مقالات کاربردی در حوزه قارچ

تکنیک های پرورش قارچ در فلاش دو

نکات پرورشی در فلاش دو، عموما در پایان فلاش یک، دمای کمپوست به یکباره افزایش خواهد داشت که با دمای هوا، روش پرورش و میزان فعالیت کمپوست ارتباط مستقیم دارد. ازآنجا که دمای بالای هوا  و کمپوست سالن در طول دوره رشد کلاهک قارچ سبب افزایش رشد آنها بر روی بستر خواهد شد که بر افت کیفیت قارچ را بصورت محسوس بهمراه خواهد داشت، بنابراین کاهش دمای هوا و ایجاد اختلاف بیشتر بین دمای هوا و کمپوست برای کنترل و مدیریت  فعالیت کمپوست راه حلی مناسبی و کاربردی محسوب می شود.

دمای هوا معمولا پس از فلاش یک در محدوده دمای 17- 18 درجه سانتیگراد حفظ می شود.

این حفظ دما بویژه اگر جریان هوا زیاد باشد به کاهش میزان فعالیت کمپوست خواهد انجامید. به منظور جلوگیری از کاهش شدید و یکباره دمای کمپوست گاهی اوقات باید در پایان فلاش، دمای هوا به صورت موقت بالا نگهداری شود.

بلافاصله پس از افت دمای کمپوست، ظهور پین ها وقارچ های فلاش دوم بر روی بستر آغاز می شود و بدلیل وجود اختلاف زیاد بین دمای هوا و کمپوست روند رشد قارچ ها در فلاش دو، روان تر و بطئی تر نسبت به فلاش یک انجام می شود.

به منظور جلوگیری از افت فعالیت کمپوست در فلاش 3، جریان هوا (و بویژه هوای تازه) در طول دوره فلاش دو باید در حداقل ممکن انجام شود.

غلظت دی اکسید کربن و رطوبت نسبی در سالن:

میزان co2  و R.H در فلاش دو به مراتب کمتر از میزان آن در طول فلاش یک باید باشد. در شرایط غیر طبیعی مثلا در سالنی که فلاش یک آن دارای قارچ های کمی بر روی بستر  باشد، عمدتا انفجاری در تعداد قارچ در فلاش دو صورت خواهد گرفت که به منظور جلوگیری از رشد همه قارچ ها بر روی بستر و کاهش کفیت و اندازه قارچ ها، سالن را باید از ابتدای فلاش دو در شرایطی خاص (دمای هوا کمی  بالاتر از معمول) نگهداری کرد.

آبیاری:

یک آبیاری سنگین و مناسب درانتهای فلاش یک با هدف تامین رطوبت خاک در طول  فلاش 2 انجام می شود که میزان آن با توجه به وضعیت بستر، تراکم پین، نوع خاک پوششی و… متغیر خواهد بود. آبیاری در طول فلاش نیز تنها در زمانی که کلاهک های قارچ بر  روی بستر به اندازه کافی (قطر کلاهک3-4 سانتی متر) رشد کرده باشد، انجام خواهد شد. میزان آب آبیاری و زمان بستگی به میزان محصول مورد انتظار برداشتی و همچنین میزان محصولی که در طول روز چیده شده و نوع خاک پوششی متغیر خواهد بود. لازم بذکر است حذف آبیاری در طول فلاش اثرات مفیدی بر کیفیت محصول برداشتی در این دوره دارد. برای برداشت محصول خوب در فلاش 3، حفظ رطوبت خاک پوششی و ساختمان خاک بستر بسیار کلیدی و مهم است. جمله کلیدی کاربردی در آبیاری اینست که آبیاری زمانی در فلاش آغاز گردد که 80 درصد محصول از روی بستر برداشت شده باشد که البته کیفیت خاک مصرفی در این موضوع بسیار دخیل خواهد بود.

مقالات کاربردی در حوزه قارچ را در هاگ مطالعه کنید.

 

2.5/5 - (2 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا