جهاد کشاورزی

تولید قارچ خوراکی در محمودآباد

پرورش قارچ یکی از مشاغل سودآور برای کارآفرینی است

تولید قارچ خوراکی در محمودآباد با اقبال تولیدکنندگان در بخش روستایی مواجه شده و رشد قابل توجهی داشته است.
محمد هادی‌ زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، با اشاره به ظرفیت و توانمندی شهرستان محمودآباد در زمینه کشت و پرورش قارچ خوراکی، گفت: مردم این منطقه به ویژه زنان روستایی از کشت و پرورش قارچ دکمه‌ای استقبال خوبی کرده‌اند.

وی ادامه داد: تولید قارچ در محمودآباد سبب افزایش ضریب اشتغال مردم منطقه در بخش کشاورزی شده است. از این‌رو کشت قارچ، بصورت مشاغل خرد، کوچک و خانگی در بین زنان روستایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پرورش قارچ علاوه بر اینکه سبب افزایش تولیدات بخش کشاورزی استان شده و بالا رفتن امنیت غذایی کشور شده است، سبب رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانواده های روستایی نیز شده.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد درباره واحدهای تولیدکننده شهرستان گفت: در حال حاضر یک سالن کشت صنعتی و 15 کارگاه سنتی به تولید قارچ در محمودآباد میپردازند. مجموع تولید سالیانه این واحدها 76 تن قارچ دکمه‌ای میباشد که روانه بازار استان میشود. این میزان تولید، نسبت به سالیان گذشته رشد زیادی داشته است.

دلایل استقبال از تولید قارچ در محمودآباد

با توجه به اهمیت زمین به عنوان بستر کشت و تولید در کشاورزی، امکان پرورش قارچ در فضای محدود و به صورت قفسه‌ای از مزایای اصلی آن است. این مورد سبب کاهش قابل توجه سرمایه اولیه مورد نیاز برای ورود به این شغل است. عدم نیاز به زمین وسیع برای کشت قارچ خوراکی، سبب شده تا قشر بیشتری از مردم بتوانند به این فعالیت تولیدی در بخش کشاورزی روی بیاورند.

نیاز به آب کم نیز یکی دیگر از دلایل استقبال مردم از تولید قارچ در محمودآباد است. همچنین با توجه به امکان پرورش قارچ در تمام فصول، بازار پسندی مطلوب، هزینه نسبتاً پایین شروع کار و توجیه اقتصادی مناسب، کشت قارچ دکمه‌ای مورد توجه بسیاری از خانوارها قرار گرفته است. به گونه‌ای که برخی خانواده‌ها در محیط‌های کوچک خانگی نظیر زیرزمین، اقدام به پرورش و تولید قارچ میکنند.

مزایای تولید قارچ

هادی زاده بیان کرد: در قارچ‌های خوراکی ویتامین‌های B۱۲ و D موجود است. نقش این ریزمغذی‌ها در درمان کم خونی و پوکی استخوان و ترکیب مناسب اسیدآمینه‌های ضروری باعث افزایش ارزش غذایی این محصول شده است. همچنین قارچ به عنوان منبع پروتئین ارزانتر از گوشت، در دسترس مردم میباشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با ترویج و فرهنگسازی در جهت تغذیه سالم، رفتار‌های تغذیه‌ای مردم تا حدود زیادی اصلاح شده است. امروزه دیگر قارچ به عنوان یک منبع پروتئین باکیفیت در سبد غذایی اکثر خانوار‌ها قرار گرفته است. امیدواریم تا با افزایش تولید قارچ در محمودآباد، علاوه بر بهبود اقتصاد در بخش کشاورزی، سرانه مصرف قارچ منطقه نیز افزایش یابد.

 

منبع: خبرگذاری صدا و سیما(۱۷ بهمن ۱۴۰۲ )

چه زمانی برای پرورش قارچ مناسب است
تولید قارچ خوراکی در محمودآباد

 

تولید قارچ خوراکی در محمودآباد، محمد هادی‌ زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، از تولید 59 تن قارچ دکمه‌ای سفید در 13 واحد تولیدی این شهرستان خبر داد.

هادی‌ زاده با بیان اینکه این شهرستان دارای ۱۳ سالن فعال پرورش قارچ دکمه‌ای سفید است، گفت: از ابتدای سال تا کنون 21 تن قارچ خوراکی دکمه ای در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی این مقدار قارچ تولیدی 17 میلیارد ریال است، افزود: این مقدار تولید در مقایسه با سال قبل 25 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص تولید قارچ خوراکی در محمودآباد، با اشاره به افزایش گرایش عموم جامعه به مصرف این محصول و تقاضای بازار، تصریح کرد: پرورش قارچ یکی از مشاغل سودآور برای کارآفرینی است که در زمان کمی به بهرهبرداری و درآمدزایی میرسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه در حال حاضر مساحت سالن های پرورش قارچ این شهرستان 1117 متر مربع با 16 نفر بهره‌ بردار است، گفت: بهترین زمان پرورش قارچ در خانه ماه‌های مهر تا آذر است، ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل کردن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد، می‌توان قارچ را در ماه‌ های دیگر سال هم پرورش داد.

 

منبع: ایسنا(۲۵ آذر ۱۴۰۲ )

تولید قارچ خوراکی در محمودآباد
تولید قارچ خوراکی در محمودآباد

محمد هادی‌ زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از توابع استان مازندران از تولید 165 تن قارچ خوراکی دکمه ای در سال گذشته، در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد سطح زیر پرورش قارچ خوراکی این شهرستان 6700 مترمربع و تعداد 15 واحد تولید مشغول به پرورش قارچ می‌باشند.

هادی‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته 12 کارگاه آموزشی و دوره مهارتی پرورش قارچ، به صورت حضوری و مجازی با حضور 405 نفر از بهره‌ برداران و علاقمندان در این شهرستان برگزار شد، افزود: تعداد 189 پیام ترویجی در فضای مجازی توسط مراکز سه گانه این شهرستان ارسال شد.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه قارچ خوراکی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است که می‌تواند در ترکیب رژیم غذایی مبتلایان به دیابت قرار گیرد، افزود: قارچ چربی و کلسترول ندارد، مقدار کمی هیدرات کربن را در خودش جای داده و از لحاظ داشتن پروتئین در سطح خوبی قرار دارد، ویتامین، مواد معدنی، آب و فیبر هم از سایر ترکیبات موجود در قارچ هستند که به سلامت هرچه بیشتر بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کنند. همچنین کالری پایینی دارد و برای استفاده در ؤزیم های لاغری نیز بسیار مناسب است.

وی با اشاره به اینکه همه قارچ‌ها خوراکی نیستند و برخی از قارچ‌های غیرخوراکی و سمی می‌توانند کشنده باشند، گفت: مصرف کنندگان قارچ مصرفی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و به صورت قارچ های پرورشی تهیه کنند و از مصرف قارچ های وحشی و خودرو خودداری نمایند.

منبع: صدا و سیما(۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا