اخبار اقتصادی صنعت قارچ

زنجان و تولید قارچ خوراکی

کاهش پرورش قارچ در زنجان

کرونا ویروس صنعت پرورش قارچ در زنجان را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از تسنیم، منوچهر کریمی، کارشناس مسئول نهال و گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان زنجان درباره میزان قارچ تولیدی استان تا قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه یک هزار تن بود اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا این صنعت را نیز با رکود مواجه کرده و حجم تولیدی قارچ استان را کاهش داده است.

او افزود: تاثیر این ویروس بر روی واحد‌های کوچک خانگی شدیدتر است به طوری که میزان تولید واحد‌های کوچک مقیاس به میزان 30 الی 50 درصد کاهش یافته است و تولید‌کنندگان خرد با آسیب اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.

افزایش قیمت نهاده و تعطیلی واحدهای پرورش قارچ

این مسئول با بیان این که صنعت فرآوری (صنایع تبدیلی قارچ) قارچ خوراکی نیز در استان زنجان وجود ندارد گفت: علاوه بر موارد مذکور مشکلاتی همانند افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز این صنعت را با مشکل مواجه می‌کند به همین دلیل تعداد واحد‌های فعال پرورش قارچ خوراکی از 160 مورد در سال 93 به 64 واحد در سال 99 کاهش یافته است.

کریمی با بیان این‌که 61 واحد پرورش قارچ خوراکی به صورت سنتی و سه واحد پرورش قارچ به صورت صنعتی با مقیاس بالای 65 تن در حال فعالیت در استان زنجان هستند تصریح کرد: شهرستان ابهر بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص می دهد.

وی خاطر نشان کرد: میزان اشتغال در صنعت پرورش قارچ خوراکی در استان زنجان به بیش از 150 نفر می‌رسد و افراد متخصص از جمله تحصیل‌کردگان رشته‌‌های کشاورزی در صورت حمایت از این رشته علاقه مناسبی به اشتغال در این صنعت نشان می‌‌دهند.

با تمام آن‌چه که گفته شد علاوه بر مشکلات خاص در پرورش قارچ خوراکی از جمله نبود واحد‌های فراوری و بالا بودن قیمت نهاده‌ها که سدی بر مسیر تولید در سال جهش تولید است و حل مسائل همت مسئولان را می‌طلبد اما نباید از اثر منفی ویروس کرونا بر این صنعت نیز غافل بود.

تولید روزانه ۲ تن قارچ خوراکی در زنجان

1397/05/31

تولید روزانه ۲ تن قارچ خوراکی در زنجان، ۵۰ درصد تولیدات در زنجان مصرف و بقیه به استان‌های هم‌جوار ارسال می‌شود. روزانه بالغ‌بر ۲ تن قارچ خوراکی در زنجان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

فعالیت‌های استان

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از صداوسیما مرکز زنجان؛ کارشناس مسئول تولید قارچ جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص تولیدات استان عنوان کرد: هم‌اکنون ۵ واحد صنعتی و ۷۵ واحد خانگی تولید قارچ در شهرستان‌های مختلف استان زنجان فعالیت دارند.

اشتغال‌زایی

کریمی در خصوص اشتغال‌زایی مربوطه با این صنعت توضیح داد: به ازای هر واحد ۱۱ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند. وی اضافه کرد: ۵۰ درصد تولیدات در زنجان مصرف و بقیه به استان‌های هم‌جوار به‌ویژه تهران ارسال می‌شود.

کریمی درباره شرایط تسهیلات حمایتی در نظر گرفته‌شده گفت: هر واحد خانگی تا سقف ۲۰ میلیون تومان از تسهیلات ۴ درصدی با بازپرداخت ۳ ساله بهره‌مندی شود و واحدهای صنعتی هم بین ۷۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومانی از تسهیلات ۶ درصدی صندوق توسعه ملی می‌توانند استفاده کنند.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا