اخبار عمومی و گزارش

تنوع قارچ‌های شناسايی شده در ارسباران

تنوع قارچ‌های موجود در این منطقه ۲۵۰ گونه شناسایی‌شده است

تنوع قارچ‌های شناسايی شده در ارسباران، منطقه ارسباران در خود تنوع گیاهی و قارچی بالایی را دارا می‌باشد و این در حالی است که از ۲۴۰۰ گونه‌ی گیاهی که در آذربایجان یافت شده، حدود ۱۴۰۰ گونه آن مربوط به جنگل‌های ارسباران هستند.

تنوع زیاد موجود

تنوع قارچ‌های موجود در این منطقه ۲۵۰ گونه شناسایی‌شده است. قارچ دنبلان که گونه سیاه‌ و سفید آن از قیمت بالایی برخوردار است، به‌وفور در بیشه‌های ارسباران و به‌ خصوص در نزدیکی روستای دریلو یافت می‌شود. گفتنی است که قارچ دنبلان نوعی قارچ زیرزمینی است و واژه دنبلان نیز در ترکی به معنای “متورم” یا “بالاآمده” است و از آنجایی‌که این قارچ در زمان رشد، خاک روی خود را بالا می‌برد، افراد از این نشانه قارچ مذکور را پیدا می‌کنند.

این نام برای این نوع از قارچ حکایت از قدمت استفاده غذایی آن دارد. شایان‌ذکر است، در این منطقه پوشش گیاهی به نحوی است که ۱۵ درصد از گونه‌های گیاهی کشور در آن وجود دارد و ۴۶ درصد از آن‌ها کاربرد دارویی دارند و ۲۰ درصد آن‌ها زینتی و ۱۷ درصد تغذیه‌ای هستند. تنوع قارچ‌های شناسايی شده در ارسباران.

دراین‌ بین ۲۸ درصد از گیاهان این منطقه را علوفه تشکیل می‌دهد و ۱۰ درصد از این میزان گیاهان حفاظت‌شده را شامل می‌شود و ۵ درصد نیز گیاهان صنعتی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا