انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

آشنایی کامل با قارچ توربینلوس‌ کافمانی + آرایه شناسی

قارچ توربینلوس‌ کافمانی، شکل کلی اندام بارده به شکل گلدان و بدنه آن ضخیم و سفید است.

آرایه شناسی

  • فرمانرو: قارچ
  • بخش: Basidiomycota
  • کلاس: Agaricomycetes
  • رده: Gomphales
  • تیره: Gomphaceae
  • جنس: Turbinellus
  • گونه: T. kauffmanii
  • نام علمی: Turbinellus kauffmanii

مترادف:

  1. Cantharellus kauffmanii A.H.Sm. (1947)
  2. گوشه Gomphus Kauffmanii (A.H.Sm.) (1966)

کلاهک قارچ توربینلوس‌ کافمانی

کلاهک قارچ توربینلوس‌ کافمانی ۱۰-۲۰ سانتی‌متر (۴-۸ اینچ) قطر دارد، هرچند به‌ندرت می‌تواند تا ۳۵ سانتی‌متر (۱۴ اینچ) برسد. و به رنگ زیتونی تا قهوه‌ای است، سطح آن به میزانی که قدیمی‌تر می‌شود به طیف رنگ زیتونی تا قهوه‌ای اُخرایی تغییر می‌کند. شکل کلی اندام بارده به شکل گلدان و بدنه آن ضخیم و سفید است.

اسپور

سطح اسپور در زمان جوانی و پیر شدن آن از رنگ صورتی و زردرنگ است و در هنگام ضربه خوردن در نمونه‌های جوان‌تر رنگ شرابی پیدا می‌کند. تیغه به‌طور جداگانه به ساقه متصل می‌شود.

این ساقه به‌طورکلی ۸-۱۵ سانتی‌متر (۳-۶ اینچ) طول و ۲-۴ سانتی‌متر (۳-۱ تا ۴-۱ در اینچ) عرض دارد، هرچند می‌تواند به‌اندازه ۴۰ سانتی‌متر (۱۵-۱- ۱۵ در) باشد. اسپورها به رنگ اُخرایی است. نمونه‌های جوان نیز بوی تندی دارند و گوشت آن می‌تواند طعم آکریدی داشته باشد.

مسمومیت

آزمایش‌ها نشان داده است که T. kauffmanii حاوی اسید نورکراپاتیک است، هرچند در غلظت‌های پایین‌تر از T. floccosus . اسید نورکاپاتیک باعث افزایش حجم عضلات صاف روده کوچک (ایلئوم) می‌شود و در صورت تجویز به موش‌ها، منجر به mydriasis، ضعف عضلات اسکلتی و افسردگی سیستم عصبی مرکزی می‌شود. احتمالاً این عامل مسئول علائم سمی (دستگاه گوارش) است که در T. floccosus رخ می‌دهد.

شناسایی قارچ توربینلوس‌ کافمانی

در سال ۱۹۴۷ به‌عنوان Cantharellus kauffmanii توسط Alexander H. Smith توصیف شد، که با اعضای Gomphus به‌عنوان دو بخش – Gomphus و Excavatus – در کانتارلوس در بررسی خود در سال ۱۹۴۷ در مورد بازرسی از chanterelles در غرب آمریکای شمالی فعالیت می‌کرد، او احساس کرد که هیچ ویژگی منسجمی وجود ندارد که جنس را متمایز کند.

E. J. H. Corner آ در سال ۱۹۶۶ ن را در جنس Gomphus قرارداد. در سال ۲۰۱۰ پس از تجزیه‌وتحلیل مولکولی، تأیید شد که طبقه‌بندی مبتنی بر مورفولوژی قدیمی‌تر روابط فیلوژنتیک را نشان نمی‌دهد. بنابراین، Turbinellus floccosus از گونه‌های جنس Turbinellus شناخته شد.

Turbinellus kauffmanii بومی اقیانوس آرام شمال غربی و شمال کالیفرنیا است، جایی در جنگل‌های مخروطی در خاک سرشار از گیاخاک یافت می‌شود، همچنین در شهر Amanalco در مرکز مکزیک نیز ثبت‌شده است.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا