اخبار تولید قارچ سراسر کشور

تولید ۵۵ درصد قارچ آذربایجان شرقی در واحد های کوچک

اشتغال زایی واحد تولیدی قارچ خوراکی در آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: ۴۵ درصد قارچ استان در واحدهای صنعتی و ۵۵ درصد در واحدهای کوچک تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هاگ از تبریز، رخ افروز سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی طی سخنان خود اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ تن قارچ در واحدهای صنعتی و ۳ هزار تن در واحدهای کوچک و خانگی در سطح شهرستان‌های استان تولیدشده است.

فعالیت واحدهای استان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ۱۶ واحد صنعتی استان آذربایجان شرقی ۷ واحد فعال است، افزود: ۱۳۰ واحد کوچک و خانگی هم در امر تولید پرورش قارچ خوراکی در استان فعالیت می‌کنند.

رخ افروز در خصوص میزان تولیدی قارچ در استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: این استان  رتبه ۱۳ تولید قارچ در کشور را به خود اختصاص داده است که بیشترین فراوانی تولید این محصول در استان مربوط به شهرستان بستان‌آباد است.

وی ضمن بیان اینکه تعدادی واحد صنعتی تولید قارچ در استان در حال دریافت مجوز و راه‌اندازی هستند، اعلام کرد: میزان آب موردنیاز برای تولید هر ۲۰۰ تن قارچ خوراکی ۹ هزار مترمکعب است و میزان عملکرد قارچ در واحدهای تولیدی ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم در هر متر مربع است.

مشکلات موجود در مسیر توسعه قارچ

رخ افروز از عمده‌ترین مشکلات و چالش‌های موجود در توسعه قارچ در استان، عدم پرداخت تسهیلات کم‌بهره، عدم پوشش بیمه محصول قارچ و خود تولیدکننده، نبود کارخانه کمپوست قارچ در سطح استان، بالا بودن هزینه‌های اخذ پروانه و تمدید آن، نوسان قیمت محصولات قارچ تولیدی و بالا بودن تعرفه مصرف گاز و برق مصرفی را نام برد. تولید ۵۵ درصد قارچ آذربایجان شرقی در واحد های کوچک.

وی همچنین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: تشکیل تعاونی تولیدکنندگان قارچ خوراکی جهت استفاده از مزایای قانونی و پیگیری مطالبات و عرضه محصول تولیدی به بازارهای هدف، پوشش بیمه‌ای محصول قارچ و تولیدکنندگان قارچ از سوی صندوق بیمه کشاورزی و بیمه تأمین اجتماعی روستائیان، برگزاری کارگاه آموزشی قارچ خوراکی با تأمین اعتبار لازم از سوی مدیریت هماهنگی ترویج، تخصیص اعتبارات تسهیلاتی برای واحدهای تازه احداث و سرمایه در گردش برای واحدهای فعال، امکان صادرات قارچ تولیدی به هنگام پیک تولید به‌خصوص در فصل تابستان به افزایش تولید این محصول در استان کمک می‌کند.

عبدالهی فرماندار شهرستان شبستر در مراسم افتتاح این واحد با قدردانی از تلاش بخش خصوصی و اشتغال زایی این طرح را الگویی برای جامعه عنوان و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های مهم در شهرستان و با همت سرمایه گذاران و جوانان می‌توانیم آینده‌ای بهتر در توسعه اقتصاد شهرستان و رفع بیکاری جوانان متصور شویم.

فاز دوم ۷ هفت تنی این واحد نیز در دست اجراست.

شهرستان شبستر واقع در استان آذربایجان شرقی با ۱۲ واحد تولیدی کوچک مقیاس و خانگی قارچ با تولید ۱۴۰ تن قارچ و اشتغال زایی ۳۶ نفردر سال نقش ویژه‌ای در امنیت غذایی شهرستان را دارد.(۳ آبان ۱۴۰۰ )

واحد تولیدی قارچ با ۱ میلیارد ریال اعتبار در میانه به بهره برداری رسید

واحد تولید قارچ با ۱ میلیارد ریال اعتبار در میانه به بهره برداری رسید

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از ایرنا، محمدرضا مشایخی فرماندار ویژه شهرستان میانه روز شنبه در مراسم افتتاح این واحد تولید قارچ با قدردانی از تلاش مسئول مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان میانه در تسهیل امور برای اجرای طرح؛ همراهی و حمایت رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی میانه، مدیریت جهاد کشاورزی، اداره صنعت و معدن و حمایت و پشتیبانی امام‌جمعه شهرستان در پیشبرد امور این واحد تولیدی از تلاش سرمایه‌گذاران طرح تشکر کرد.
وی اشتغال‌زایی این طرح را الگویی برای جامعه عنوان و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در شهرستان و باهمت سرمایه‌گذاران و جوانان می‌توانیم آینده‌ای بهتر در توسعه اقتصاد شهرستان و رفع بیکاری جوانان متصور شویم.
فاز دوم ۱۵ تنی این واحد تولید قارچ نیز در دست اجراست.(۱۸ اسفند ۱۳۹۹)
اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا