اخبار علمی حوزه قارچ

تولید نخ بخیه از قارچ خوراکی

شاید به فکر کسی هم خطور نکند که بتوان از قارچ خوراکی برای تهیه نخ بخیه زیست‌تخریب‌پذیر با سرعت بهبود زخم بیشتر و یا تولید بسته‌های نگهداری مواد غذایی با ماندگاری بالاتر تولید کرد! اما محققان توانسته‌اند از قارچ خوراکی کیتوزان پلی ساکاریدی طبیعی استخراج کنند که این کیتوزان قارچی پایه ساخت بسیاری از بیوپلیمرها در صنایع پزشکی، غذایی، دارویی، کشاورزی و نساجی است.

کیتوزان چیست؟

کیتوزان پلی ساکاریدی طبیعی است که امروزه به عنوان پراهمیت‌ترین و کاربردی‌ترین بیوپلیمر بعد از سلولز مطرح است. این بیوپلیمر یکی از بیوپلیمر‌های مهم طبیعت است و بعد از سلولز بیشترین فراوانی را در سطح کره زمین دارد. کیتوزان از پوشش خارجی برخی سخت پوستان مثل میگو، خرچنگ دریایی، برخی حشرات و از ساختار جاندارانی، مانند یاکتری‌ها، قارچها، مخمر و نرمتنان به دست می‌آید.

کاربردهای کیتوزان قارچی

کیتوزان قارچی چگونه در ایران ابداع شد؟

یک شرکت فناور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران موفق به تولید و تهیه این بیوپلیمر پرکاربرد از طریق قارچ خوراکی شد. «رامین محمدی آلوچه» مدیرعامل و عضو هیئت علمی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: »شرکت ما در زمینه بیوپلیمرها، دارو‌های گیاهی و به طور ویژه بر روی تهیه بیوپلیمر کیتوزان از قارچ خوراکی فعالیت می‌کند. پیش از این برای تولید و تهیه این بیوپلیمر از پوست حشرات و سخت پوستان و میگو استفاده می‌شد، اما به دلیل اینکه در همه نقاط کشور دسترسی به میگو و یا سخت پوستان وجود ندارد، ما با تولید بیوپلیمر کیتوزان از قارچ خوراکی، دسترسی آن را آسان کرده و قیمت را پایین‌تر آوردیم؛ زیرا کارخانجات پسماندهای قارچی را به صورت زباله دپو می‌کنند و حتی هزینه‌ای برای خروج از کارخانه می‌دهند! پس مواد اولیه آن کاملا رایگان خواهد بود.»

آیا کیتوزان قارچی در بازار وجود دارد؟

در حال حاضر این به صورت پودری و در وزن‌های مختلف آماده ارائه به بازار است و برای مصارف صنعتی در وزن بالا و در مصارف پزشکی در وزن پایین کاربرد دارد. تلاش بر آن است که بتوانیم زیر ساخت‌های تولید این محصول را برای تولید انبوه فراهم کنیم . پیش از این بیوپلیمر‌ها از کشور‌های دیگری مانند چین تهیه می‌شد، اما با استفاده از این روش از تهیه علاوه بر بی نیاز شدن از کشورهای دیگر، می‌توانیم به صادرات نیز فکر کنیم.

کاربردهای کیتوزان قارچی چیست؟

این شرکت در حال حاضر باند‌های حاوی نانوکیتوزان تولید کرده که در درمان سوختگی‌ها بسیار موثر است و ماده اولیه این محصول برای محصولات دیگر کاربرد‌ دارد. علاوه بر آن در بخشهای مختلف کشاورزی، پزشکی، و غذایی هم میتوان از این ماده استفاده کرد.

 

جدیدترین اخبار علمی درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ بخوانید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا