حرف ما در صنعت قارچ

مشاور نماها تهدید پنهان صنعت قارچ کشور

بستر بسط داده شده فرصت مناسبی برای فعالیت و در حقیقت فعالیت سوء گروه اندکی با عنوان مشاور نماها شده است

مشاور نماها تهدید پنهان صنعت قارچ کشور هستند. چیدمان و آرایه صنعت قارچ کشور در طی 1تا2 دهه گذشته با الگوبرداری و تاثیر پذیری از صنعت قارچ کشورهای پیشرفته جهان به شرایطی رسیده که اکنون اکثریت قریب به اتفاق مزارع پرورش قارچ خوراکی، تولید مواد اولیه اصلی ( کمپوست و خاک پوششی) کنار گذاشته و در تامین این اقلام، وابسته به اقلیتی از مجموعه های کمپوست ساز و تولید کننده خاک پوششی شده اند.

این نوع چیدمان دارای مزایای زیادی از جمله انجام فعالیت در عرصه های مختلف تولید کمپوست، بذر، خاک پوششی و پرورش قارچ تولید به صورت تخصصی و همچنین تمرکز سرمایه و انرژی در هر یک از بخش های نام برده شده، می شود که نتیجه ای جزء ارتقاء سطح کمی و کیفی محصول تولیدی قارچ، باستناد آمارهای موجود ، نخواهد داشت . ولی بزرگ ترین معضل این روش در این است که در صورت هر گونه خطا در روند تولید نهاده های اصلی تولید قارچ، مشکلات و خسارات سنگینی به مزارع پرورش قارچ که از آن نهاده خریداری و استفاده نموده اند، وارد خواهد شد که متاسفانه در سال های اخیر نیز به کرات شاهد آن بوده ایم.

مشاور قارچ
ویژگی مشاور قارچ

در ادامه این مسیر با توجه به افزایش قابل توجه تامین نهاده های تولید در سال های اخیر و کاهش توان مالی آحاد جامعه و بر هم خوردن معادلات عرضه و تقاضا قارچ، طبیعتا تحمل خسارات وارده از جنس مواد اولیه نامرغوب مصرفی و متاسفانه عدم تمایل به جبران منصفانه از سوی مسببین آن ، برای مزارع پرورش قارچ بسیار کمرشکن و در پاره ای از مقاطع غیر قابل جبران است.

در شرایطی این چنین بویژه در مزارع نوپا و تازه کار، عمدتا راه حل خروج از مسیر ضررهای هنگفت و جبران نواقص و کاستی های فنی و تجربی، به خدمت گرفتن تجارب و دانش گروهی از افراد با عنوان مشاورین تولید است که در اکثر مواقع موثر و چاره ساز است.

متاسفانه به دلایل عدیده ای که در ادامه معرفی خواهد شد، بستر بسط داده شده فوق فرصت مناسبی برای فعالیت و در حقیقت فعالیت سوء گروه اندکی با عنوان مشاور نماها شده است. این گروه از افراد که مشتاق به طی ره صد ساله در یک شب هستند با اندک اطلاع از روند تولید قارچ ، تجربه بسیار قلیل در مزارع پرورش قارچ و بعضا حتی بدون تجربه عملیاتی ولی با اعتماد به نفس کاذب بالا و بازی با الفاظ، سبب فریب تازه واردین عرصه پرورش قارچ شده و با این رویکرد توانسته اند جایگاهی هر چند متزلزل برای خود و البته ویرانگر برای مزارع تولید ایجاد نمایند.

هر چند اکثریت این مشاور نماها تحصیلات عالیه در رشته های کشاورزی را نیز با خود به یدک می کشند ولی باید پذیرفت که پرورش قارچ خوراکی بعنوان یک فعالیت کشاورزی در محیط کنترل شده با سرمایه کذاری های سنگین بر پایه تجربه استوار و با مدارک تحصیلی و مطالعات پیرامونی آراسته می شود.

مشاور نماها تهدید پنهان صنعت قارچ کشور
مشاور نماها تهدید پنهان صنعت قارچ کشور

ارائه توصیه های سخیف و بدور از دلایل و مستندات علمی ممکن است که در واحدهای کوچک خانگی و اصطلاحا زیرپله ای تا حدودی کارساز و موثر باشدولی در مزارع پرورش قارچی که با چندین میلیارد تومان سرمایه گذاری، ارائه وثایق سنگین نزد سیستم بانکی کشور و همچنین سرمایه در گردش چند میلیارد تومانی در ماه نه تنها کارساز و مفید نبوده بلکه سبب خسارات مادی و اعتباری نزد سیستم بانکی کشور و بازار خواهد شد که عمدتا جبران آن امری بسیار سخت و جانکاه است.

استفاده هوشمندانه از دنیای مجازی و شبکه های مجازی، ارائه تصاویر و فیلم های اغوا کننده و بهمراه فن بیان و نحوه ارائه موثر مشاور نماها سبب اغوای تولید کنندگان تازه از راه رسیده خواهد شد وبرخورد و بیان ساده مشکلات سبب ایجاد اوهام در اذهان این عزیزان و در ادامه  باعث ایجاد توقعات نادرست و بدور از واقعیت خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص تمامیت مشاور نماها حضور پررنگ ایشان در حیطه تامین و تهیه مواد اولیه شامل کمپوست، خاک پوششی، سموم و معرفی خریداران قارچ به مزارع تولید قارچ است و اصولا حضور درتمامی عرصه هایی که امکان انتفاع مالی و مادی در آن وجود داشته باشد، این است که موضوع را می توان به عنوان شاخص و میزانی برای شناسایی مشاور نماها قلمداد کرد.

مشاور نماها تهدید پنهان صنعت قارچ کشور
مشاور نماها تهدید پنهان صنعت قارچ کشور

از مهم ترین دلایل حضور پررنگ مشاور نماها در عرصه صنعت قارچ کشور را در موارد ذیل می توان خلاصه کرد:
1- عدم وجود سیستم و مکانیزم مناسب برای تربیت و آموزش مشاورین تولید و گرید بندی ایشان از سوی متولیان صنعت قارچ کشور و وزارت جهاد کشاورزی کشور متناسب با وضعیت صنعت قارچ
2- قصور و کوتاهی در برخورد قانونی و موثر با مشاور نماها
3- عدم وجود بانک اطلاعات مناسب از متخصصین و مشاورین تولید در صنعت قارچ کشور،
4- عدم تهیه و وجود دستورالعمل های جامع و کامل برای فعالیت قانونی بعنوان مشاورین تولید
5- وجود چالش های بیشمار در صنعت قارچ کشور و استیصال زود هنگام تازه واردین صنعت بدلیل ناکارآمدی متولیان صنعت قارچ
6- درآمد مناسب و راحت حاصل از فعالیت مشاوره برای جوانان جویای نام با کمترین صرف وقت و سرمایه

وجود دلایل فوق همگی سبب تحریک و ظهور پدیده ای مخرب با نام مشاور نماها در سال های اخیر در صنعت قارچ کشور شده که با ارائه طرح ها و توصیه های بی اساس ، مخرب و بی پشتوانه ضمن ایجاد جو بی اعتمادی در صنعت بویژه در بین ارگان های دولتی و عمدتا سیستم بانکی، ضررهای هنگفتی به سرمایه های ملی کشور وارد و اسباب ورشکستگی و خسارات سنگین را ایجاد می کند.

در خاتمه باید اذعان کرد که در شرایط سخت و خاص کنونی کشور که نیاز است با اتکاء به دانش روز ، تجربه سالم و سرمایه گذاری های صحیح، مسیر صنعت قارچ کشور را با نیات ایجاد اشتغال وکمک به ایجاد فضای آرام در جامعه هموار کرد تا بدین ترتیب دست در دست هم سبب حفظ سرمایه ها و شکوفایی هر چه بیشتر کشور عزیزمان شویم. لازم است تا با اراده ای آهنین در خصوص رفع مشکلات متعدد صنعت گام برداشت و با اتخاذ راه کارهای مناسب به کنترل و محدودیت فعالیت مشاورنماها، این تهدید پنهان صنعت قارچ کشور پرداخت.

 

سر دبیر

حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا