اخبار علمی حوزه قارچ

تولید 4 گونه قارچ دارویی کمیاب تاثیرگذار بیماری‌های خاص

شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید ۴ گونه قارچ دارویی کمیاب شده است

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید ۴ گونه قارچ دارویی کمیاب شده است که تاثیرگذاری بالایی در درمان برخی از بیماری‌های خاص دارد.

به گزارش هاگ، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موسس این شرکت دانش بنیان با اعلام اینکه در طرح تولید قارچ‌های دارویی چهار گونه گانودرما، هریسیوم، ترکی‌تیل و شیتاکی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این قارچ‌ها از انواع دارویی کمیابی هستند که در طب سنتی چینی، برای درمان انواع بیماری‌های خاص و امراضی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نقص سیستم ایمنی را در پی دارند.

حسن اسماعیلی افزود: اکنون شرایط اصلاح‌شده این گونه‌ها در کشور به وجود آمده است و می‌توان برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از وجوه دارویی این قارچ‌ها به عمل آورد که در بسیاری از کشور‌های صنعتی، در قالب قرص و کپسول استفاده می‌شود.

درمان بیماری‌های کبدی

قارچ گانودرما برای بیماری‌های کبدی، کاربرد شگفت‌انگیزی دارد به‌طوری‌که اسناد آن در سازمان غذا و دارو آمریکا به ثبت رسیده است. این گونه همچنین در درمان دیابت، میگرن و بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پیسی کاربرد دارد.

درمان آلزایمر

قارچ هریسیوم در درمان آلزایمر استفاده می‌شود و گونه‌ای قارچ راهبردی به حساب می‌آید که اکنون شرایط اصلاح‌شده آن در کشور، به مقدار خیلی کم و محدود فراهم شده است. این قارچ که رزش‌گذاری بیشتری نسبت به بقیه گونه‌ها دارد به سبب تولید فلوکستین طبیعی، با اقبال بسیار زیادی مواجه شده است.

مقابله با سرطان

قارچ ترکی‌تیل در درمان برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه کاربرد‌های بسیاری دارد که متاسفانه میزان تولید آن در حجمی نیست که بتوان آن را به سادگی به دست آورد.

درمان زگیل تناسلی

قارچ دارویی کمیاب شیتاکه، معتبرترین قارچ خوراکی و دارویی جهان است که در صنعت ویروس‌کشی و پایه اصلی درمان زگیل تناسلی است. تاثیرات و مزایای آن تاکنون در بیش از ۲ هزار مقاله علمی بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته است.

اشتغال‌زایی

تولید این قارچ‌های دارویی که با نوآوری کاهش دور‌ه‌های کشت از ۴ ماه به ۳ ماه را رقم زده علاوه بر افزایش بهره‌وری اشتغال مستقیم برای ۱۰ نفر را فراهم کرده است.

آقای اسماعیلی به موانع تولید بیشتر قارچ دارویی کمیاب در کشور هم اشاره کرد و افزود: برای توسعه این طرح، نیاز به آزمایشگاه، تسهیلات، تحقیق و بودجه داریم که این امکان اگرچه تاحدی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تامین شده است، اما ما به عنوان کارآفرین و شرکت دانش‌بنیان، هنوز نتوانسته‌ایم از تمام ظرفیت خود استفاده کنیم و درصورت تامین این شرایط، حجم تولید کنونی به چند برابر این میزان افزایش می‌یابد.

طرح تولید قارچ‌های دارویی، با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مورد حمایت قرار گرفته است و اکنون در مرحله تولید قرار دارد.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا