کارآفرینی در حوزه قارچ

تفاهم نامه ارتقای وضعیت قارچ خوراکی استان خراسان رضوی

در خراسان رضوی ۲۷۰ واحد فعال و ۴۲ واحد راکد قارچ خوراکی وجود دارد

 تفاهم نامه ارتقای وضعیت قارچ خوراکی استان خراسان رضوی اجرایی شد. به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد جان پور، در این نشست که امروز ۵ مرداد در محل سالن جلسات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: طبق اطلاعات دریافت شده از سازمان جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت قارچ خوراکی در استان خراسان رضوی ۴۹ هکتار بوده و مقدار تولید قارچ خوراکی در استان ۱۲۴۵۰ تن می‌باشد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: قارچ دکمه‌ای بیش از ۹۹ درصد از حجم تولید و قارچ صدفی و گانودرما کمتر از ۱ درصد، از اصلی‌ترین گونه‌های قارچ خوراکی که در استان تولید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه  در استان خراسان رضوی ۲۷۰ واحد فعال و ۴۲ واحد راکد قارچ خوراکی وجود دارد،  عنوان کرد: قیمت کمپوست قارچ دکمه‌ای در مقایسه با سال گذشته، افزایش ۳ برابری داشته است و قیمت قارچ خوراکی دکمه‌ای در تیر ماه ۱۴۰۰، برای هر کیلو بسته بندی به طور متوسط به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: به دلیل ماهیت فساد پذیری قارچ‌های خوراکی و عدم داشتن زیرساخت و سرمایه گذاری لازم در حوزه فرآوری این محصول، با هر نوع افزایش قیمت، تا حدود زیادی از سبد غذایی مصرف کننده حذف می‌شوند.

وی تصریح کرد: متأسفانه با افزایش قیمت نهاده‌های تولید در فرایند تولید قارچ خوراکی دکمه‌ای، احتمال غیر فعال شدن واحدهای کوچک استان افزایش خواهد یافت.

دکتر جان پور تصریح کرد: کیفیت کمپوست قارچ خوراکی دکمه‌ای، کیفیت و کمیت خاک پوششی (استاندارد سازی)،تأمین نژاد هیبرید پرمحصول برای تهیه اسپان قارچ خوراکی دکمه‌ای  و عدم وجود یک کارگروه منسجم، علمی و فنی برای بررسی کارشناسانه در مراحل صدور مجوز، بازدید و نظارت از واحدهای صنعتی فعال، بررسی و استفاده از ظرفیت استان برای حل مشکلات موجود از جمله مشکلات شناسایی شده در صنعت قارچ خوراکی با ماهیت پژوهشی و آموزشی  است.

وی تک کشتی بودن قارچ خوراکی در استان و کشور، تبلیغات کم از نوع فرهنگ سازی در صدا و سیما برای آگاه سازی مردم در رابطه با مصرف قارچ‌های خوراکی، آموزش کارگران شاغل در سالن‌های پرورش قارچ و آموزش و به‌روزرسانی اطلاعات مدیران تولید در بخش‌های مختلف کمپوست سازی، خاک پوششی و سالن داری  را از دیگر مشکلات شناسایی شده در صنعت قارچ خوراکی با ماهیت پژوهشی و آموزشی برشمرد.

وی به مزیت‌های رقابتی پرورش قارچ خوراکی-دارویی ارینجی اشاره و تصریح کرد: طول دوره رشد کوتاه‌تر از قارچ خوراکی دکمه‌ای (صرفه جویی در هزینه‌ها)، خواص دارویی و تغذیه‌ای منحصر به فرد به عنوان یک رژیم غذایی مناسب و سالم، هزینه مواد اولیه بسیار پایین‌تر برای تولید قارچ ارینجی در مقایسه با قارچ خوراکی دکمه‌ای، نیاز کمتر به تجهیزات پیشرفته نسبت به قارچ دکمه‌ای برای تأمین شرایط مورد نیاز تولید و عدم نیاز به خارج از کشور برای تأمین مواد اولیه از جمله این مزیت‌ها است.

به گفته وی، ماندگاری مناسب و بیشتر از قارچ خوراکی دکمه‌ای (حدود ۲ هفته)، امکان تولید در تمام فصول (افزایش تعداد دوره کشت)، امکان تولید واقعاً ارگانیک (بدون استفاده از کود یا سم حیوانی و شیمیایی)، عدم نیاز به خاک پوششی، راندمان مصرف آب پایین (حدود ۱۸ لیتر به ازای هر کیلوگرم قارچ شاه صدف) در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی و یا قارچ دکمه‌ای و اشتغال در مناطق روستایی، شهری و صنعتی برای افراد عادی و یا دانش آموختگان کشاورزی از دیگر مزیت‌های رقابتی پرورش قارچ خوراکی-دارویی ارینجی است.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر با وجود بودن در میان ده تولید کننده اول قارچ خوراکی در جهان، هنوز واحد صنعتی تولید قارچ دارویی و خوراکی-دارویی در ایران احداث نشده است

در ادامه این نشست، مهندس غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در گفت: در استان خراسان رضوی ۸۰ محصول زراعی و باغی تولید می‌شود که ۳۷ محصول آن باغی است.

وی در ادامه یادآور شد: ۴۳ درصد درآمد ناخالص کشاورزی استان که عددی در حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان است متعلق به محصولات باغی استان است.

وی در ادامه یادآور شد:  درصد درآمد ناخالص کشاورزی استان که عددی در حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان است متعلق به محصولات باغی استان می‌باشد.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی به لحاظ سطح تولید محصولات باغی در رتبه دوم و به لحاظ تولیدات باغی در رتبه ششم قرار دارد، افزود: خراسان رضوی به لحاظ تولید قارچ در رتبه چهارم کشوری قرار دارد.

وی  با اشاره به اینکه سطح زیر کشت تولید قارچ استان ۴۹ هکتار است، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۳۹۹، در حدود ۳۱۲ واحد تولید با ظرفیت اسمی ۱۸ هزار تن تولید قارچ در استان وجود داشت.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی،مهم‌ترین مشکل تولید قارچ در خراسان رضوی، عملکرد پایین آن است که این موضوع نیز به دلیل خرده مالی کشاورزی است.

گفتنی است که در این نشست، نمایندگانی از سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان و انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی خراسان رضوی حضور داشتند.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا