قارچ‌ های دارویی

تفاوت گونه های قارچ گانودرما شاخ گوزن و ریشی

شباهتها و تفاوتهای گاندورما تسوگا و لوسیدوم 

با تفاوت گونه های قارچ گانودرما شاخ گوزن و ریشی آشنا شوید. بیش از 80 گونه قارچ گانودرما شناخته شده در جهان وجود دارد، که قارچ شاخ گوزن و ریشی از گونه‌ های معروف و محبوب این قارچ در جهان به شمار می‌رود. هرکدام ظاهر متفاوت و اندازه مخصوص به خود را دارندولی برای افراد عادی تشخیص آنها از یکدیگر کار آسانی نخواهد بود. (البته قارچ شاخ گوزن به دلیل ظاهر متفاوت خود از دیگر قارچ های خانواده گانودرما به راحتی قابل تشخیص می باشد.)

تفاوت قارچ گانودرما با قارچ شاخ گوزن:

قارچ شاخ گوزن در واقع همان قارچ گانودرما است که از خانواده ریشی سرخ می باشد که در طول فرآیند رشد به جهت شرایط خاص محیطی هاگ آزاد نکرده و از شکل چتری خود خارج شده و به شکل شاخ گوزن در می آید.

این قارچ در مقایسه با قارچ گانودرمای معمولی بسیار کمیاب تر و البته دارای خواص بیشتری نیز می باشد.

قارچ گانودرما و قارچ شاخ گوزن
قارچ گانودرما و قارچ شاخ گوزن

تفاوت قارچ گانودرما لوسیدوم با گانودرما تسوگا:

هر دوی این دو گونه جزو رده کلاه قارچان قرار دارند و سرده آنان گانودرما است:

  • فرمانرو: قارچ
  • شاخه: قارچ های چتری
  • رده: کلاه قارچان
  • راسته: تاقچه ای قارچ سانان
  • تیره: تابان پوستان
  • سرده: Ganoderma

با این تفاوت که شاخ گوزن با نام tsugae شناخته میشود

  • گونه: G. tsugae
  • نام علمی: Ganoderma tsugae
تفاوت گونه های قارچ گانودرما شاخ گوزن و ریشی
تفاوت گونه های قارچ گانودرما شاخ گوزن و ریشی

و ری‌شی (ریشی) به نامlucidum  معروف است.

  • گونه: lucidum
  • نام علمی: Ganoderma lucidum
گانودرما تفاوت گونه های قارچ گانودرما شاخ گوزن و ریشی
شباهت‌های گونه های مختلف قارچ گانودرما

قارچ گانودرما تسوگا یا “قارچ شاخ گوزنی” یکی از گونه‌های قارچ‌های پلیپور از جنس گانودرما است. این قارچ بیشتر روی درختان خانواده‌ی مخروطیان به‌خصوص شوکران، رشد می‌کند و دارای اندام میوه دهنده بزرگ و پهنی به رنگ مایل به سفید یا مایل به قهوه‌ای است.

در طب سنتی چینی 7000 سال است که از قارچ لوسیدوم استفاده میشود تا برای درمان انواع بیماریها از بی خوابی گرفته تا هپاتیت و سرطان به کار رود. بسیاری گمان دارند که گانودرما تسوگا نیز دارای همان خاصیت دارویی است. .

تفاوت این دو گونه G. lucidum و G. tsugae لوله‌هایی است که در قسمت زیرین تنه میوه قرار دارند که در آنها هاگ تولید می‌شود. هر لوله به یک “دهن” کوچک به نام منافذ ختم می‌گردد و بدن میوه‌دهی شامل صدها یا هزاران منافذ است که هاگ‌های قهوه‌ای بی شماری را تخلیه می‌کنند. پلی‌پورها گروه متنوعی هستند و با نام‌های متداول متعددی مانند قارچ‌های قفسه‌ای، قارچ‌های براکتی و کانکس نیز شناخته می‌شوند.

گانودرما تسوگا ظاهری متمایز و براق دارد و به دلایل واضح اغلب قفسه لاک شوکران نامیده می شود. سطح بالایی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره و به قدری براق است که شبیه یک لاک به نظر می‌رسد. کلاهک آن به شکل یک لوبیا یا بادبزن غول‌پیکر شیاردار می‌تواند از عرض 5 تا 30 سانتیمتر رشد کند. معمولاً یک تنه میوه دار ساقه دار پیدا می شود که از یک اتصال واحد به درخت میزبان رشد می‌کند. سطح زیرین به رنگ قهوه‌ای مایل به سفید است و ظاهری مانند چرم جیر دارد. با یک لنز دستی میتوان منافذ ریز را به خوبی نشان داد. ساقه در صورت وجود معمولاً به صورت جانبی چسبیده و 2.5-15 سانتی متر طول، 1-4 سانتی متر ضخامت دارد و همچنین قهوه ای مایل به قرمز و لاک است.

ظاهر قارچ گانودرما لوسیدوم بسیار شبیه گانودرما تسوگا است. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص آنها، توجه به گونه‌های درختی است که آنها به آن چسبیده‌اند. تسوگا بیشتر درختهای شوکران را ترجیح میدهد در حالی که  لوسیدوم روی درختان برگریز چوب سخت مانند افرا و بلوط رشد میکند. البته افراد بسیاری لوسیدوم را به صورت مصنوعی پرورش میدهند و از خواص دارویی آن استفاده میکنند. در حال حاضر پژوهشها نشان داده که تسوگا نیز ارزش دارویی مشابه دارد و در درمان بسیاری از زخمهای پوستی و سرطانها موثر بوده است. 

در ادامه ظاهر چندین گونه از قارچ های خانواده گانودرما یا ریشی را مشاهده می کنید.

انواع مختلف قارچ گانودرما یا ریشی تفاوت گونه های قارچ گانودرما شاخ گوزن و ریشی
انواع مختلف قارچ گانودرما یا ریشی تفاوت گونه های قارچ گانودرما شاخ گوزن و ریشی
با قارچ های دارویی در هاگ آشنا شوید.
4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا