جهاد کشاورزی

توسعه واحدهای تولید قارچ خوراکی در خراسان رضوی

ظرفیت تولید قارچ خوراکی تا ۱۸ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت

توسعه واحدهای تولید قارچ خوراکی در خراسان رضوی، به گزارش خبرگزاری هاگ، به نقل از ایسنا خراسان رضوی سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به‌منظور افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی خانوارها در استان برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده تا ظرفیت تولید قارچ خوراکی تا ۱۸ هزار تن در سال افزایش و واحدهای تولیدی قارچ خوراکی توسعه پیدا کنند.

محمد میری در خصوص توسعه صنعت قارچ خوراکی استان اظهار کرد:  ۲۵۷ واحد در سطح استان با ظرفیت اسمی ۱۵ هزار و ۸۳۶ تن و ظرفیت حقیقی ۱۲ هزار و ۵۱۸ تن در سال با سطح زیر کشتی معادل ۷۸ هکتار وجود دارد.

وی افزود: خراسان رضوی بعد از استان‌های تهران، البرز و اصفهان رتبه چهارم در زمینه تولید و سطح زیر کشت در کشور را به خود اختصاص داده است. تولید در استان به‌صورت مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر و  به‌صورت غیرمستقیم برای حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر بسته به فصل تولید، اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از ۲۵۷ واحد تولیدکننده در استان ۷۲ واحد صنعتی با ظرفیت تولیدی بالغ‌بر ۵۰ تن در سطح استان فعالیت می‌کنند که تولید این ۷۲  واحد صنعتی برابر ۱۰ تن در سال است. به‌طور کلی   ۲۸ درصد واحدهای تولیدکننده قارچ خوراکی استان ۸۰ درصد تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

وی درباره مازاد تولید قارچ خوراکی در استان تصریح کرد: در استان مازاد تولید وجود نداشته، اما قارچ خراسان رضوی به‌صورت تهاتر به استان گلستان، خراسان جنوبی و استان‌های هم‌جوار ارسال‌شده و قارچ سایر استان‌ها وارد خراسان رضوی می‌شود. مقدار ظرفیت حقیقی تولیدشده در سال نیاز خراسان رضوی را مرتفع می‌کند.

برنامه های توسعه

میری در رابطه با برنامه‌های توسعه پرورش قارچ خوراکی در استان  بیان کرد: در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا سرانه مصرف قارچ خوراکی در میان خانوارهای استان افزایش پیدا کند. همچنین به همین منظور برنامه‌ریزی‌شده تا ظرفیت تولید تا ۱۸ هزار تن در سال در استان افزایش و واحدهای تولیدی قارچ خوراکی توسعه پیدا کنند.

وی با اشاره به اهمیت مقوله تولید قارچ خوراکی به دلیل اشتغال‌زایی، ارزش غذایی و همچنین ارزش اقتصادی بالای این محصول برای تولیدکنندگان افزود: در راستای رفع موانع تولید و رفع چالش‌های فرآوری تولید قارچ خوراکی و اتخاذ تدابیر لازم در راستای رفع موانع واحدهای تولیدی تفاهم‌نامه مشترک چهارجانبه به‌منظور ایجاد زمینه برای ارتقاء همکاری‌های متقابل و بهره‌گیری از تخصص‌های علمی، تحقیقاتی، ترویجی و امکانات تجهیزاتی، آزمایشگاهی بین سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خراسان رضوی و انجمن صنفی پرورش‌دهندگان استان در اوایل اسفندماه سال ۹۹ منعقدشده و تاکنون در این زمینه جلسات تخصصی و بازدیدهایی توسط کارگروه صورت گرفته است.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین پرداخت تسهیلات در راستای اصلاح، نوسازی و بازسازی واحدهای تولید، انجام مذاکرات با انجمن صنفی قارچ و دستگاه‌های متولی برای راه‌اندازی محل عرضه مستقیم قارچ در مشهد جهت ساماندهی عرضه این محصول و برنامه‌ریزی در جهت ارتقاء فرهنگ مصرف سرانه قارچ از  طریق شبکه‌های ترویج و رسانه‌ها در ماه‌های اخیر و برنامه‌ریزی برای تولید محصول سالم قارچ باهدف اخذ گواهی محصول سالم انجام‌شده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا