جهاد کشاورزی

کشت گلخانه ای نیاز استان چهارمحال و بختیاری

قوانین باید مجدد بررسی شود

کشت گلخانه ای نیاز استان چهارمحال و بختیاری است. چهارمحال و بختیاری یکی از مرتفع‌ ترین استان‌ های ایران است که در چند سال اخیر با شدت بیشتری دچار کم‌ آبی، بی‌ آبی و در برخی نقاط به خشکسالی دچار شده است در حالی که روزگاری استان آبخیز زاگرس مرکزی بود.

با وجود تغییر اقلیم در چهارمحال و بختیاری، زمستان‌ های این استان دچار کم بارشی شده است و فروردین‌ ماه خنکی را پشت سر می‌گذارد و از سوی دیگر با کاهش شدید سفره‌ های زیرزمینی مواجه شده است و این کاهش شدید سفره‌ های زیرزمینی برای بخشهای مختلف استان از جمله تامین آب شرب و کشاورزی خسارت بار است.

حدود دو دهه پیش که تعدادی از کارشناسان متخصص در توسعه کشت گل و گیاه از بخش کشاورزی استان دیدن کردند، این استان را به دلیل شرایط آب و هوایی، وجود خاک مناسبت و از همه مهمتر میزان تابش مستقیم نور خورشید یکی از استانهای مستعد کشت‌ های گلخانه‌ ای عنوان کردند.

ظرفیت ۵۰۰ هکتاری کشت گلخانه ای در چهارمحال و بختیاری

آقای حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: باید هدف‌ گذاری برای توسعه گلخانه‌ ها تا سطح ۵۰۰ هکتار در طول چهار سال آینده در استان صورت بگیرد و محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در این حوزه وجود ندارد.

غلامعلی حیدری با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ ها با توجه به محدودیت منابع آبی و اشتغال بالا در این حوزه باید در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرد، اظهار داشت: موانع پیش‌ روی احداث و توسعه گلخانه‌ ها باید برطرف شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص کشت گلخانه ای افزود: وزیر جهاد کشاورزی خواستار افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ ها در این استان تا ۵۰۰ هکتار در چهار سال آینده شد و این وزراتخانه حمایت‌ های لازم را در این راستا انجام می‌دهد و در پرداخت تسهیلات برای احداث گلخانه محدودیتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید شرایط برای ورود سرمایه‌ گذاران به چهارمحال و بختیاری تسهیل شود، یادآور شد: بروکراسی اداری موجب می‌شود تا سرمایه‌ گذار رغبت چندانی به سرمایه‌ گذاری نداشته باشد، باید هدف‌ گذاری برای توسعه گلخانه‌ ها تا سطح ۵۰۰ هکتار تا چهار سال آینده در استان صورت بگیرد.

حیدری با بیان اینکه تسهیلات خوبی در سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری اختصاص می‌باید، خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد می‌توان این اعتبارات را افزایش داد، باید محدودیت‌ها برای جذب این اعتبارات رفع شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: باید بانک‌ ها نهایت همکاری را در پرداخت تسهیلات به طرح‌ های اشتغالزا داشته باشند و در خصوص ضمانت‌ های بانکی سخت‌ گیری نداشته باشند، قوانین باید مجدد بررسی شود، همچنین منابع بانک‌ ها برای پرداخت تسهیلات در سال ۱۴۰۱ مشخص شود.

وی عنوان کرد: املاک مازاد بانک‌ ها نیز برای تامین منابع مالی مشخص شود، همچنین در کنار بانک‌ ها، سهمیه ادارات برای فروش املاک مازاد مشخص شود، بانک‌ ها می‌توانند در پروژه‌ های عمرانی مشارکت داشته باشند.

حیدری بیان کرد: مسوولان محدودیت‌های ایجاد زیرساخت در طرح‌های سرمایه‌گذاری را احصا کنند تا بتوان برای رفع آن‌ها در جلسه‌ای برنامه‌ریزی کرد، این موانع باید در اسرع وقت برطرف شود.

به گزارش ایرنا، توسعه گلخانه ها در چهارمحال و بختیاری با توجه به کاهش شدید منابع آبی یک ضرورت است که اکنون در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

احداث ۱۸ مجتمع کشت گلخانه ای و دامپروری

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه احداث مجتمع‌ های کشاورزی و گلخانه‌ ای از اولویت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: در سال جاری ۱۸ مجتمع کشاورزی و دامپروری در استان احداث می‌شود.

عطاءالله ابراهیمی در جلسه ستاد توسعه شهرک‌ های گلخانه‌ ای در استان افزود: این مجتمع‌ های کشاورزی در بخش توسعه گلخانه، گیاهان دارویی، دامداری، شیلات است که در ۲بخش طرح‌های دولتی و خصوصی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احداث گلخانه به عنوان یک مزیت شناخته شده برای کشاورزان از نظر اقتصادی، اشتغالزای، ارزآوری است، اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور، وجود آب و هوای متنوع، توسعه محصولات گلخانه‌ ای یک مزیت منحصر به فرد در بخش کشاورزی است که باید برای اجرای این طرح‌ ها آمایش و استعداد یابی انجام شود.

به گفته وی، در سال گذشته احداث ۱۰ مجتمع دامداری، گلخانه و تولید قارچ های خوراکی و قارچ های دارویی در استان در مساحت ۳۲۲ هکتار آغاز شد که تمام مراحل انجام مطالعات و واگذاری زمین انجام شده است.

ابراهیمی افزود: در این مدت مجوز احداث هفت مجتمع کشاورزی در حوزه دامداری، اسب، گیاهان دارویی نیز در کمیسیون ماده ۲ در مساحتی بیش از ۸۴۷ هکتار صادر شد.

به گفته وی، پارسال مجوز احداث ۱۷ مجتمع خصوصی نیز در مساحت ۲۴۰ هکتار صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون ۵۷۵ هکتار مجتمع کشاورزی در استان در بخش خصوصی و دولتی به‌ عنوان مجتمع ها و طرح های برنامه محور و آماده برای سفر رییس جمهور  طراحی شده که برای تکمیل این طرح ها بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات نیاز است.

وی اظهارداشت: هم اکنون سطح اراضی زراعی و باغی استان ۲۴۵ هزار هکتار است که ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان  ۲ هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان ارزیابی شده است.

به گفته ابراهیمی، سهم بخش کشاورزی استان در تولید ناخالص ۱۶ درصد و سهم این بخش در حوزه اشتغال ۲۳ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و تغییر نگرش در سطح کشور مبتنی بر افزایش مجتمع‌ های کشاورزی، حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و بهره‌ وری مناسب از منابع آب، احداث مجتمع‌ های کشاورزی یک اولویت است، افزود: استان چهارمحال و بختیاری مقام ۱۳ در سطح کشور در حوزه توسعه گلخانه و مجتمع‌ های کشاورزی را دارد.

بانک‌ های برای اختصاص اعتبارات همکاری کنند

نماینده مردم شهرستان‌ های شهرکرد،سامان و بن در مجلس شورای اسلامی ، از بانک های استان درخواست کرد در خصوص توسعه گلخانه ها با سرمایه‌ گذاران و کشاورزان همکاری داشته باشند.

احمد راستینه هفشجانی با اشاره به اینکه تنها ۳۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری تا پایان سال قبل وجود داشت، یادآور شد: سال گذشته مجوز ۵۰۰ هکتار گلخانه در استان با پنج هزار نفر اشتغال‌ زایی صادر شده اما به‌علت تضامین سخت بانکی، دریافت تسهیلات با مشکل مواجه است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، باغی، زراعی و دامی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

منبع: ایرنا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا