کارآفرینی در حوزه قارچ

کارآفرینی با قارچ بازگشت مهاجران به روستاها

تولید سالانه 900 تن قارچ خوراکی در جویبار

کارآفرینی با قارچ بازگشت مهاجران به روستاها: بابل – تولید و پرورش انواع محصولات نظیر قارچ سبب بازگشت بسیاری از مهاجران به زادگاهشان در مناطق مختلف مازندران شده است.

به گزارش هاگ به نقل از بازار، گروه استان‌ها: اجرای طرح هر روستا یک محصول و یا پرورش انواع محصولات سبب اشتغال و کارآفرینی و بازگشت بسیاری از جوانان مهاجر به روستاها شده است. در حال حاضر رقم‌های متنوعی نظیر گانودرما در مناطق مختلف مازندران کشت می‌شود و اشتغال در این حرفه به مهاجرت معکوس در روستاها کمک کرده است.

صغری بانویی که مشغول چیدن قارچ است می گوید: پدر شوهرم هفت سال نسبت به احداث سالن پرورش قارچ اقدام کرده و من به عنوان کارگر در این مجموعه کار می‌کنم.

وی با اظهار اینکه اوضاع زندگی به دلیل پرورش و تولید قارچ خوب است، افزود: قبلاً در شهر دیگری زندگی می‌کردیم و با راه اندازی کارگاه به روستایمان برگشتیم.

اشتغال آفرینی برای ۲۰ نفر با قارچ
سمیه عزیزی پرورش دهنده قارچ که از یک فضای کوچک تولید قارچ را شروع کرده است، افزود: در حال حاضر این کارگاه را به ۲۲۰ متر رساندیم

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل جدید کردیم، گفت: کارمان را از محیط ۳۵ متری در سال ۹۳ شروع کردیم و با کمک همسرم توانستیم سالن‌ها را اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای پنج تن قارچ برداشت می‌کنیم، ایجاد منبع درآمد و اشتغال برای روستاییان از جمله اهداف است.

کارآفرینی با قارچ؛ بازگشت مهاجران به روستاها
کارآفرینی با قارچ بازگشت مهاجران به روستاها

عزیزی با اظهار اینکه اکنون در چهار طبقه و فضای ۲۰۰ متری در بالامرزناک شهر گتاب به تولید قارچ می‌پردازیم، گفت: با پرورش و تولید قارچ می‌توان به سود منطقی دست یافت.

نبی زاده فعال و پرورش دهنده قارچ نیز با راه اندازی کارگاه تولید قارچ برای شماری از اهالی خود شغل ایجاد کرده است، افزود: باید برای صادرات قارچ برنامه ریزی شود و می‌توان با این شغل درآمد قابل توجهی برای خانوارها کسب کرد.

محسن علی زاده مدیر جهاد کشاورزی بابل نیز با اشاره به تولید هزار تن قارچ دکمه‌ای در شهرستان اظهار اینکه: سطح پرورش قارچ در شهرستان ۱۳ هزار مترمربع است.

وی به اهمیت و ارزش غذایی و دارویی قارچ اشاره و اضافه کرد: قارچ به عنوان یکی از سالم‌ترین مواد غذایی می‌تواند در ترکیب رژیم غذایی مبتلایان به دیابت قرار گیرد.

راه اندازی ۵۲ واحد تولید قارچ در قائمشهر
در شهرستان قائمشهر نیز کارآفرینان و کارجویان زیادی با پرورش و تولید قارچ به روستاها و زادگاهشان برگشتند، مجید جعفری مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر شمار تولیدکنندگان قارچ را در شهرستان ۵۲ نفر ذکر کرد و گفت: سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد عاید تولیدکنندگان می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار سطح پرورش و تولید قارچ را در شهرستان ۴۲ هزار مترمربع ذکر کرد و گفت: از مجموع واحدهای تولید قارچ در شهرستان ۵۰ واحد به صورت مشاغل خانگی و دو واحد صنعتی است.

کارآفرینی با قارچ؛ بازگشت مهاجران به روستاها
کارآفرینی با قارچ بازگشت مهاجران به روستاها

وی ایجاد ارزش افزوده و سودآوری را از جمله مزیت‌های تولید و پرورش قارچ ذکر کرد و گفت: قرارگرفتن قارچ در سبد خانوار به تغییر و اصلاح الگوی تغذیه در جامعه کمک خواهد کرد.

شهرستان جویبار نیز مهمترین مناطق مازندران در تولید قارچ به شمار می‌رود با داشتن هشت واحد صنعتی و سنتی رتبه دوم استان را در این بخش عهده دار است. علی کارگر یکی از واحدهای صنعتی تولید قارچ در جویبار با اشاره به اینکه تا قبل از فعالیت در این مجموعه در جای دیگری به کاری مشغول بودم، افزود: راه اندازی واحد تولید قارچ توسط یکی از بستگان سبب شد تا به شهر و زادگاه خود مهاجرت کنم.

وی از تولید و پرورش قارچ به عنوان شغلی درآمدزا یاد کرد و گفت: با اندک سرمایه و داشتن حداقل فضا می‌توان به تولید در این زمینه پرداخت.

غلامرضا سعیدی رئیس جهاد کشاورزی جویبار با اشاره به اشتغال شمار قابل توجهی از اهالی منطقه در زمینه تولید و پرورش قارچ گفت: برای توسعه این کار، تسهیلات کم بهره به متقاضیان ارائه می‌شود.

وی افزایش قیمت نهاده‌ها را در رشد و بالارفتن هزینه‌های تولید مؤثر دانست و گفت: در این شهرستان ۷۰۰ تن قارچ خوراکی تولید و روانه بازار می‌شود.

تولید قارچ از یک سو و تهیه کمپوست از آن سبب توسعه کسب و کار و رونق اقتصادی فعالان این حرفه شده است و استفاده بهینه از ضایعات محصولات کشاورزی و تهیه کمپوست فرصتی برای کارآفرینی است. طی سال‌های اخیر پرورش قارچ در مناطق مختلف مازندران به دلیل زودبازده بود و شاخص‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی روبه افزایش است.

منبع: بازار

اشتغالزایی با پرورش قارچ در سلسله
کارآفرینی با قارچ بازگشت مهاجران به روستاها

 

مدیر جهاد کشاورزی جویبار از پرورش و تولید سالانه ۹۰۰ تن قارچ خوراکی دکمه‌ای در این شهرستان خبر داد.

به گزارش هاگ به نقل از خبرنگار ایانا در مازندران، غلامرضا سعیدی با بیان اینکه سالانه 900 تن قارچ خوراکی دکمه‌ای در شهرستان جویبار تولید و روانه بازار مصرف می شود، اظهار کرد: این شهرستان مقام دوم تولید این محصول در مازندران را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با اشاره به فعالیت 11 کارگاه سنتی مشاغل خانگی در زمینه تولید قارچ این شهرستان، افزود: فقط در یک شرکت صنعتی این شهرستان، سالانه 700 تُن قارچ تولید و 50 نفر در آن مشغول فعالیت هستند.

سعیدی با اشاره به اینکه متقاضیان می‌توانند با ثبت نام در سامانه بهین یاب از تسهیلات راه اندازی پرورش قارچ بهره‌مند شوند، گفت: سال گذشته 3 واحد تولیدی پرورش قارچ در بخش مشاغل خانگی، 850 میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.(۱۷ اسفند ۱۴۰۰ )

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا