اخبار علمی حوزه قارچ

محلولی برداشت قارچ را ۵ کیلوگرم افزایش می‌دهد

بهبوددهنده رشد قارچ دکمه‌ای ۵ کیلوگرم برداشت قارچ در هر مترمربع را افزایش می‌دهد

بهبوددهنده رشد قارچ دکمه‌ای ۵ کیلوگرم برداشت قارچ در هر مترمربع را افزایش می‌دهد. محلولی برداشت قارچ را ۵ کیلوگرم افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری هاگ، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با عنوان این خبر که برای اولین بار در کشور نخستین بهبوددهنده رشد قارچ دکمه‌ای تولیدشده است  ، اظهار داشت: بهبوددهنده رشد قارچ دکمه‌ای ۵ کیلوگرم برداشت قارچ در هر مترمربع را افزایش می‌دهد.

استفاده حداکثری از کمپوست

کامران قاسمی، در خصوص توضیحات بیشتر در این‌ باره گفت: بهبود دهنده رشد قارچ دکمه‌ای به‌ منظور افزایش عملکرد و استفاده حداکثری از پتانسیل کمپوست تولیدشده است.

وی با عنوان این مطلب که از کمپوست قارچ دکمه‌ای معمولاً ۲ تا ۳ مرحله قارچ برداشت می‌شود، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت کمپوست قارچ کارها تمایل به استفاده حداکثری از کمپوست خریداری‌شده دارند.

عدم بهره‌برداری کامل از کمپوست

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ضمن ابراز تأسف از اینکه تولیدکنندگان قارچ نمی‌توانند حداکثر بهره‌ برداری را از پتانسیل کمپوست داشته باشند، اضافه کرد: ضعیف شدن کمپوست در مدت‌زمان بهره‌برداری یکی از دلایل کاهش بهره‌وری است که این بهبوددهنده رشد قارچ دکمه‌ای می‌تواند در افزایش عملکرد و کیفیت قارچ تأثیرگذار باشد.

مهم‌ترین عوامل دخیل در کیفیت قارچ

این محقق و پژوهشگر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی را که در کیفیت تولید قارچ مؤثر است، سفت شدن بافت و کاهش پشت بازی قارچ عنوان کرد و افزود: استفاده از این محلول غذایی در کمپوست‌ها باعث سفت شدن قارچ و افزایش عمر انباری محصول تا رسیدن به‌دست مصرف‌کننده و هم‌چنین کاهش پشت‌باز شدن کلاهک قارچ می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه با تولید این محصول هم در بازار داخل و هم خارج از کشور بدون رقیب هستیم، گفت: بر اساس ارتباطاتی که با متخصصین تغذیه در کشورهای مختلف به‌خصوص آمریکا و انگلیس برقرار شد، چنین مکمل غذایی در خارج از کشور هم وجود ندارد.

او در کنار اشاره به این موضوع که با استفاده از این محلول، تا ۵ کیلوگرم امکان افزایش برداشت قارچ در هر مترمربع میسر می‌شود، ادامه داد: در استان مازندران از هر مترمربع ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم قارچ برداشت می‌شود که با مصرف این محلول غذایی میزان برداشت با همان مقدار هزینه به ۲۵ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

از دیگر مزایای این محصول

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزایش درآمد قارچ کار و کاهش در مصرف آب را از دیگر مزایای این محلول غذایی برشمرد و اضافه کرد: آب مجازی تعریف‌شده در یک کیلوگرم قارچ حدود ۱۳۰ لیتر است که قسمت اعظم آن در تولید کمپوست به‌کار می‌رود نه در سالن تولید، بنابراین هرقدر میزان بیشتری قارچ از سطح معین کمپوست برداشت شود، یعنی مقدار آب مجازی کاهش پیدا می‌ کند و به‌صورت غیرمستقیم در صرفه‌جویی مصرف آب هم نقش دارد.

قاسمی در اختتامیه سخنان خود با بیان اینکه این محصول با حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان به تولید رسید، خاطرنشان کرد: رسیدن به استاندارد جهانی و استفاده حداکثری از کمپوست‌ها از اهداف ما در تولید این محصول بود.

 

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا