اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

رکورد تولید قارچ در سروآباد شکسته شد

رییس جمهور به همراه هیاتی ۱۷ تیرماه امسال در سفر به کردستان از واحد قارچ کشت اورامان سبز هم بازدید کرد

رکورد تولید قارچ در سروآباد شکسته شد. به گزارش هاگ به نقل از ایرنا- سنندج شهرستان مرزی استان کردستان به ویژه مریوان و سروآباد علاوه بر تجارت در بخش تولید به ویژه کشاورزی با اجرای طرح های تولیدی و همت سرمایه گذاران و  حمایت های دستگاه های دولتی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته اند.

 

از واحدهایی که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت واحد پرورش قارچ دکمه‌ای در سروآباد بود که از جمله واحدهای موفق کردستان بوده و از لحاظ میزان تولید از میانگین کشوری هم پیشی گرفته است.رکورد تولید قارچ در سروآباد شکسته شد.

بازدید رئیس جمهور از قارچ هستی

رییس جمهور به همراه هیاتی ۱۷ تیرماه امسال در سفر به کردستان از واحد قارچ کشت اورامان سبز هم بازدید کرد و سرمایه‌گذار این واحد برای اجرای طرح توسعه آن درخواست تسهیلاتی کرد که به گفته مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان خط اعتباری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی برای این واحد تخصیص یافته و پرونده آن در حال طی فرآیند اداری است و بزودی در شورای عالی بانک کشاورزی هم به تصویب می رسد.

در سالن آموزش مهارتی مربوط به تولید و پرورش قارچ در این واحد تولیدی ارتباط مستقیم با شبکه اینترنتی برکت برقرار شد و در این برنامه رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه چهار هزار تن قارچ خوراکی در استان تولید می شود که حدود ۵۰ درصد این میزان مربوط به واحد قارچ اورامان سبز سروآباد است.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه کردستان در تولید قارچ خوراکی رتبه سیزدهم را در کشور دارد، افزود: برنامه ایجاد زنجیره قارچ در این واحد در حال اجرا است و با تکمیل آن برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

توسعه محصولات گلخانه ای در مریوان

مجتمع گلخانه ای کال در شهرستان مریوان دارای ۱۲ واحد گلخانه است که از این تعداد پنج واحد به کشت آلوئه‌ورا و مابقی هم به خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است.

به گفته رییس جهاد کشاورزی شهرستان مریوان علاوه بر این مجتمع که مساحت واحدهای موجود در آن بیش از چهار هزار متر مربع بوده  در سطح شهرستان ۱۵ واحد گلخانه کوچک مقیاس (۵۰ تا ۲۹۹ مترمربع) هم وجود دارد که مجوز آن توسط این اداره صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در بازدید از این مجتمع گلخانه ای اظهار داشت: به دلیل افزایش بهره‌وری و صرفه جویی در منابع آب و خاک توسعه واحدهای گلخانه در دستور کار قرار گرفته است و از ایجاد آن به طور ویژه حمایت می شود.

اسکندری با اشاره به اینکه تنها ۱۲ درصد اراضی کشاورزی استان آبی و مابقی دیم است، افزود: در سفر رییس جمهور به استان ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح پایاب سدهای استان که شامل ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است، مصوب شد.

وی ادامه داد: بزودی از میزان مبلغ مذکور ۶۰۰ میلیارد ریال تخصیص می یابد که قسمت بیشتر آن در طرح پایاب سد گاران مریوان که اراضی محدوده تالاب بین المللی زریبار را شامل می شود، هزینه خواهد شد و اینگونه این طرح تا پایان سال تعیین تکلیف و به اتمام می رسد.

بازدید اصحاب رسانه از کارخانه پرورش قارچ
قارچ هستی رکورد‌دار تولید قارچ در کشور

پرداخت ۱۸ درصد تسهیلات سیستم بانکی کردستان توسط بانک کشاورزی

مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان هم در بازدید از این مجتمع گلخانه ای با اشاره به  اینکه کردستان قطب کشاورزی است، اظهار داشت: طی ۲، سه سال اخیر در راستای ایجاد زنجیره های تولید که یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بوده اقدام به تامین مالی طرح های صنایع تبدیلی و گلخانه ها کردیم.

جمشید ویسی ادامه داد: بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات طرح های مربوط به گلخانه های کوچک مقیاس وثیقه ای از متقاضیان دریافت نمی کند و تا ۳۰ میلیارد ریال هم تسهیلات پرداخت می کند.

یکی از پروژه های نیمه تمام شهرستان مریوان سردخانه  پنج هزار تنی در ۲ مدار زیر و بالای صفر درجه سانتیگرادی واقع در روستای گویزه کویره این شهرستان بوده که عملیات احداث آن از دی ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده است.

شهرستان مریوان ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی با تولید سالانه بیش از ۶ هزار تن دارد که با وجود این سردخانه در خرداد ماه امکان منجمد کردن این محصول فراهم می شود؛  ۸۶۰ میلیارد ریال تاکنون برای ایجاد این سردخانه هزینه شده که از این میزان ۴۹۰ میلیارد ریال آورده متقاضی و ۳۷۰ میلیارد ریال هم توسط بانک کشاورزی استان تامین شده است.

به گفته  احمد کریمی مدیر این سردخانه با آزادسازی تسهیلات بانکی اختصاص داده شده به این واحد ظرف مدت ۲۰ تا ۲۵ روز دیگر این سردخانه به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه ۸۰ درصد است، افزود: با بهره برداری از آن برای ۹۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

تالار معاملات

اقدام جالب توجهی که توسط مدیر این سردخانه انجام شده ایجاد تالار معاملات است که از طریق آن تولیدکنندگان و صادرکنندگان می توانند از اطلاعات به روز سردخانه های موجود در کشور اطلاع پیدا کنند.

موارد مذکور بخشی از توانمندی ها و ظرفیت های بخش صنایع تبدیلی کشاورزی و تولیدات گلخانه ای و سردخانه در شهرستان های مریوان و سروآباد است و پیشرفت در این ۲ شهرستان با وجود داشتن تجار و سرمایه گذارانی خوش فکر و اهل کار و تلاش سرعت بیشتری پیدا کرده است و در این بین دستگاه های دولتی هم در راستای تسهیل صدور مجوزها و پرداخت تسهیلات از این افراد حمایت می کنند.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج و شهرستان سروآباد هم با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

رکورد تولید قارچ در سروآباد شکسته شد
رکورد تولید قارچ در سروآباد
قارچ هستی رکورد تولید قارچ را شکست
رکورد تولید قارچ در سروآباد شکسته شد

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا