آموزش تولید و پرورش قارچ

تلقیح الوار ها در زمستان

الوارها در برابر انجماد سخت یا طولانی‌ آسیب‌پذیر هستند.

یکی از مشکلات حاد در الوار وجود سرما بویژه سرمای شبانه در پاییز و زمستان است. اگر شما در منطقه‌ای زندگی می کنید که زمستان‌های سختی دارد و نگران این موضوع هستید که الوار تلقیح شده پیش از ریشه دهی بذر، در معرض سرمای شدید منجمد شوند.
با کمی دقت و توجه به محیط اطراف خود متوجه خواهی شد در مناطق جنوبی وقت بیشتری دارید زیرا یخ زدن گاه‌به‌گاه، میسلیوم را از بین نمی‌برد. اما هنگامی‌که تلقیح تازه صورت گرفته است، الوارها در برابر انجماد سخت یا طولانی‌مدت آسیب‌پذیر هستند، و این می‌تواند اولین میوه دهی را برای چند ماه تا یک سال عقب اندازد.

آیا باید تا بهار صبر کرد؟

 

یا باید آن دسته از الوارهای بزرگی را که دوست شما به شما داده است تلقیح کنید و سعی کنید آنها را ذخیره کنید؟ اما اگر فضای داخلی برای ذخیره یک دسته از الوارها ندارید، چه می‌کنید؟

در اینجا سه یا چهار گزینه ماجراجویانه وجود دارد:

۱.صبر کنید تا اوایل بهار برای تلقیح: اگر قبلاً الوارهای خود را در پاییز قطع کرده‌اید، احتمالاً تا بهار خیلی خشک می‌شوند و مجبور خواهید بود که چند چوب تازه را برش دهید.

۲.نگهداری در مکان گرم: می‌توانید الوارهای تلقیح شده را در مکانی نسبتاً گرم (۳۶º تا ۷۵º) و مرطوب نگهداری کنید. گلخانه‌ای که با نیروی خورشیدی گرم شود ایدئال است!

۳.استفاده از رطوبت ساز: یک زیرزمین یا یک فضای داخلی با رطوبت ساز، خوب کار می‌کند، اما به نور غیرمستقیم آفتاب یا چراغ‌های فلورسنت – ۱۲ ساعت روشن و ۱۲ ساعت خاموش – نیاز دارد تا هر کپکی را که ممکن است سعی در رشد در الوارها، دیوارها و سقف داشته باشد، از بین ببرد. الوارها را کمی جدا از یکدیگر انباشته کنید یا تکیه دهید و یا و آنها را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت کاهش یابد.

در حدود ۳ ماه، الوارها به‌اندازه کافی جا می‌افتند که می‌توانید آنها را در فضای خارج انباشته کنید. الوارهای جاافتاده می‌توانند -۵۰ درجه فارنهایت را بدون هیچ مشکلی تحمل کنند، و از باران‌های زمستان یا لایه‌ای از برف بر روی آنها سود می‌برد. حتی در زمستان‌های خشک به‌ندرت نیاز به خیساندن خواهند داشت.

تلقیح الوار ها در زمستان

گلخانه خورشیدی

۴. می‌توانید یک گلخانه خورشیدی بسیار کوچک ساده از خود الوارها تهیه کنید:

الف. مکانی را که از باد شمال و نور مستقیم خورشید در امان باشد، انتخاب کنید. بهترین آن یک دیوار جنوبی است.

ب. یک تخته حصیر ضخیم را روی زمین و یا روی پالت پهن کنید تا به‌عنوان عایق از زمین یخ‌زده عمل کند.

ج. الوارها را در یک محیط روباز انباشته کنید، نه بیشتر از ارتفاع حدود ۱ متر (یک حیاط).

د. قسمت‌های شمالی، شرقی و غربی پشته را با یک لایه ضخیم از حصیر عایق‌بندی کنید، اما قسمت بالای پشته‌ها حدود ۳ اینچ ضخیم‌تر در نظر بگیرید تا میزان کمی از نور خورشید به الوارها برسد، اما گرمای روز را در شب به‌سرعت از دست ندهد.

عایق‌بندی پلاستیکی

ه. سپس همه‌چیز را با پلاستیک شفاف، که با سنگ‌ها، آجرها، الوارهای استفاده‌نشده، تکه‌های خاک یا خاک نگه‌داشته شده است، بپوشانید. پلاستیک را در قسمت جنوبی کمی شیب‌دار کنید. ازآنجایی‌که شما سمت چپ را باز اما پوشیده با پلاستیک می‌گذرانید، در اصل شما می‌توانید یک گلخانه کوچک خورشیدی یا یک چهارچوب سرد را با الوارهای خود بسازید.

حتی در سردترین هوا، نور تابش خورشید که از سمت جنوب وارد می‌شود می‌تواند الوارها  را گرم کند. یک جفت دماسنج در نزدیکی بالای پشته زیر پلاستیک قرار دهید تا دما را کنترل کند. اگر از ۹۵ درجه بالا رود، می‌توانید قسمت جنوبی و یا قسمت بالای پشته‌ها را با سایه‌بان ۸۰٪ یا پارچه‌های کتان بپوشانید. در دوره‌های بسیار آفتابی، ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از گرمای بیش‌ازحد، سایه‌بان ۴۰٪ روی پشته‌ها بسازید.

این ایده تا حدودی تجربی است، به همین علت ما دوست داریم از افرادی که این گلخانه کوچک را می‌سازند، بشنویم. با ما تماس بگیرید و به ما اطلاع دهید که چگونه این کار برای شما انجام‌شده است.

با هاگ در آموزش تولید و پرورش قارچ همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا