اخبار تولید قارچ سراسر کشور

کرونا بازار قارچ دکمه‌ای را کساد کرد

تولید ۵۹ درصد قارچ خوراکی استان یزد در واحد‌های‌ کوچک و خانگی

کرونا بازار قارچ دکمه‌ای را کساد کرد. در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد بین استانی، هم‌اکنون قیمت قارچ دکمه‌ای در استان ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه قیمت هر کیلوگرم محصول قارچ دکمه‌ای در استان ۱۲۰ هزار ریال بود افزود: با شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار، قیمت هر کیلوگرم از این محصول به ۶۰ هزار ریال رسیده که پایین‌تر از قیمت تمام‌شده تولید است.

شیرانی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد قارچ تولیدی به استان‌های اصفهان و خوزستان ارسال می‌شود، که با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و کاهش حمل‌ونقل، بخش عمده‌ای از محصول قارچ تولیدی استان روی دست تولیدکنندگان مانده است.

او به تولید بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول قارچ دکمه‌ای در این استان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: این استان رتبه پنجم تولید این محصول در کشور را دارد.

شیرانی ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال ۹۹ بیش از ۲۰۰ تن محصول قارچ به تولیدات این استان افزوده خواهد شد که تولید این محصول در استان با توجه شرایط آب و هوایی، از ظرفیت بالای برخوردار است.

او میزان اشتغال درزمینه تولید قارچ استان را ۸۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد ۱۵۰ نفر در مشاغل خانگی و ۶۵۰ نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به‌کار هستند. شیرانی، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد و افزود: ۳۰ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد تولید خانگی در خصوص تولید قارچ دکمه‌ای در استان فعال است.

طبق اظهارات مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، ۳۲ واحد صنعتی در زمینه تولید قارچ خوراکی در استان فعالیت دارند.

وی با اشاره به تحقق شعار رونق تولید، افزودطی سال جاری در مناطق روستایی و شهرهای کوچک ۱۵۰ واحد تولید قارچ خانگی فعال شد.

طبق اظهارات ابراهیم شیرانی، میزان تولید محصول قارچ دکمه‌ای در سال زراعی گذشته استان بیشتر از ۷ هزار و ۵۰۰ تن  بوده است، وی همچنین ادامه داد: بخش عمده محصول تولیدی به خارج از استان صادر می‌شود.

او در رابطه با کارآفرینی‌های انجام‌شده گفتمیزان اشتغال در زمینه تولید محصول قارچ در استان را ۷۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر در مشاغل خانگی و ۶۰۰ نفر در واحدهای صنعتی مشغول بکار هستند.

تولید قارچ در یزد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به تولید ۵۹ درصد قارچ خوراکی استان یزد در واحدهای کوچک و خانگی، گفت: ۲۰۰ تن قارچ در واحدهای کوچک و ۱۴۰ تن در واحدهای صنعتی در سطح استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، “عباس ملانوریدرخصوص ظرفیت‌های موجود در استان اظهار داشت: در استان ۲ واحد صنعتی و ۱۷۰ واحد تولیدی کوچک و خانگی در راستای تولید قارچ وجود دارد.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان، ضمن اشاره به این موضوع که قارچ‌های خوراکی منبع املاح مورد نیاز بدن مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، سولفور و فسفر است، اضافه کرد: عمده‌ترین گونه‌های قارچ خوراکی که در ایران تولید می‌شوند، شامل قارچ دکمه‌ای و قارچ صدفی است.

وی درباره مشکلات موجود، عنوان کرد: نداشتن بازار فروش دائمی و مستمر، نبود تولید کمپوست در استان و نبود صنایع تبدیلی و فراوری محصول قارچ، از جمله مشکلات تولید قارچ در استان یزد محسوب می‌شود.

بی‌رونقی بازار قارچ در چهارمحال ‌و بختیاری(۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ )

شیوع کرونا باعث بی‌رونقی بازار قارچ در چهارمحال ‌و بختیاری شد. شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته در این استان و تعطیلی رستوران‌ها، تالارهای عروسی و فست‌فودها، سبب شد که بازار قارچ این استان باکم استقبالی روبرو شود.

افزایش عرضه و کاهش استقبال از خرید قارچ، سبب شد که قیمت قارچ در حدود ۵۰ درصد نیز کاهش یابد، که این قیمت جوابگوی هزینه‌های بخش تولید نبود.

 

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا