دانش افزایی در حوزه قارچ

تولید خاک پوششی با ورمی کمپوست

ورمی کمپوست برای خاک پوششی آری یا نه؟!

پژوهشگران همواره به دنبال منابع جدید برای خاک پوششی غنی و کارآمد هستند و در سراسر دنیا آزمایشهای علمی متنوعی در این زمینه انجام می‌شود. مقاله “منبع جدید برای توليد خاک پوششی با استفاده از ورمی کمپوست برای پرورش قارچ خوراکی (Agaricus bisporus)” به بررسی استفاده از ورمی کمپوست پرداخته و قارچهای به دست آمده را بررسی نموده است.

در این پژوهش(توليد خاک پوششی) یازده نمونه از خاک‌های پوششی گوناگون با پایه ورمی کمپوست بازیافت شده از زباله‌های شهری مشهد به‌عنوان جایگزین پیت (peat) در کشت قارچ Agaricus bisporus مورداستفاده قرار گرفته است. مقایسه‌ پژوهشگران بین میزان رطوبت، pH، هدایت الکتریکی (EC) و ظرفیت نگهداری آب (WHC)، کل کربن آلی، کل نیتروژن، نسبت کربن به نیتروژن، وزن خاکستر و کربنات کلسیم قارچ کشت‌شده در خاک‌پوششی با پایه پیت (peat) و با پایه کمپوست انجام و در آن پارامترهای تولیدی مختلفی (تعداد قارچ‌ها، وزن کل محصول، وزن فردی، اندازه کلاهک، سرعت محصول دهی و وزن خشک) بوده است.

نتیجه این پژوهش نشان داده که میزان EC نمونه‌ها به‌صورت معنی‌داری بالاتر از خاک پوششی با پایه پیت بود. نتایج آشکار کرد ورمی کمپوست به علت چسبندگی و EC بالا به تنهایی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای پیت باشد. در تعدادی از نمونه‌ها که از ورمی کمپوست به همراه مکمل‌ها استفاده شد، تفاوت معنی داری در وزن کل محصول با خاک‌پوششی با پایه پیت در انتهای دوره کشت مشاهده نشد.

در تمام نمونه‌های به دست آمده از ورمی کمپوست به‌عنوان پایه در خاک‌پوششی، وزن خشک، وزن فردی و قطر کلاهک به‌طور معنی‌داری افزایش یافت، گرچه تعداد قارچ‌های تولیدی کاهش یافت. در نمونه‌هایی که با استفاده از ورمی کمپوست تهیه شده بودند، سرعت محصول‌دهی یا فاصله زمانی بین خاکدهی و فلاش اول زیادتر از خاک‌پوششی با پایه پیت بود.

به طور کلی به نظر می‌رسد این نوع کمپوست نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای خاکهای دیگر باشد و باید به دنبال جایگزینهای دیگری بود.

دانلود فایل اصلی مقاله

در هاگ با مجموعه مقالات دانش افزایی در حوزه قارچ همراه ما باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا