جهاد کشاورزی

توسعه پرورش قارچ خوراکی در گلستان نیازمند سرمایه گذاری

لزوم سرمایه گذاری در توسعه کارگاه های تولید قارچ در استان گلستان

توسعه پرورش قارچ خوراکی در گلستان، معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این سازمان از علاقمندان به سرمایه گذاری در ایجاد کارگاه صنعتی یا نیمه صنعتی پرورش قارچ خوراکی با ظرفیت تولید اسمی سالانه ۲۰۰ تن حمایت همه جانبه می کند.

نوید رضا فرهانی اظهارداشت: پرداخت تسهیلات بانکی و اعطای مجوز تغییرکاربری زمین، برای ایجاد کارگاه صنعتی یا نیمه صنعتی پرورش قارچ خوراکی از جمله حمایت های جهادکشاورزی استان از سرمایه گذاران است.

وی افزود: کشاورزی بودن منطقه و دسترسی به بازار در استان های همجوار و حتی کشورهای آسیای میانه، ظرفیت منحصر به فرد برای سرمایه گذاری به شیوه صنعتی در حوزه پرورش قارچ خوراکی و ایجاد فرصت های شغلی جدید است.

به گفته فرهانی اکنون ۱۵۴ کارگاه پرورش قارچ فعال در این استان شمالی به صورت کوچک و خانگی با ظرفیت ایجاد فرصت شغلی مستقیم بین ۳۰۸ تا ۴۶۲ نفر، فعال بوده که طی نیمه نخست امسال ۹۰۰ تن قارچ خوراکی از نوع صدفی و دکمه ای در این کارگاه ها تولید و روانه بازار های داخلی و سایر استان ها شده است.

وی ادامه داد: هر کارگاه تولید قارچ خوراکی در منطقه ظرفیت پرورش چهار تا پنج دوره را طی سال دارد.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی در رابطه با توسعه پرورش قارچ خوراکی در گلستان افزود: تمامی کارگاه های کوچک پرورش قارچ در استان با مجوز و ارایه تسهیلات بانکی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه ها و نهادهای ایجاد شده است.

در تایید استقبال ساکنان استان گلستان از پرورش قارچ، سرشماری سال ۱۳۹۶ مرکز آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نشان می دهد که این استان رتبه نخست کشوری را با فعالیت ۱۸۲ کارگاه از کل کارگاه های فعال کشور ( یک هزار و ۴۵ کارگاه ) دارد.

استان گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت ، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۲ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد.

استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

پیرو مصاحبه قبلی آقای فرهانی در رابطه با تولیدات استان گلستان.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا