جهاد کشاورزی

تغییر و اصلاح الگوی کاشت در خشکسالی شهربابک

شهربابک پیشتاز در بهینه‌سازی در الگوی کاشت و پرورش قارچ

به گزارش هاگ از خبرنگار ایانا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک، با توجه به بروز خشکسالی های اخیر، تغییر و اصلاح الگوی کاشت با گیاهانی که نیاز آبی کمتر و بهره وری اقتصادی بالاتر دارند، مانند پرورش قارچ، از سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک بوده است.

در این خصوص کارشناسان مراکز خدمات، طی سالهای گذشته با برگزاری کلاس‌های آموزشی، توزیع برگه‌های ترویجی، انجام بازدیدهای ترویجی و … در زمینه‌های کاشت زعفران و گیاهان دارویی کم آب، احداث گلخانه، پرورش قارچ و فرآوری و بسته‌بندی این محصولات اقدام کرده­ که در حال حاضر استقبال کشاورزان نسبت به کاشت زعفران در مقایسه با سالهای قبل چشمگیر است.

وزیری بیان داشت که در شهرستان شهربابک، عمده سطح زیر کشت باغی به پسته اختصاص دارد و طی سه سال اخیر به علت نوسانات دمایی و کاهش نزولات آسمانی،  سرمای اول فصل خسارت سنگین به باغات پسته وارد نموده و تولید محصول  به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

وزیری خاطرنشان کرد: نظر به اهمیت اقتصادی بالا،  ارز آوری  این محصول به عنوان یک کالای صادراتی غیرنفتی و ضرورت حفظ بازارهای بین الملی،  این مدیریت با برگزاری کلاس آموزشی احداث سایبان در باغات پسته سعی نموده کشاورزان را جهت استفاده از این روش در کنار سایر روش ها مانند آتش زدن کاه، کلش و گازوئیل، به منظور حفظ محصول و مقابله با سرمازدگی ترغیب نماید که بعد از برگزاری اولین کلاس آموزشی تعداد چند پرونده جهت دریافت مجوز احداث سایبان  از سوی این مدیریت تشکیل و جهت طی مراحل اداری به سازمان جهاد کشاورزی استان  ارسال شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهر بابک اذعان داشت: در زمینه تولید سایر محصولات باغی مانند بادام و گردو نیز کارشناسان این مدیریت با همکاری کشاورزان  نسبت به  اجرای طرح مقایسه ارقام بادام در مقابل سرمازدگی  در منطقه بنه یکه و تغییر رقم گردو با انجام طرح سر شاخه کاری گردو در منطقه مدوارات طی سنوات گذشته اقدام کرده که نتایج اجرای این طرح ها نیز مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

طرح پرورش قارچ در شهربابک در سال 1399 توسط دو بانوی متخصص اجرا شده که بخش عمده‌ای از نیازهای این شهرستان را برآورده نمود.

برای تهیه قارچ مورد نیاز در هر شهرستانی که هستید، به فروشگاه هاگ مارکت مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا