خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

قارچ‌ هایی که معجزه می‌کنند

تقویت سیستم ایمنی بدن با قارچ خوراکی

قارچ های خوراکی- دارویی ضمن ایجاد امنیت غذایی و تقویت سیستم ایمنی بدن می توانند به عنوان کمک درمان برای برخی از بیماری ها مانند سرطان ها و دیابت کاربرد داشته باشند.

به گزارش هاگ به نقل از مشرق، دکتر حمیدرضا پوریان فر، معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: اکنون جدا از بحث قارچ های خوراکی (به عنوان پروتئین های غیرحیوانی و جایگزین گوشت)، بحث دارویی قارچ ها نیز مطرح است. فرآوری و تولید این قارچ های دارویی اکنون در بسیاری از کشورها رواج دارد. این قارچ ها در کشورهای مختلف به عنوان یک منبع مطمئن برای تولید غذای مغذی، امنیت غذایی و ترکیبات مهم دارویی و به  خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن و هدف گذاری برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر گروه پژوهشی قارچ های صنعتی در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: اکنون بحث های امنیت غذایی، متابولیت ها و ترکیبات مغذی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، ویتامین های مختلف این قارچ ها در دنیا مطرح است. به عنوان مثال این قارچ های دارویی دارای اسید فولیک هستند که پس از جدا سازی و عصاره گیری می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

وی اظهارداشت: اخیرا نیز با توجه به اهمیت جهانی قارچ های خوراکی- دارویی، دانش فنی تولید میوه و بستر کشت مهمترین قارچ های خوراکی- دارویی از جمله شی تاکه، گانودرما، شاه صدف، انوکی و همچنین به نژادی و مطالعات زیست-پزشکی این قارچ ها در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: این قارچ ها می توانند به عنوان یک ماده خوراکی مصرف شوند. همچنین این قارچ ها می توانند به عنوان قرص یا کپسول برای تقویت سیستم ایمنی بدن یا به عنوان کمک درمان برای برخی از بیماری ها از جمله سرطان ها و دیابت کاربرد داشته باشند.

پوریان فر تصریح کرد: اکنون ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با عصاره گیری، متابولیت های فعال و تولید این قارچ ها به عنوان ماده اولیه در برخی از ترکیبات دارویی صنعتی بهداشتی و آرایشی استفاده می کنیم.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: کار اصلی ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی شناسایی منابع مطمئن از این قارچ ها، شناسایی عصاره ها، ترکیبات فعال، جداسازی آن عصاره ها، تایید و تولید آنها به عنوان ماده اولیه است؛ شرکت های های داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی می توانند از این ماده اولیه استفاده کنند.

به گفته وی، تولید انبوه این قارچ ها بر عهده دیگر مراکز تخصصی مانند مرکز تخصصی زنجان است؛ ما بستر کشت فاز سوم این قارچ ها را به آنها فروخته ایم و قرار دادی نیز منعقد کرده ایم. اکنون پژوهشگران این مرکز تخصصی پس از آموزش های لازم در بحث تولید این قارچ ها فعالیت می کنند. در این پژوهشکده تنها اقداماتی نظیر تولید محصول نهایی، عصاره گیری و آنالیز این قارچ ها انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون یکی از اقدامات مهم این پژوهشکده تولید دم نوش طبیعی قارچ گانودرما است. این دم نوش مانند تی بگ است و از قارچ گانودرمای خاص درست شده است. در این دم نوش از ترکیباتی برای بهبود دهنده طعم مانند نعنا فلفی و استویا (شیرین کننده طبیعی) نیز استفاده شده است و اکنون مراحل اخذ استانداردش را طی می کند.

وی بیان کرد: عمدتا ترین تفاوت این محصول با نمونه های مشابه داخلی، مشخص بودن منبع آن است. اکنون منبع بسیاری از محصولات عرضه شده در بازار مشخص نیست. اصلا معلوم نیست چه میزان قارچ در آن محصولات استفاده شده است اما ما میزان تمام ترکیبات را اندازه گیری کرده ایم و این محصولات با منبع مطمئن، ایمن و سلامت زا وارد بازار می شوند.

منبع: مشرق نیوز

برای آگاهی از خواص قارچ، با هاگ همراه باشید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا