعنی چند روستای هدف برای این منظور در نظر گرفته شود.

اما در این حین، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد که در پرداخت تسهیلات باید ببینیم که آیا فرد توانمندی لازم را برای ایجاد شغل دارد یا نه، اگر فرد توانمندی نداشته باشد، پس از دریافت تسهیلات، ورشکست و به بدهکار بانکی تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مزیت‌های هر منطقه و روستا به‌طور دقیق بررسی و شناسایی شود، گفت: برای تمامی روستاها نمی‌توان یک نسخه واحد پیجید، بلکه هر روستا یک نسخه جداگانه برای ایجاد اشتغال بر اساس مزیت می‌طلبد، بنیاد علوی در منطقه میانکوه اردل برای ایجاد اشتغال موفق عمل کرده است.

بنابراین اگر شما هم علاقه مند به تولید و پرورش قارچ هستید کافی است با مشاوره گرفتن از متخصصان در بخش مشاوره هاگ،  نسبت به تولید و پرورش آن اقدام نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا