جهاد کشاورزی

تولید ۱۹۵ هزار تن محصول باغی در چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری رتبه ششم تولید قارچ کشور را دار

تولید ۱۹۵ هزار تن محصول باغی در چهارمحال و بختیاری، شرایط آب و هوایی چهارمحال بختیاری متناسب برای رویش قارچ است و این امر زمینه را برای توسعه واحدهای تولید قارچ در این استان فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری هاگ، رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ذبیح‌الله غریب با اعلام تولیدی سالانه محصولات باغی استان، بالغ‌بر ۱۹۵ هزار تن، اظهار داشت: توسعه باغات از مهم‌ترین برکات انقلاب اسلامی در این استان به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: چهارمحال و بختیاری به برکت انقلاب اسلامی در تمام بخش‌ها ارتقا یافته است.

غریب در رابطه با تولیدات بخش شیلات استان گفت:  چهارمحال و بختیاری در بخش شیلات رتبه اول را در تولید ماهی سردآبی کشور دارد. ذبیح‌الله غریب در ادامه سخنان خود در همین راستا با اشاره به فعالیت ۴۲۰ مزرعه پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری تولیدشده است.

تولید سالانه ماهی

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۲۴ هزار تن ماهی در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود. رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به صادرات ماهی تولیدی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور، خاطرنشان کرد: ماهی تولیدی این استان به کشورهای روسیه و امارات صادر می‌شود.

گفتنی است چهارمحال و بختیاری رتبه ششم تولید قارچ کشور را دارد. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در همین رابطه عنوان کرد: ۷۰۰۰ تن قارچ سالانه در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود. حسین برزگر با اشاره به میزان تولید سالانه بالغ‌بر ۷۰۰۰ تن قارچ، اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری رتبه ششم تولید قارچ کشور را دارد.

واحدهای تولیدی استان

برزگر با اشاره به تولید ۱۹۵ هزار تن محصول باغی در چهارمحال و بختیاری و اینکه در حال حاضر ۳۰ واحد صنعتی پرورش قارچ خوراکی و ۱۵۰ واحد خانگی تولید قارچ خوراکی در این استان فعالیت می‌کنند، بیان کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های جدید در این بخش میزان قارچ تولیدی چهارمحال و بختیاری افزایش می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به شرایط مناسب جوی موجود در استان تصریح کرد: شرایط آب و هوایی چهارمحال بختیاری متناسب بارویش قارچ است و این امر زمینه را برای توسعه واحدهای تولید قارچ در این استان فراهم کرده است. او در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر چهارمحال و بختیاری رتبه ۵ کشور در میزان تولید قارچ را دارد.

حسین برزگر در اظهارات خود عنوان کرد: از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان تولیدات کشاورزی استان سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش‌افزوده و تولید ناخالص داخلی استان در حوزه کشاورزی است.

برزگر در جزییات بیشتر تصریح کرد: یک سوم تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است، که در مقایسه با کشور که ۲۰ تا ۲۲ درصد است، نشان از ظرفیت و جایگاه خوب بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان دارد.

جایگاه اشتغال‌زایی استان در کشور

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام میانگین اشتغال کشور در بخش کشاورزی، بالغ‌بر ۱۶ تا ۱۸ درصد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که این بخش ۲۲ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده که حاکی از ظرفیت بالای اشتغال این بخش در استان است.

برزگر در جمع‌بندی صحبت‌های خود با اشاره به رتبه نخست تولید بادام آبی کشور با ۲۴ هزار تن در سال، رتبه ششم تولید قارچ خوراکی با سالانه ۷۰۰۰ تن، تولید ۲۵۰ هزار تن شیر معادل ۳.۲ درصد شیر کشور، تولید ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز و ۲۷ هزار تن گوشت مرغ و تولید ۱۵۰۰ تن عسل، به‌عنوان مهم‌ترین ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان نام برد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا