اخبار علمی حوزه قارچ

تهیه بستنی و لبنیات از شیر قارچ!

یک استارت آپ آمریکایی با وارد کردن کد ژنتیک پروتئین وی به قارچ، پروتینی با ساختار مولکولی یکسان با شیر ابداع کرده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از دیلی میل، با گذشت زمان تعداد بیشتری از مصرف کنندگان تأثیرات تولید محصولات لبنی بر محیط زیست را در نظر می‌گیرند. در همین راستا استارت آپی در کالیفرنیا ادعا می‌کند با استفاده از قارچ نوعی پروتئین ساخته که از لحاظ مولکولی با شیر گاو یکسان است.

این ماده که درآزمایشگاه شرکت «پرفکت دی» تولید شده را می‌توان برای تهیه بستنی، پنیر و خوراکی‌های دیگر به کار برد. هم اکنون محبوبیت شیر جو، سویا و بادام در حال افزایش است، اما رایان پاندیا و پرمول گاند، بنیانگذاران این شرکت به دنبال تولید ماده‌ای با کارآمدی خارق العاده و مواد مغذی بودند که در شیرهای گیاهی وجود ندارد. برای این منظور آنها کد ژنتیک پروتئین وی در شیر گاو را شناسایی کردند.

در مرحله بعد آنها کد مذکور را به یک قارچ به نام Trichoderma reesei افزودند که در تانک‌های تخمیر وجود دارد و پروتئین وی به وجود آوردند که در مرحله بعد خشک و به پودر تبدیل شد. قارچ Trichoderma reesei یک میکروارگانیسم سلولولتیک است که به منظور تولید آنزیم‌های سلولازی تحت شرایط تخمیر غوطه ور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سال ۲۰۲۰ میلادی پروتئین قارچی این شرکت در بستنی‌های گیاهی دو شرکت آمریکایی و یک شرکت هنگ کنگی به کار رفته است.

شرکت پرفکت دی اکنون به دنبال تاییدیه قانونی شرکای تجاری در کانادا، هند، اروپا و نقاط دیگر جهان است. هرچند شرکت ادعا می‌کند ماده مذکور کاملاً بدون لاکتوز است اما افراد مبتلا به حساسیت در مقابل شیر نباید آن را مصرف کنند، زیرا پروتئین آن با پروتئین شیر گاو کاملاً یکسان است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا