جهاد کشاورزی

رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ خوراکی

در بستان‌آباد ۲ نوع قارچ دکمه‌ای و صدفی تولید می‌شود

رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ خوراکی، فعالیت واحدهای پرورش و تولید قارچ در بستان‌آباد برای بیش از ۱۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ، مدیر جهاد کشاورزی بستان‌آباد در سخنان خود عنوان کرد: شهرستان بستان‌آباد بزرگ‌ترین تولید کننده قارچ خوراکی در استان است و بیش از ۶۴ واحد خانگی، نیمه‌صنعتی و صنعتی به مساحت یک هکتار در آن فعالیت می‌کند.

همچنین مسئول باغات جهاد کشاورزی بستان‌آباد در رابطه با نوع حوزه این فعالیت‌های توضیح داد: در بستان‌آباد ۲ نوع قارچ صدفی و دکمه‌ای تولید می‌شود اما از آنجایی‌که قارچ دکمه‌ای از بازارپسندی و ارزش غذایی بالاتری برخوردار است، تولید آن در شهرستان بیشتر است.

فرایند تولید قارچ

امیری با اشاره به فاصله زمانی کاشت تا برداشت قارچ، که  ۴۵ روز است، در همین رابطه افزود: به ازا هر تن کمپوست، ۲۵ درصد قارچ برداشت می‌شود.

این مسئول باغات جهاد کشاورزی در رابطه با کیفیت قارچ های تولیدیاین شهرستان این چنین گفت : میزان رطوبت و هوادهی از جمله شاخص هایی است که رعایت آنها در پرورش قارچ از اهمیت بالایی برخوردار است، بر این اساس رعایت همین شاخص ها موجب شده است قارچ های تولیدی این شهرستان از کیفیت بهتر و بالاتری برخوردار باشد.

بستان‌آباد پیشرو در تولید قارچ استان

هرچند بستان‌آباد از شهرستان‌های پیشرو آذربایجان شرقی در تولید قارچ محسوب می‌شود اما کمپوست لازم برای واحدهای تولیدی شهرستان، از دیگر شهرها تأمین می‌شود. با توجه به شرایط حال حاضر در این شهرستان، مدیر جهاد کشاورزی بستان‌آباد می‌گوید: از هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در این شهرستان واحد تولید کمپوست راه‌اندازی کند، به جد و با توان کامل، حمایت می‌شود.

تولید سالانه آذربایجان شرقی در حوزه قارچ بالغ‌بر بیش از ۴ هزار تن می‌باشد و شهرستان بستان‌آباد هم با تولید بیش از ۲۰۰۰ تن،۵۰ درصدِ قارچ استان را تأمین می‌کند. شایان‌ذکر است قارچ تولیدی در بستان‌آباد علاوه بر تامین بخشی از نیاز بازارهای داخلی به کشور عراق هم صادر می‌شود.

نوروزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستان‌آباد با بیان اینکه این شهرستان با تولید سالانه بیش از ۲ هزار تن قارچ خوراکی رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده است، گفت: بیش از نیمی از این عملکرد به واحدهای خانگی تخصیص دارد.

او با بیان اینکه شرایط اقلیمی خاص شهرستان بستان‌آباد در کنار آموزش‌های ترویجی کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، این منطقه را برای تولید قارچ خوراکی مساعد کرده است؛ افزود: نوع قارچ خوراکی تولیدی در این شهرستان از نوع دکمه‌ای بوده است که در مقایسه با سایر اقلام دارای بازارپسندی بالا و خوش خوراک‌تر از انواع دیگر است.

جزییات بیشتر

شهرام ایرانی پور در جمع خبرنگاران با اشاره به رتبه نخست این شهرستان در تولید قارچ خوراکی استان اظهار داشت: بیش از ۲۰۰۰ تن قارچ خوراکی در ۶۴ واحد تولیدی صنعتی، نیمه‌صنعتی و خانگی در شهرستان بستان‌آباد تولید می‌شود که تولید این میزان قارچ خوراکی در شهرستان توانستیم رتبه نخست تولید قارچ خوراکی را در استان به خود اختصاص دهیم.

وی در خصوص پتانسیل‌های این منطقه اضافه کرد: شرایط اقلیمی خاص شهرستان بستان‌آباد در کنار آموزش‌های ترویجی کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، این منطقه را برای تولید قارچ خوراکی مساعد کرده است.

اشتغال‌زایی در منطقه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستان‌آباد با اشاره به رتبه نخست بستان آباد و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه تولیدات قارچ گفت: وجود ۶۰ واحد تولیدی قارچ خانگی در این شهرستان با مرکزیت روستای آلانق موجب تشکیل شرکت تعاونی تولیدکنندگان قارچ را نیز موجب شده است که توانسته‌اند با احداث واحدهای خانگی در اقتصاد و اشتغال زنان روستایی کمک شایانی کنند.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا