اخبار تولید قارچ سراسر کشور

تولید روزانه قارچ به 450 تن می رسد!

قیمت هر کیلو قارچ ۱۴ هزار تومان

تولید روزانه قارچ به 450 تن می رسد! محمدحسن افشار، رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در خصوص آخرین تحولات وضعیت بازار قارچ عنوان کرد: با وجود افزایش ۴۲ درصدی هزینه نیروی کار و ۳۰ درصدی سایر هزینه‌های تولید، قارچ کاران به سبب نبود کشش بازار با زیان قارچ تولیدی خود را به فروش می‌رسانند.

نرخ حال حاضر قارچ در کشور

این مقام مسئول در رابطه با وضعیت فعلی افزود : نرخ کنونی فروش هر کیلو قارچ از سوی قارچ کاران را ۸ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که هزینه تمام شده هر کیلو قارچ ۱۲ هزار تومان است.

پیش بینی تولید روزانه

افشار در ادامه شرایط تولید کشور را این چنین پیش بینی کرد: با توجه به گرمای هوا، واحد‌های کوچک به سبب نبود سیستم سرمایشی مناسب از چرخه تولید خارج می‌شوند که با وجود تولید قارچ تنها از سوی واحد‌های بزرگ پیش بینی می‌شود که تولید روزانه قارچ از ۶۰۰ به ۴۵۰ تن تقلیل یابد.

محمدحسن افشار رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به بهبود قیمت قارچ در بازار، اعلام کرد: هم‌اکنون هر کیلو قارچ با نرخ ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

افشار با اشاره به افت ۲۰ درصدی تولید نسبت به ماه‌های قبل، اضافه کرد: با آغاز فصل گرما روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن قارچ در کشور تولید می‌ شود. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در ادامه صحبت‌های خود گفت: در فصل تابستان، کیفیت کاپوست‌ها در اثر گرما از ۲۸ به ۱۸ درصد کاهش می‌یابد به‌طوری‌که با افت راندمان نسبت به زمستان، واحدهای کوچک از چرخه تولید خارج می‌شود.

آخرین وضعیت صادرات

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ این‌چنین عنوان کرد: همه‌ساله در فصل تابستان در جریان جا به‌جایی، قارچ‌های صادراتی به سبب آسیب‌پذیری در برابر گرما، کیفیت خود را از دست می‌دادند که به همین خاطر تقاضا برای قارچ در این فصل به صفر می‌رسید، اما امسال با تشکیل کنسرسیوم صادراتی با کمک وزارت جهاد کشاورزی، معاونت باغبانی و معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی قراردادهای بلندمدتی با خریداران خارجی منعقد کردیم.

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از بهبود قیمت قارچ در بازار خبر داد و در همین رابطه اظهار داشت: هم اکنون هر کیلو قارچ با نرخ ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. تولید روزانه قارچ به 450 تن می رسد!

دلیل افزایش نرخ قارچ

این مقام مسئول دلیل افزایش نرخ قارچ را اینگونه بیان کرد : با آغاز فصل گرما واحدهای کوچک به سبب نبود سیستم سرمایشی مناسب از چرخه تولید خارج شدند که در نهایت با کاهش عرضه، قیمت قارچ تا حدودی در بازار افزایش یافته است.

محمدحسن افشار بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید قارچ در کشور در سال جاری، افزایشی حدود ۳۰ هزار تنی داشته باشد، اظهار کرد: میزان تولید قارچ در سال گذشته ۱۵۲ هزار تن بود که انتظار می‌رود در سال جاری به ۱۸۰ هزار تن برسد.
دلیل کاهش نرخ قارچ
افشار گفت: دلالان با حضور در مزارع تولید قارچ اقدام به خرید این محصول باقیمت پایین از تولیدکنندگان می‌کنند به‌این‌ترتیب قیمت عرضه آن در بازار صادراتی کمتر از قیمت جهانی می‌شود.
به گفته افشار؛ دلالان هر کیلوگرم قارچ برای صادرات را حداقل ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کنند درحالی‌که قیمت آن در بازار داخلی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

افت میزان تولید کشور

افشار از افت ۲۰ درصدی تولید نسبت به ماه‌های قبل خبر داد و گفت: با آغاز فصل گرما روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شود. رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در ادامه این نکته را یاد آور شد : در فصل تابستان، کیفیت کامپوست‌ها در اثر گرما از ۲۸ به ۱۸ درصد کاهش می‌یابد به طوریکه با افت راندمان نسبت به زمستان، واحد‌های کوچک از چرخه تولید خارج می‌شود.

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا