اخبار عمومی و گزارش

تغيير الگوی مصرف قارچ دکمه ای

در حال حاضر در کشور ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت به قارچ اختصاص دارد

تغيير الگوی مصرف قارچ، در شرایط کنونی جامعه، با اضافه شدن قارچ به‌عنوان یک محصول غذایی پرمصرف در سبد مصرفی خانوار و آگاهی عمومی از فواید این محصول، رشد تولید آن در کشور شدت گرفته و روز به‌ روز در حال افزایش است.

افزایش مصرف قارچ؛ این محصول پرطرفدار

به گزارش خبرگزاری هاگ؛ با توجه به شرایط مصرف قارچ به طوری که در مناطق روستایی و طبیعت بکر به‌عنوان یکی از مواد غذایی محسوب می‌شود امل از طرف دیگر، مصرف آن 5 دهه است که به‌صورت فراگیر در حال جا افتادن و عمومی شدن است.

در حال حاضر در کشور ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت به قارچ اختصاص دارد و تولید سالانه آن ۱۳۸ هزار تن در کل کشور است. قارچ به‌عنوان یک ماده غذایی سالم و سرشار از پروتئین گیاهی به‌عنوان جایگزینی برای پروتئین جانوری استفاده می‌شود.

قارچ ملارد

این ماده مغذی که از گروه یوکاریوت‌ها می‌باشد از سال ۶۴ در مجموعه پرورش قارچ ملارد در حال کشت و پرورش مس باشد. این مجموعه بزرگترین سایت تولید قارچ در آسیا محسوب می‌شود.

حسین ریاحی مالک مجموعه تولید قارچ ملارد و استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تغيير الگوی مصرف قارچ  و شرایط راه‌اندازی این واحد تولیدی، گفت: این مجموعه در سال ۶۴ با ۱۳ اتاق کشت تشکیل شد اما در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سالن کشت داریم که بخش اعظم آن با استانداردهای روز دنیا به‌روزرسانی شده و بخش اندکی هم که به‌صورت سنتی کار می‌کند در حال به‌روزرسانی است.

شرایط پرورش قارچ

مالک این مجموعه با اشاره به شرایط موردنیاز برای پرورش این محصول، اضافه کرد: در کشور ما رطوبت ۱۰ درصد است اما برای تولید قارچ ما به رطوبت ۹۵ درصد نیازمند هستیم و این امر صرف انرژی بالایی را می‌طلبد.

میانگین تولید ما در این مجموعه روزانه ۱۶ تن به‌صورت میانگین است که بازار فروش خود را با تغییر الگوی مصرف در کشور به‌دست آورده است. میزان تولید در این مجموعه تا پایان سال ۹۷ به بالای ۷ هزار تن خواهد رسید.

مالک سایت تولید قارچ ملارد در رابطه با میزان صادرات این مجموعه خاطرنشان کرد: این مجموعه ماهانه بالغ‌بر ۲۰ تن صادرات به کشورهای عراق، کویت، قطر و ترکمنستان صادر می‌کنیم که به خاطر مشکلات بسته‌بندی و هزینه بالای حمل‌ونقل هنوز در این بخش قوی نیستیم.

ریاحی در ادامه سخنان خود ضمن ابراز ناراحتی از زیان واردشده به این واحد صنفی در برخی از فصل‌های سال، عنوان کرد: در برخی فصول سال که تولید از تقاضا بالاتر است باوجوداینکه قیمت تمام‌شده محصول برای ما ۶۸۰۰ تومان است اما گاهی قیمت آن در بازار تا ۳۰۰۰ تومان کاهش می‌یابد که این موضوع باعث زیان بالایی به واحدهای صنفی می‌شود. از سوی دیگر مالیات و سود بانکی بالا برای واحدهای تولیدی زنگ خطر ورشکستگی را در
این صنف به گوش می‌رساند.

واحد تولید

وی در توضیحات بیشتر درباره فعالیت‌های این واحد تولیدی ضمن اشاره به تولید مواد اولیه موردنیاز مجموعه خود، اعلام کرد: ما در این مجموعه از تولید کمپوست، فرآوری و آماده‌سازی کمپوست، تولید قارچ و بسته‌بندی این محصول را یکجا در این مجموعه انجام می‌دهیم اما این امر جای افتخار ندارد و نشان از این است که ما در کشور کارخانه تولید کمپوست و یا بسته‌بندی قارچ نداریم که یک مجموعه تولیدی باید همه‌چیز را یکجا گردن بگیرد.

شایان توجه است که در این مجموعه تولیدی تخصصی بیش از ۷۰۰ نفر فعالیت می‌کنند که ۵۰۰ نفر از آنها در لیست بیمه قرار دارند و ۱۸۰ ویزیتور محصول را در بازار به فروش می‌رسانند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا