اخبار اقتصادی صنعت قارچ

قیمت کمپوست قارچ و شرایط بازار

تولید 800 هزار تن کمپوست قارچ در سال

قیمت کمپوست قارچ و شرایط بازار، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی (کمپوست قارچ) : سالیانه حدود ۸۰۰ هزار تن کمپوست برای بستر رویش قارچ خوراکی در کشور تولید می‌شود که سهم بزرگی در بازار داخلی دارد.

«مهدی رجبی» دیروز (چهارشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه برای بستر رویش کیفی به مواد اولیه خوب نیاز داریم، افزود: اکنون  ۷۵ واحد تولید بستر قارچ ( کمپوست) در کشور وجود دارد که ۶۰ واحد آن فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر پنج کیلوگرم کمپوست یک کیلوگرم قارچ تولید می شود، اظهارداشت:  ۹۰۰ هزار تن پروانه تولید در این زمینه صادر شده، اما اکنون ۸۰۰ هزارتن تولید می شود.

ریس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی، بیان داشت:‌ نیاز سالانه کشور ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن قارچ است و اگر اهداف ما محقق شود منجر به افزایش تولید می شود.

وی با بیان اینکه هنوز با  استانداردهای جهانی فاصله داریم، گفت: دست‌کم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن دیگر کمپوست نیاز است و با تشکیل انجمن ۱۰ تا ۱۵ درصد به تولید فعلی اضافه می شود.

رجبی با بیان اینکه بستر رویش قارچ خوراکی کشور یک صنف زیست محیطی است، ادامه‌داد: اکنون با تولید کمپوست برای رویش قارچ، بخش عمده کاه و کلش باقی‌مانده از تولید گندم و کود مرغی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی خریداری می شود.

وی در خصوص قیمت کمپوست قارچ و شرایط بازار اضافه‌کرد: اکنون افزون بر ۴۰۰ هزار تن کاه و کلش دور ریز  و ۳۰۰ هزارتن کود مرغی گوشتی در واحدهای بستر قارچ استفاده می شود.

این مقام صنفی تصریح کرد: سال گذشته هر کیلوگرم کاه و کلش ۴۲۰ تومان و کود مرغی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان قیمت داشت که اکنون هر کیلوگرم کاه و کلش با قیمت دو هزار تومان و کود مرغی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شود که به ترتیب بیش از ۳۰ درصد و ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

اطلاعیه قیمت کمپوست قارچ و شرایط بازار
اطلاعیه قیمت کمپوست قارچ و شرایط بازار

 

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از جام جم آنلاین، مهدی رجبی، رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ در نشست خبری با تکذیب مباحث مطرح شده مبنی بر پرورش و عرضه قارچ سمی در واحدهای تولیدی گفت: این مسئله قویاً تکذیب می‌شود و تحت هیچ شرایطی امکان پرورش قارچ سمی در واحدهای تولیدی وجود ندارد.

ضمن اینکه فرآیند تولید قارچ نیز به گونه‌ای نیست که باعث سمی شدن آن شود حتی اگر قارچی آن‌قدر در واحد تولیدی بماند که کپک بزند، باز هم سمی نیست.
این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: برای اطمینان بیشتر به مردم توصیه می‌کنیم که قارچ مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها تهیه کنند، که ۹۰ درصد عرضه قارچ در فروشگاه‌های سطح شهر به صورت بسته‌بندی شده انجام می‌شود،  ضمن اینکه در میوه فروشی‌ها و برخی مراکز عرضه نیز قارچ به صورت فله توزیع می‌شود که مورد تأیید است.( ۴ بهمن ۱۳۹۹)
اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا