جهاد کشاورزی

تلاش برای افزایش تولید قارچ به بیش از ۷۵۰ تن در سال آینده

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا/خراسان شمالی سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از پیگیری برای افزایش تولید قارچ به بیش از ۷۵۰ تن برای سال آینده خبر داد.

محمد عفتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: طی امسال ۳۴۰ تن انواع قارچ خوراکی در واحدهای تولیدی این استان تولید شد که این مقدار در سال گذشته  ۷۵۰ تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ واحد تولیدی قارچ در این استان وجود دارد، گفت: از مجموع این تعداد ۴۰ درصد آنها بنا به دلایل مختلف غیرفعال شده اند.

عفتی افزود: شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی اماکن عمومی از جمله رستوران ها، فضاهای تفریحی، گردشگری، آموزشی، دانشگاهی و سایر موارد شد که به همین دلیل مصرف قارچ خوراکی نیز کمتر شد.

وی افزایش هزینه های تولید و کمبود نقدینگی تولید کننده ها را از دیگر مشکلات بخش واحدهای تولید قارچ دانست.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین مشاغل خانگی به نوعی موقت هستند اگر افراد احساس کنند که وضعیت فروش محصول در بازار مناسب نیست در آن دوره فعال نخواهند بود تا وضعیت بهبود یابد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر فرهنگ مصرف قارچ خوراکی افزایش یافته است گفت: در قرارگاه امنیت غذایی بحث فعال شدن واحد های تولیدی مد نظر است که تلاش می شود واحد ها راکد احیا شوند.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این واحدها صنعتی و در قالب مشاغل خانگی هستند، اظهار کرد: از مجموع قارچ تولیدی استان سه واحد تولیدی قارچ استان از نوع صدفی، ۵۳ واحد قارچ دکمه ای و یک مورد نیز سایر قارچ ها است.

وی گفت: در سطح کشور سه هزار و ۱۲۲ واحد تولید قارچ خوراکی وجود دارد که از نظر تعداد، این استان ۱.۸ درصد واحد ها را به خود اختصاص داده است.

عفتی مجموع سطح واحد های قارچ در این استان را ۳۰ هزار و ۲۱۷ متر مربع عنوان کرد و افزود: به طور میانگین در هر یک متر مربع از واحد های تولیدی ۱۱ کیلوم و ۲۵ گرم قارچ تولید می شود.

وی با بیان اینکه این واحد ها برای تولید قارچ ۶۱۳ تن کمپوست به عنوان مواد اولیه استفاده کرده اند، گفت: تلاش می کنیم تا سال آینده تولید قارچ در استان را با راه اندازی واحد های غیر فعال و نیمه فعال به بیش از ۷۵۰ تن برسانیم.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: قارچ های تولیدی استان به مصرف داخل استان می رسد و همچنین به استان خراسان رضوی و تهران نیز حمل می شود همچنین از استان های شمال کشور نیز به این خطه قارچ خوراکی وارد می شود.

عفتی با اشاره به اینکه قارچ تولیدی استان از نوع صدفی و دکمه ای است، گفت: فعالان حوزه تولید قارچ با توجه به بازار فعالیت خواهند داشت که بعضا در شرایط بالا رفتن هزینه ها و کاهش قیمت اقدام نخواهند کرد.

وی افزود: صدور مجوز و تامین تسهیلات سرمایه ای و سرمایه در گردش برای واحد های تولیدی و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی از مهم‌ترین اقدامات سازمان جهادکشاورزی برای توسعه کشت این محصول بوده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا