حوادث صنعت قارچ

تولیدکنندگان قارچ زمین گیر شدند

انتشار خبر قارچ‌های سمی در غرب کشور تولیدکنندگان قارچ را زمین‌گیر کرده است

تولیدکنندگان قارچ زمین گیر شدند. انتشار خبر قارچ‌های سمی در غرب کشور در طول روزهای گذشته، تولیدکنندگان قارچ را زمین‌گیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- چند روزی از انتشار اخبار مبنی بر مسمومیت‌های قارچی می‌گذرد و در همین رابطه قارچ‌های میدان میوه و تره‌بار روی‌هم تلنبار شده و کسی به آنها نگاه نمی‌کند.

طبق گفته‌های تولیدکننده‌های قارچ، آنها این چند روز را دست‌خالی به خانه برگشته و در این آشفتگی بازار چند ۱۰۰٬۰۰۰ تومان خسارت داده‌اند، سوپرمارکت‌های سطح شهر هم از مرجوعشان همه قارچ‌های موجود در مغازه‌های خود خبر می‌دهند و در این میان مصرف‌کنندگان هم هرروز بیشتر از روز قبل از مصرف قارچ هراس دارند.

اخبار نادرست عامل مشکلات تولیدکنندگان

اطلاع‌رسانی‌های نادرست، تولیدکننده را زمین می‌زند. گفتنی است صبح دیروز در بازار میوه و تره‌بار تهران از ۲۸ تن بار قارچ حتی ۱ کیلو فروش نرفته بود.» این مطلبی است که حبیب‌الله عظیمی، دبیر انجمن پرورش قارچ‌های خوراکی به آن اشاره کرد.

وی در توضیحات این خبر گفت: ناآگاهی‌ها نسبت به قارچ زیاد است. قارچی که مردم ایران را مسموم کرده از نوع قارچ پرورشی نبوده و قارچ کوهی نام دارد، اما هنگامی‌که می‌خواهند خبر مسمومیت با قارچ و هشدار دادن به مردم را منتشر کنند، از عکس قارچ‌های دکمه‌ای و پرورشی استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان قارچ زمین گیر شدند.

مسئولان نیز مقصرند!

این عدم آگاهی تنها به مردم عادی خلاصه نمی‌شود، بلکه بین مسئولان هم این قضیه صدق می‌کند. در نظر داشته باشید که به‌راحتی به مردم هشدار داده می‌شود که از قارچ فله‌ای استفاده نکنند و این در صورتی است که قارچ فله‌ای اصلاً نمی‌تواند سمی باشد.

بر همین اساس، تولیدکننده‌های بسیاری ضررهای هنگفت می‌کنند. یکی از این تولیدکننده‌هایی که در جاده کرج -تهران  مشغول به فعالیت در این حوزه می‌باشد، دل‌پری از خبرهای منتشرشده در این روزها دارد. این تولیدکننده که نخواست نامی از او برده شود، این‌چنین توضیح داد: ببینید چقدر ناآگاهی گسترده شده که به خانه ما زنگ می‌زنند می‌پرسند فلانی زنده‌ای؟ نگرانت شدیم، تلویزیون می‌گوید همه قارچ‌ها سمی شده‌اند. او ادامه می‌دهد: «کار ما کار روز است.

الان چند روز است که یا فروش نداریم یا آن‌قدر کم می‌فروشیم که درنهایت کرایه رفت‌وآمدمان درمی‌آید. چرا هنگام اعلام یک خبر سنجیده عمل نمی‌کنند؟ امروز و دیروز نتوانستم چک‌هایم را پاس کنم. چه کسی پاسخگوی من و هم‌صنفی‌های من است؟» در هفته‌ای که گذشت، خبر انتشار قارچ‌های سمی دست‌به‌دست در شبکه‌های اجتماعی چرخید و نخریدن قارچ در عرض چند روز پیدا می‌شود.

آخرین آمار از مسمومیت‌های قارچی

طبق آخرین گزارش‌ها و آمار منتشره، ۱۱ نفر در استان‌های غربی ایران براثر مصرف انواع قارچ سمی جان خود را ازدست‌داده و ۸۰۰ نفر، مسموم شده‌اند و مسئولان ذی‌ربط از مردم خواهش کردند، حتی‌المقدور قارچ به‌خصوص از نوع فله‌ای نخرند.

شاید صنعت تولید و پرورش قارچ از دور راحت به نظر برسد اما این در حالی است که به دلیل نیازمندی‌های فراوان تولید این محصول ازنظر تأمین نور، دما، خاک، مواد اولیه و … متأسفانه شاهد ورشکستگی برخی از واحدهای تولیدی قارچ هستیم.

به گزارش خبرگزاری هاگ- این سری از مشکلات تولیدکنندگان این حوزه  را در حاشیه بازدید خبرنگاران از بزرگترین مجتمع تولیدکننده قارچ کشور در ملارد در گفتگو با حبیب‌ الله عظیمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران بررسی نمودیم که در ادامه این گزارش می‌توانید مطالعه نمایید:

تولید قارچ چرا ماندگاری و ثبات ندارد؟

با توجه به شرایط بازار و تأسیساتی که این صنعت دارا است، کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه کاری شوند، آموزش و آگاهی لازم را نمی‌بینند، برای شروع فعالیت در این حوزه تولیدی حداقل ۶ ماه یعنی ۳ دوره تولید باید در کارخانه‌ ها باشند، با سه، چهار روز آموزش دیدن و بعد گرفتن یک وام ۵۰ میلیونی و یک یا دو سالن زدن، افراد محکوم‌ به ورشکستگی هستند، اگر بگوییم که صنایع کوچک نباید وارد این کار شوند ممکن است باعث سوءتفاهم‌ هایی شود در صورتیکه اگر اصولی وارد شوند به‌ صرفه است.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که برای فعالیت به‌صورت حرفه‌ ای یکی دو سالن با وضعیت بازار الآن صرفه اقتصادی ندارد؛ شاید چند سال پیش می‌شد این کار را کرد ولی آلان با توجه به شرکت‌ های بزرگی که در این کار هستند هرکسی بخواهد بیاید باید اصولی بیاید و مجوز از جهاد کشاورزی بگیرد و از ۲۰۰ تن در سال شروع بکار کند.

در رابطه با واحدهای تولیدی که در وسعت کوچی مشغول به فعالیت هستند، شاید لحظه‌ ای سود داشته باشند اما از طرف دیگر گرفتن تجهیزات برای جای کوچک صرفه اقتصادی ندارد به‌ عنوان‌ مثال کسی که دو سالن دارد، سرمایش اش را چکار می‌خواهد بکند، اگر چیلر بخواهد بگیرد که گران می‌شود و اگر بخواهد از کارهای کاتالیزوری و ابزارهای موقت استفاده کند که پویا و اصولی نیست و چون پشتوانه کافی ندارد نمی‌تواند ادامه حیات بدهد.

ما نمی‌گوییم که کار نکنند ولی الآن از نظر علمی و اصولی طبق مجوزهایی که وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد کارخانه‌ هایی که بالای ۲۰۰ تن در سال کار می‌کنند می‌توانند سرپا باشند و آن‌هایی که زیر ۲۰۰ تن یا کوچک‌ تر باشند، صرفه اقتصادی ندارد و به ورشکستگی آنان می انجامد.

الآن وضعیت سرانه مصرف قارچ در کشور چگونه است؟

بر اساس آمارها و گزارش‌های منتشره، میانگین مصرف قارچ یک کیلو و ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم، در اروپا تا چهار کیلو ولی در جهان بطور میانگین بین دو کیلو تا ۲۲۰۰ گرم است ولی ما هنوز جاداریم که به این رقم برسیم.

چرا سرانه مصرف ما پایین‌ تر از دنیاست؟

شاید جواب این سؤال را در فرهنگ مصرفمان باید جستجو کنیم. در همین رابطه باید فرهنگ‌ سازی کنیم، اگر مردم با مزایای مصرف این محصول خوراکی آشنا باشند، آن را در سفره و سبد خانوار می‌گذارند چون مزایای زیادی دارد و می‌توانند از آن به‌عنوان جایگزین گوشت استفاده کنند ولی تا ذائقه و سلیقه خانوارها تغییر کند و در سبد خانوار بیاید نیازمند رسانه‌ها و صداوسیما هستیم.

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا