جهاد کشاورزی

توسعه گردشگری کشاورزی رشد این صنعت را تضمین می‌کند

گردشگری کشاورزی در چندین سال اخیر مورد توجه متولیان قرار گرفته است

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا/چهارمحال و بختیاری شاید اولین موضوعی که پس از شنیدن کلمه گردشگری در ذهن اذعان شکل می‌گیرد، حضور گردشگران در مناطق تفریحی و توریستی مانند دامنه‌های کوه‌ها، حضور در کنار رودخانه‌ها، آبشارها، ابنیه تاریخی و … برای لذت بردن از طبیعت خدادادی است، اما در چند دهه گذشته سمت و سوی صنعت برای توسعه گردشگری مرتبا در حال تغییر است و شاهد رشد این صنعت هستیم.

به گزارش ایسنا، عموما سفر کردن با کسب تجربه همراه است، بنابراین افرادی که به‌دنبال کسب تجربه‌های جدید هستند، سفر خود را محدود به بازدید از جاذبه‌های گردشگری معروف در سطح جهان نمی‌کنند، بلکه انواع مختلف گردشگری را در سفر تجربه می‌کنند.

گردشگری کشاورزی در ایران در چندین سال اخیر مورد توجه متولیان در این حوزه قرار گرفته است، برخی از روستاهای کشور اکنون مقصد گردشگری کشاورزی هستند، اما به‌نظر می‌رسد برای توسعه این گردشگری نیازمند یکسری زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین هستیم.

در هر استان از کشور، متناسب با تولیدات در حوزه کشاورزی، می‌توان در فصل داشت، کاشت و برداشت پذیرای گردشگران مختلف از اقصی نقاط جهان باشیم، برای مثال در شالیزارهای برنج، مزارع گندم، آفتابگردان، کلزا و …. هر کدام مناظر زیبایی را در فصل برداشت برای لذت بردن گردشگران فراهم می‌کنند، این ظرفیت می‌تواند مورد توجه برای افزایش درآمد کشاورزان قرار بگیرد.

 در سال ۲۰۱۹ درآمد حاصل از گردشگری کشاورزی در جهان حدود ۴۲.۵ میلیارد تومان بوده است

حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری کشاورزی، اظهار کرد: با توسعه گردشگری کشاورزی می‌توان شاهد رشد بیش از دوبرابری در حوزه اقتصاد گردشگری باشیم، کشورهای اقیانوسیه و جنوب آسیا نیز به این سمت حرکت کرده‌اند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ درآمد حاصل از گردشگری کشاورزی در جهان حدود ۴۲.۵ میلیارد تومان بوده است و پیش‌بینی می‌شود این درآمد در سال ۲۰۲۷ به ۶۳ میلیارد تومان افزایش پیدا کند، طبق یک گزارش از سوی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در کشور آمریکا بابت توسعه گردشگری کشاورزی ایجاد شده است.

برزگر با بیان اینکه کشور ایران یکی از کشورهای مستعد برای بحث گردشگری کشاورزی است، عنوان کرد: بسیاری از افراد برای آموزش، کسب تجربه، فرار از استرس و فشارهای عصبی به سمت گردشگری کشاورزی می‌روند، در جهان اردوهای یکروزه گردشگری کشاورزی و اقامت‌های چند هفته‌ای در مزارع و باغات برای گردشگران را شاهد هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، ۲۵ درصد گردشگران در سال ۲۰۱۹ در حوزه گردشگری کشاورزی بوده‌اند، همچنین ۳۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشورهای حوزه اقیانوسیه و آسیا گردشگر در حوزه کشاورزی بودند، این عدد بسیار قابل توجه است و می‌تواند درآمد خوبی را برای کشاورزان ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه وزارت جهادکشاورزی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای توسعه این طرح، توضیح داد: در چهارمحال و بختیاری نیز به‌دنبال بومی‌سازی این دستورالعمل بودیم، اما در حوزه گردشگری کشاورزی با چند چالش اساسی مواجه هستیم، در حوزه گردشگری کشاورزی نیازمند تهسیل قوانین بالادستی خواهیم بود.

برزگر ادامه داد: برای حضور گردشگران در واحدهای تولیدی کشاورزی، گلخانه‌ها، باغات و مزارع نیازمند احداث مراکز اقامتی هستیم، اما از نظر قوانین امور اراضی، ساخت و ساز در این باغات، مزارع و واحدهای تولیدی مصداق تغییر کاربری است و با افرادی که اقدام به این کار کنند، برخورد قانونی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای ارائه خدمات در حوزه گردشگری کشاورزی نیازمند صدور مجوزهای تخصصی و تغییر برخی دستورالعمل‌ها هستیم، تاکید کرد: همچنین باید بحث بازاریابی تخصصی در حوزه گردشگری کشاورزی در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این حوزه باید قوانین مابین گردشگر و کشاورز نیز مورد توجه باشد، گفت: برای مثال باید مشخص شود که گردشگر در مدت اقامت در مزرعه، باغ یا … و بابت کار در این حوزه باید از کشاورز حقوق دریافت کند و یا باید بابت اقامت خود هزینه پرداخت کند، تمامی این مسائل باید مورد توجه باشد و ساز و کار نظارتی برای آن تعریف شود.

برزگر یادآور شد: مزارع، باغات، کارگاه‌های تولید قارچ، مزارع شیلات، گلخانه‌ها، دامداری‌ها، مجتمع‌های کشت و صنعت و مزارع زنبورداری قابلیت بالایی برای گردشگری کشاورزی دارند، اما باید شرایطی فراهم شود تا بتوانند پاسخگوی مسائل رفاهی گردشگران نیز باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به موضوع راه‌اندازی باغ‌های گردشگری در سالیان گذشته، توضیح داد: به‌علت نبود دستورالعمل‌های قانونی و پیش‌بینی نشدن مسائل مختلف در این حوزه، این طرح با شکست مواجه شد و با مدیران و صاحبان باغات برای نقض قوانین برخورد شد.

وی تصریح کرد: می‌تواند ارزش افزوده در بحث اقتصاد کشاورزی را افزایش دهد، بسیاری از کشورهای جهان این مسئله را تجربه کرده‌اند و نتایج بسیار خوبی نیز در بر داشت.

تاکنون مجوزی در حوزه گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری صادر نشده است

ابراهیم شهرانی- مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی شهرستان کیار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار در حوزه گردشگری کشاورزی در استان، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای مابین وزارت جهادکشاورزی و میراث فرهنگی منعقد شده است، باید بین این دو دستگاه شیوه‌نامه‌هایی تنظیم شود و سپس برای صدور مجوز در این حوزه اقدام شود.

وی با بیان اینکه در این بحث تغییر کاربری اراضی موضوعیت ندارد، گفت: باید کشاورزان با استفاده از امکانات و فضاهای موجود اقدام به ارائه خدمت به گردشگران کنند، گردشگری کشاورزی یک فرصت مغتنم برای افزایش درآمد بهره‌برداران کشاورزی محسوب می‌شود.

شهرانی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌های مختلف چهارمحال و بختیاری جهت توسعه گردشگری کشاورزی، عنوان کرد: در شهرستان کیار مزارع شیلات بسیاری وجود دارد که می‌توان در راستای جذب گردشگر از آن‌ها استفاده کرد، برای مثال صاحبان این مزارع می‌توانند با احداث آلاچیق و آشپزخانه‌های سیار فرصتی را ایجاد کنند تا گردشگران با حضور در آن مکان لحضات خوبی را سپری کرده و خود اقدام به طبخ ماهی کنند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کیار بیان کرد: در استان گرگان بحث گردشگری کشاورزی در چند منطقه به‌صورت پایلوت ایجاد شده است، اما در چهارمحال و بختیاری تاکنون مجوزی در این حوزه صادر نشده است.

وی عنوان کرد: در بحث طبیعت‌گردی ظرفیت‌های بسیار خوبی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، همچنین نیاز به زیرساخت‌های چندانی نیست، می‌توان با برپایی چند چادر عشایری و تامین امنیت فرصتی را برای استراحت و لذت بردن گردشگران فراهم کرد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا