اخبار جهان در حوزه قارچ

روند غذایی سال 2023 جهان فاش شد!

رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه مثل قارچ، آووکادو، و زیتون به طرز فزاینده‌ای در حال  محبوب‌تر شدن هستند

فاش شدن پیش‌ بینی‌ های رهبران صنعت، برای روند غذایی جهان در سال ۲۰۲۳

با نزدیک شدن به پایان سال پرحادثه سال 2022، رهبران بخش‌های مختلف صنعت غذا پیش‌ بینی‌ های صنعت غذایی خود را برای سال 2023 با وگ‌ کونومیست در میان گذاشتند. آنها پیش‌ بینی کردند که در سال 2023 سه موضوع بسیار مهم وجود دارد که بر سبک غذایی مردم جهان تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل سبد غذایی مردم جهان و روند غذایی جهان در سال پیش رو، با سرعت فزاینده‌ ای تفاوت بسیار خواهد کرد.

عوامل تغییر سبد غذایی مردم جهان

امروزه مردم جهان با آگاهی بیشتری غذای خود را انتخاب نموده، تلاش می‌کنند تا جهان بهتری را با گزینش سبک غذایی سالم خود رقم بزنند.

سلامت شخصی:

برای بسیاری از مصرف‌کنندگان سلامت شخصی بسیار مهم است، تا جایی که انتخاب غذا در بین آنها، بر اساس رابطه آن با عملکرد بهتر ارگانهای بدن صورت می‌گیرد. به همین دلیل بسیاری از برندها، به این مقوله توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

اولویت سلامت شخصی نسبت به سایر عوامل در یک مطالعه بررسی شده و گزارشهای نشان داده که مصرف‌کنندگان در هنگام خوردن غذاهای گیاهی به دلایل سلامتی 16 برابر بیشتر از مسائل مربوط به محیط زیست علاقه نشان داده‌اند، و  12 برابر بیشتر از گفتگو درباره پایداری صنعت غذایی درباره سلامت فردی صحبت کرده‌اند. این گزارش نشان داده که مصرف‌کنندگان در مورد سلامتی 172 بار بیشتر از مسائل مربوط به گزینشهای اخلاقی درباره غذا صحبت می‌کنند.

 

سلامت جهانی:

گزارش نشان می‌دهد، که رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه مثل قارچ، آووکادو، و زیتون به طرز فزاینده‌ای در حال  محبوب‌تر شدن هستند، به طوری که وقتی مصرف‌کنندگان در مورد سلامت صحبت می‌کنند، تمایل دارند که جایگزینهای خوبی برای لبنیات و گوشت بیابند.

مردم ترجیح می‌دهند جانوران را به خاطر گوشت یا لبنیات آزار ندهند و اکوسیستم جهان اطراف خود را به هم نریزند. روز به روز بر تعداد گیاهخواران و وگانهای جهان افزوده می‌شود و سبک غذایی جدیدی برای سازگاری با جهانی که در آن زندگی میکنیم، در این سالها خلق شده است.

غذای پایدار:  

منظور از غذای پایدار،  ایجاد سبک غذایی خاصی است که از  آسیب رساندن یا هدر رفتن منابع طبیعی جلوگیری کند، و سهم درستی در تغییرات آب و هوایی در کل فرآیند تولید به حداقل داشته باشد. با توجه به محدودیت منابع زمین و چرخه انرژی در حمل و نقل و ذخیره‌سازی، این عامل نیز مورد توجه بسیاری از مردم دغدغه‌مند به تعهد ما نسبت به سلامت زمین و نسل آینده است.

اما این عامل بسیار کمتر از بقیه عوامل مورد توجه مردم بوده ولی در استراتژیهای ملی و استانداردهایی مثل فائو بر آن تمرکز ویژه ای شده است.

غذاهای موجود در سبد غذایی مردم در سال 2023

با توجه به این عوامل کارشناسان پیش بینی میکنند که تغییرات زیر در سبد غذایی مردم جهان در سال 2023 رخ دهد:

استفاده از غذاهای با ردپای محیطی کم

نوریس، از کارشناسان ارشد بازاریابی اثرات تغییرات آب و هوا را در صنعت غذا غیرقابل انکار می‌داند. او میگوید در  سال 2023، ما انتظار داریم که شاهد تغییر گام مهمی برای تقاضا در برندها و محصولاتی باشیم که به سازگاری با محیط زیست و کاهش کربن در طبیعت علاقه نشان نمی‌دهند.

 

افزایش تقاضا برای روغن آووکادو :

با توجه به این که در میان مصرف کنندگان افزایش آگاهی نسبت به سلامتی بسیار مورد توجه است، به نظر می‌رسد تقاضا برای مصرف روغن آووکادو که سرشار از چربی‌های تک غیراشباع است و یکی از بالاترین نقاط دود (520 فارنهایت) را دارد، در سال 2023، به نقطه اوج خود برسد.

روغن آواکادو
روغن آواکادو در روند غذایی جهان

سبزیجات دریایی:

 در سال 2023، انتظار بر این است که شاهد افزایش قابل توجهی در تقاضا برای جلبک دریایی و سایر سبزیجات دریایی باشیم. آنها از جمله مغذی‌ترین سبزیجات روی زمین هستند و برای رشد به آب شیرین، زمین یا مواد شیمیایی نیاز ندارند.

پروتئینهای کشت شده جایگزین گوشت:

به نظر می‌رسد که در سال 2023 شاهد رونق منابع پروتئینی جایگزین برای گوشت باشیم، و پیش بینی می‌شود تا پایان دهه، ما شاهد برابری قیمت با گوشت کشت شده و اندازه بازار  25 میلیارد دلاری خواهیم بود.

در سطح بین‌الملل استانداردهای سختگیرانه‌تری در مورد مواد سالم تدوین می‌شود و شرکتها باید بیش از پیش بر نیاز مصرف کنندگان با شفافیت کامل تمرکز کنند. این درخواست شفافیت از سال 2020 رشد فزاینده‌ای داشته به گونه‌ای که 79% از مصرف‌کنندگان ترجیحات خرید خود را بر اساس مسئولیت اجتماعی، فراگیر بودن یا تأثیرات زیست محیطی محصولات شرکتها تغییر دادند.

نتا لاون، مدیر ارشد فناوری معتقد است که در سال 2023، صنایع غذایی و پزشکی به طور فزاینده‌ای با یکدیگر مشارکت خواهند داشت تا محصولات جایگزین بهتری را به مصرف کنندگان ارائه کنند. به نظر وی صنعت گوشت کشت شده بر پایه قارچ یا سایر مواد گیاهی روز به روز در حال پیشرفت است و این سبب شده تا کشورهایی مثل سنگاپور تاییدیه‌ها و چارچوبهای نظارتی جدیدی را برای آن وضع کنند تا جلوی خطاهای انسانی احتمالی به حداقل برسد. او پیش‌بینی می‌گند که شرکتها برای جلب توجه مصرف کنندگان، تعامل بیشتری با سرآشپزهای پیشرو، رستوران‌ها و خدمات غذایی داشته باشند.

پروتئین های جایگزین گوشت
پروتئین های جایگزین گوشت در روند غذایی جهان

در سال 200 محصولات ساخته شده از ترکیبات مشتق شده از قارچ و میسلیوم، جایگزین مغذی پروتئین‌های حیوانی خواهند بود. با توجه به این که مصرف قارچ‌ها به سرعت در حال افزایش است، استفاده از آنها با طعمهای متنوع و کاربردهای مختلف هم افراد زیادی را به خود جلب خواهد کرد.

بایر، یکی از فعالان این عرصه، معتقد است که پیشرفت‌های بیوتکنولوژی جایگزین کشاورزی سنتی در یک انقلاب جدید کشاورزی و تولید مواد غذایی خواهد شد. به نظر او بیوتکنولوژی غذا را متحول می‌کند و موج جدیدی از محصولات ایجاد می‌کند که «در نهایت فرهنگ مصرف‌کننده جهانی را برای همسویی بهتر با سلامت سیاره تغییر خواهد داد». کارخانه‌های گوشت میسلیوم نمونه‌ای از این تحول تولید هستند زیرا آنها «مزرعه‌های سرپوشیده تمیزی هستند که از آب بسیار کمی استفاده می‌کنند و بخار هوای تمیز، گوشت میسلیوم خوشمزه و کمپوست را منتشر می‌کنند.»

جایگزینهای شکر

به گفته پاپالاردو، از کارشناسان سلامت، در سال 2030 جایگزین‌های شکر تقاضای بسیار زیادی خواهد داشت. یکی از آنها آلولوز است که به نظر می‌رسد آسیبهای کمتری را با خود به همراه داشته باشد.

نسخه‌های گیاهی تنقلات سنتی  

فناوری جدید کم‌آبی به تولیدکنندگان این امکان را داده که سبزیجات و میوه‌ها را به نسخه‌هایی از تنقلات سنتی حیوانی، مانند پفک، اسنک و چیپس تبدیل کنند. به این ترتیب فهرست گسترده‌ای از پایه‌های مواد کم‌آب مثل چیپس قارچ یا هویج، در سال 2023 بر روی قفسه‌ها به وفور در اختیار مصرف کنندگان خواهد بود.

غذاهای دریایی با پایه گیاهی

فلمینگ، مدیر SH Food معتقد است با آگاهی بیشتر در مورد شیوه های ماهیگیری، مردم ترجیح خواهند داد به سراغ مصرف غذاهای دریایی با پایه گیاهی بروند، دقیقا مشابه همان اتفاقی که برای محصولات گوشتی گیاهی در سالهای اخیر افتاده است. عرضه غذاهای دریایی به دلیل صید بی رویه، مشکلات صید جانبی، تغییرات آب و هوایی و تخریب زیستگاه در حال کاهش است. در عین حال، انتظار می رود تقاضای جهانی برای غذاهای دریایی تا سال 2050 دو برابر شود.

برای همگام شدن با هوس غذاهای دریایی بدون ایجاد آسیب بیشتر به اقیانوس و جمعیت آن، غذاهای دریایی با پایه گیاهی در سال آینده سر و صدای بیشتری ایجاد خواهند کرد تا تقاضای مصرف کنندگان را برآورده کنند. و در این میان بیوتکنولوژی یک نقش موثر و پویا خواهد داشت.

پیاده‌سازی فناوری‌های جدید برای برنامه‌های تخمیر قدیمی، قلمرو جدیدی از محصولات نوآورانه را با برچسب‌های مواد پاک و طبیعت محور باز می‌کند. و فن‌آوری و تولید مبتنی بر زیست فرصت‌های زیادی را برای برآورده کردن نیازهای انسان به طور پایدار، در سراسر جهان و هماهنگ با طبیعت ارائه خواهد نمود.

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا