جهاد کشاورزی

تولید کمپوست با سرمایه‌گذاری روی بافت ارگانیک

در صنعت پرورش قارچ استان سالانه ۵۰ هزار تن کمپوست مصرف می‌شود

تولید کمپوست با سرمایه‌گذاری روی بافت ارگانیک، کمپوست به‌ عنوان کودی ارگانیک در دنیای کشاورزی به‌ حساب می‌آید، که بیشترین کاربرد را در صنایع تولید قارچ خوراکی دارد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- تولید کمپوست قارچ در کنار سود خوب، ضررهایی نیز به همراه دارد، به‌ گونه‌ای که اگر کمپوست تولیدی باردهی خوبی نداشته باشد، موجب متضرر شدن تولیدکننده می‌شود.

در حال حاضر با افزایش روزافزون مصرف و تولید قارچ خوراکی راه‌ اندازی واحدهای تولید کمپوست مرغوب یکی از کارهای با درآمد مناسب است. سالانه ۵۰ هزار تن کمپوست برای تولید قارچ نیاز است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال‌ و بختیاری با بیان اینکه در صنعت پرورش قارچ استان سالانه ۵۰ هزار تن کمپوست مصرف می‌شود، اظهار داشت: در استان ۲ واحد تولید کمپوست قارچ فعال است، که سالانه ۲۰ هزار تن کمپوست تولید می‌کنند.

ابراهیم شیرانی در خصوص تولید کمپوست با سرمایه‌گذاری روی بافت ارگانیک افزود: این میزان تولید، از حجم کمپوست مصرفی استان، کمتر است به همین دلیل بخشی از کمپوست از خارج استان تأمین می‌شود.

ابراهیم شیرانی میزان تولید سالانه محصول قارچ دکمه‌ای در این استان را بیش از ۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: این استان رتبه ششم تولید محصول این نوع قارچ را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، در پی شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار فروش محصول قارچ دکمه‌ای تولید شده در این استان و افزایش قیمت نهاده و مواد اولیه در نیمه نخست امسال، خسارت زیادی به این بخش تولید مواد غذایی فاسد شدنی استان وارد کرد.

شیرانی، میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را ۷۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر در مشاغل خانگی و ۶۰۰ نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.

ابراهیم شیرانی اظهارداشت:میزان تولید سالانه محصول قارچ دکمه‌ای در استان بیش از هفت هزار و 500 تن می باشد و در حال حاضر استان چهارمحال و بختیاری رتبه ششم تولید محصول این نوع قارچ در کشور را به خود اختصاص داده است.

او با اشاره به اینکه در استان 32 کارگاه صنعتی تولید قارچ وجود دارد افزود:تعداد150 کارگاه خانگی تولید قارچ نیز در حال فعالیت می باشند که افزون بر یک‌ هزار تن قارچ دکمه‌ای استان را تولید می کنند.

شیرانی  با بیان اینکه میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را 750 نفر است خاطرنشان کرد: از این تعداد 150 نفر در مشاغل خانگی و 600 نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد:روستای `قلعه ممکا` در چهارمحال و بختیاری به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز تولید قارچ استان است.

شیرانی عنوان نمود:علت اصلی 2برابر شدن قیمت محصول قارچ تولیدی استان در دو ماه گذشته افزایش دستمزد کارگر، کاهش سرمایه گردش و افزایش هزینه آب و برق و گاز در بین تولید کنندگان می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا