اخبار تولید قارچ سراسر کشور

تولید ۹۷۰ تن قارچ خوراکی در خراسان شمالی

توسعه تولید گانودرما در خراسان شمالی رو به افزایش است

تولید ۹۷۰ تن قارچ خوراکی در خراسان شمالی، تولید قارچ خوراکی در خراسان شمالی 2 برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از  ایرنا مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با بهره‌برداری از ۲ واحد صنعتی تولید و پرورش قارچ خوراکی سال گذشته در استان، میزان تولید این محصول درمجموع به ۹۷۰ تن رسید که نسبت به سال پیش از آن، بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

مهندس محمدعلی شریکیان گفت: این تولید توسط هفت واحد صنعتی و ۴۸ واحد کوچک در قالب مشاغل خانگی تولید و به بازار مصرف عرضه‌شده است.
وی افزود: صدور مجوز و تأمین تسهیلات سرمایه‌ای و سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی از مهم‌ترین اقدامات سازمان جهادکشاورزی برای توسعه کشت این محصول بوده است.

او میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را ۱۱۱ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۴۸ نفر در مشاغل خانگی و ۶۳  نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، تعداد کارگاه‌های صنعتی تولید قارچ استان را هفت واحد و تعداد کارگاه‌های خانگی را ۴۸ واحد عنوان کرد و گفت: بخش عمده کارگاه‌های تولید قارچ استان در شهرستانهای اسفراین، بجنورد و شیروان فعال است.

به گفته مهندس شریکیان با بهره برداری از ۲ واحد صنعتی تولید قارچ در سال گذشته، میزان تولید استان ۲ برابر رشد داشته است.

شریکیان بیان کرد : قارچ یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است که می‌تواند در ترکیب رژیم غذایی مبتلایان به دیابت جای گیرد، قارچ چربی و کلسترول ندارد، مقدار کمی هیدرات‌کربن را در خود جای‌داده و ازلحاظ داشتن پروتئین در سطح خوبی قرار دارد. ویتامین، مواد معدنی، آب و فیبر هم از سایر ترکیبات موجود در قارچ هستند که به‌سلامت هرچه بیشتر بیماران مبتلابه دیابت کمک می‌کنند.
وی بابیان این‌که پرورش‌دهنده قارچ کسی است که از عهده آماده‌سازی سالن پرورش، تأمین تجهیزات و ابزار، تهیه بستر رویش قارچ و سایر موارد برآید، اذعان کرد: رعایت اصول بهداشتی را باید در سالن‌های پرورش قارچ برای پیشگیری آفات و بیماری‌های قارچ به‌عنوان قوانین اصلی و همیشگی مدنظر قرارداد.
شریکیان با اشاره به شرایط جوی و بارش‌های مطلوب سال جاری که زمینه رشد قارچ‌های خودرو را فراهم آورده مؤکدا توصیه کرد از مصرف قارچ‌های خودرو در مراتع، عرصه‌های طبیعی و جنگلی خودداری کنند. بیشترین میزان تولید قارچ در استان با ۱۲۰ تن مربوط به شهرستان‌های بجنورد و شیروان است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- محمدعلی شریکیان با اشاره به اینکه تاکنون یک مجوز از سوی این سازمان برای تولید این نوع از قارچ صادرشده است، افزود: مجوز تولید صادرشده است اما هنوز فرآیند کار به مرحله تولید محصول نرسیده است.

شریکیان با اشاره به تغییر ذائقه مردم ادامه داد: بعد از آشنایی مردم با این نوع از قارچ و پیدا شدن بازارهای مناسب، تولید و تقاضا برای این محصول نیز افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: قارچ گانودرما بیشتر خواص دارویی دارد و برای مواردی همچون تولید دم‌نوش استفاده می‌شود. این مقام مسئول توضیح داد: تولید قارچ گانودرما همانند تولید سایر قارچ‌ها است، چراکه این محصول در محیط کنترل‌شده تولید می‌شود و به‌طورکلی می‌توان در محیط کنترل‌شده هر محصولی را تولید کرد.

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا