اخبار تولید قارچ سراسر کشور

تولید ۹۰۰ تن قارچ خوراکی در قروه

فعالیت ۱۲ واحد صنعتی و خانگی پرورش قارچ

تولید ۹۰۰ تن قارچ خوراکی در قروه، عبدالله عبدالملکی مدیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قروه، اظهار داشت: دو واحد صنعتی پرورش قارچ خوراکی در این شهرستان فعالیت دارد که ظرفیت ۶۰۰ تن قارچ را دارد اما با این وجود تمام ظرفیت‌های این واحدها بکارگیری نمی‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ۱۰ واحد نیمه‌صنعتی خانگی پرورش قارچ خوراکی نیز در قروه فعالیت دارند که به طور میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در سال قارچ تولید می‌کنند.

وی با اشاره به تولید قارچ دکمه‌ای خوراکی در قروه افزود: با وجود ۱۲ واحد صنعتی و خانگی پرورش میانگین تولید سالانه ۵۰۰ تن است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود این واحدهای تولیدی میزان پرورش و تولید قارچ به ۹۰۰ تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

عبدالملکی گریزی نیز به افزایش تولید قارچ دکمه‌ای در قروه نسبت به سال گذشته زد و گفت: میزان تولید قارچ دکمه‌ای در سطح شهرستان در سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته وی، با این وجود صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری قارچ در قروه وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: قارچ دکمه‌ای خوراکی تولید شده قروه علاوه بر مصرف بازار سطح استان کردستان به شهرهای همجوار مانند همدان صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قروه در مورد راه اندازی واحد تولید قارچ صنعتی گفت: راه‌اندازی واحد صنعتی پرورش قارچ خوراکی نیازمند زمینی به مساحت یک هکتار و پروانه بهره‌برداری آب است و پس از دریافت مجوز از جهاد کشاورزی به متقاضی احداث واحد تولید پرورش قارچ، تسهیلات مالی بانکی تا چند میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

وی پرورش قارچ باکیفیت و مطلوب را نیازمند محیط تاریک با رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد و دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه ارزیابی کرد و ادامه داد: هر واحد تولیدی صنعتی و خانگی پرورش قارچ دکمه‌ای خوراکی نیازمند تجهیزاتی مانند قفسه، وسایل گرمایشی و سرمایشی، تهویه، رطوبت‌ساز، هواساز، کمپوست و خاک پوششی است که ضرورت دارد پس از کسب آموزش‌های لازم و از طریق نیروی متخصص تهیه شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی قروه، قیمت هر کیلوگرم قارچ دکمه‌ای خوراکی از سال گذشته تاکنون از ۲۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش داشته است و دلیل عمده آن افزایش قیمت کلش در تولید کمپوست (خاک بستر) پرورش قارچ بوده است.

عبدالملکی نرخ‌گذاری قیمت قارچ دکمه‌ای خوراکی را بر اساس میزان عرضه و تقاضا عنوان کرد و اعلام کرد این محصول نرخ مصوب برای قیمت گذاری ندارد و شرایط بازار قیمت آنرا تعیین می‌کند.

اخبار تولید قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا