خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

تقویت ریه‌ ها با مواد غذایی مفید

مواد غذایی که به تقویت شش ها کمک می کنند

این روزها که همگی مشغول خانه تکانی و ربودن گرد و غبار از وسایل خانه هستیم شاید فشار بیشتری به ریه هایمان بیاید. زدن مداوم ماسک به مدت طولانی در دوران کرونا در بیرون از خانه، آلودگی هوا از طرف دیگر و حالا هم گرد و غبار خانه تکانی و استفاده از مواد شیمیایی و شوینده در این دوران، باعث میشود تا ریه های ما که عضوی حیاتی در بدن ما دارند و نقش جذب اکسیژن را برای بدن ایفا می کنند به مراقبت و تقویت بیشتری نیاز داشته باشند. از این رو در این مطلب به معرفی مواد غذایی می پردازیم که با انها می توان ریه هایمان را تقویت و پاکسازی کنیم.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D

افراد دارای کمبود ویتامین D، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به عفونت‌های تنفسی و ریوی هستند؛ ویتامین D نقش بسیار مهمی در سلامت و تقویت شش ها ایفا می کند.برخی مواد غذایی حاوی ویتامین D عبارتند از انواع قارچ های خوراکی، زرده تخم مرغ، لبنیات و غلات. البته نور آفتاب هم یک منبع رایگان و غنی برای جذب ویتامین ِD می باشد.

قارچ و مواد غذایی حاوی ویتامین دی D
قارچ و مواد غذایی حاوی ویتامین دی D

مصرف سبزیجات تیره‌ رنگ

بیشتر سبزیجات تیره‌ رنگ، و قارچ ها  و میوه های قرمز رنگ حاوی آنتی اکسیدان‌هایی برای سم‌زدایی خون و ریه‌ها هستند و خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد کاهش می‌دهند.

مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم

دریافت منیزیم کافی از طریق مصرف برخی مواد غذایی از قبیل اسفناج، کلم، انجیر، بادام و… موجب تقویت عضلات ریه می‌شود و شانس ابتلا به بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد.

مصرف کافی ویتامین C

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که به رهایی بدن از سموم و نابودی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و در سبزیجات و میوه‌ها به وفور یافت می‌شود.

مواد غذایی برای تقویت ریه ها - ویتامین سی C
مواد غذایی برای تقویت ریه ها – ویتامین سی C

مواد غذایی حاوی امگا ۳

امگا ۳ موجود در مواد غذایی از قبیل ماهی قزل‌آلا، دانه‌ها، آجیل، تخم مرغ، دانه‌های کتان و … باعث می‌شود که خون از طریق ریه‌ها بهتر جریان یابد و موجب پیشگیری از برخی بیماری‌های التهابی و عفونت‌های تنفسی می‌شود.

مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها

بعضی مواد غذایی مانند سیب پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی و کلم سرشار از فلاونوئیدها هستند که اثرات آنتی اکسیدانی روی اندام‌های مختلف از جمله ریه دارند و مصرف آن‌ها باعث پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها می‌شود.

مصرف مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها

بعضی مواد غذایی مثل گوجه فرنگی، هویج، کلم، فلفل قرمز و… حاوی کاروتنوئیدها هستند که اثر پیشگیری‌کننده از سرطان ریه دارند.

پس بیایم با نکشیدن سیگار و استفاده از رژیم غذایی مناسب به تقویت شش ها و سلامتی ریه های خود در دوران خانه تکانی قبل از عید کمک کنیم.

 

برای آگاهی از خواص قارچ، با دانشنامه هاگ همراه باشید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا