اخبار اقتصادی صنعت قارچ

قوانین دست‌وپا گیر بانک‌ها برای پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی

تعطیلی واحدهای تولیدی فاجعه بزرگ در اشتغال رخ خواهد داد

قوانین دست‌وپا گیر بانک‌ها به‌عنوان چالش برای اخذ تسهیلات به پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی

به گزارش خبرگزاری هاگ- محمدحسن افشار رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی، ضمن انتقاد در مورد شرایط نامساعد موجود درباره قیمت قارچ در بازار، گفت: طی ماه‌های اخیر به دنبال اطلاع‌رسانی نادرست برخی رسانه‌ها مبنی بر مسمومیت قارچ‌های وحشی سمی، جوی ایجاد شد که قیمت قارچ های خوراکی به‌شدت در بازار سقوط کرد.

نرخ قارچ در ماه‌ های گذشته

وی در ادامه، در رابطه باقیمت این محصول  در ماه‌های اخیر  گفت: هر کیلو قارچ خوراکی با نرخ ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شد و همین امر باعث ایجاد شرایطی شد که تعدادی از واحدها اقدام به خرید کمپوست نکنند و این مسئله در کنار افت چشمگیر راندمان واحدهای تولیدی از ۲۵ به ۱۶ درصد ناشی از گرمای شدید فصل تابستان منجر به کاهش شدید تولید و عرضه قارچ در بازار شد.

مقاومت دلالان در بازار

به گفته این مقام مسئول اگرچه شاهد کاهش عرضه محصول بودیم، اما از طرف دیگر به دلیل مقاومت دلالان در بازار هر کیلو قارچ با نرخ ۷۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که بر اساس آخرین محاسبات در مردادماه سال گذشته، قیمت تمام‌ شده هر کیلو قارچ بدون احتساب سود تولیدکننده ۶۸۰۰ تومان اعلام شد.

افشار همچنین در رابطه با ضرر و زیان‌های واحدهای تولیدی ادامه داد: در ماه‌های اخیر هر یک از واحدهای تولیدی روزانه بازیان ۲۵ میلیارد تومانی روبه‌رو بودند، به همین دلیل خیلی از واحدها تمایلی به خرید مواد اولیه ازجمله کمپوست نداشتند که این امر در کنار تعطیلی برخی واحدهای تولید منجر به افت شدید تولید قارچ شد.

تعطیلی ۴ واحد بزرگ تولیدکننده قارچ در منطقه هشتگرد

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در ادامه سخنان خود  از تعطیلی ۴ واحد بزرگ تولیدکننده قارچ در منطقه هشتگرد خبر داد و اضافه کرد: یک واحد بزرگ در شهریار نیمه تعطیل است، ضمن آنکه یک واحد آماده بهره‌برداری در رباط‌کریم به دلیل شرایط بازار اقدام به خرید کمپوست نکرد.

او در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد تولیدکنندگان در پرداخت اقساط خود، اضافه کرد: به راین اساس طی نامه‌ای از معاونت امور باغبانی تقاضا کردیم شرایطی فراهم شود تا بدهی تولیدکنندگان استمهال شود و پرورش‌دهندگان بتوانند به امر تولید ادامه دهند.

شرایط سخت‌گیرانه بانک‌ها

افشار در خصوص قوانین دست‌وپا گیر بانک‌ها برای پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ضمن بیان این مطلب که تولیدکنندگان برای دریافت وام از بانک‌ها با موانع متعددی روبه‌رو هستند، توضیح داد: با توجه به آنکه تولیدکنندگان به دلیل کمبود نقدینگی به دنبال استقراض از بانک‌ها هستند، اما بانک‌ها شرایط سخت‌گیرانه‌ای نظیر تسویه‌ حساب کامل بدهی مالیاتی، تأمین اجتماعی و دارایی از تولیدکنندگان تقاضا دارند و این در حالی است که اگر واحدهای تولیدی مشکلی ازنظر نقدینگی نداشتند، برای خرید مواد اولیه خود و سرمایه در گردش به دنبال استقراض از بانک‌ها نبودند.

شرایط سخت‌گیرانه بانک‌ها برای اخذ تسهیلات به پرورش‌دهندگان قارچ کار را به‌جایی می‌رساند تا آنها از ادامه تولید منصرف شوند.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در اختتامیه سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه ۴۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر غیرمستقیم در این صنف فعالیت می‌کنند؛ بنابراین با تعطیلی واحدهای تولیدی فاجعه بزرگ در اشتغال رخ خواهد داد به همین دلیل تقاضا داریم که اگر قرار است بانک‌ها تسهیلاتی برای ادامه تولید در اختیار پرورش‌دهندگان قارچ قرار دهند، اقدام به حذف مقررات و قوانین دست و پاگیر کنند.

تولید سالانه ۵۵۰۰ تن قارچ در شهریار

ویدیویی از تولید قارچ خوراکی در شهرستان شهریار

 

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا