مقالات کاربردی در حوزه قارچ

تکنیک های پرورش در فلاش سه (3)

تکنیک های پرورش در فلاش 3، عملکرد فلاش 3 معمولا در نژاد U1 یا نژاد هیبریدی قارچ بزرگ دارای نوسان تولید بالایی است. توصیه می شود به منظور برداشت خوب در فلاش 3 ضمن حفظ فعالیت کمپوست، رطوبت و ساختمان خاک بستر پس از فلاش دو نیز در حد طبیعی حفظ شود که البته کار دشواری خواهد بود.

به منظور تحریک بستر برای ظهور قارچ مناسب در فلاش سه باید اختلاف دما بین کمپوست و هوا به یکی از طروق زیر صورت گیرد:

1- دمای هوا را بطور موقت برای افزایش دمای کمپوست به دامنه 21-22 بالاببرید و به محض اینکه کمپوست به دمای 21 درجه رسید، دمای هوا را مجدا به دمای نرمال برسانید.

2- در حالی که کمپوست در سطح دمایی مناسبی پایدار باقی مانده دمای هوا را کاهش دهید. مشکل این روش اینست که سبب تاخیر در ظهور فلاش خواهد شد.

روشهای متعددی برای دستیابی به فلاش 3 در بین سالندارها مرسوم است که شامل:

الف) تهویه خیلی سنگین با ورود هوای آزاد زیاد به سالن در ادامه روند فلاش 2 یعنی خروج مقدار قابل توجه ای از گرما و رطوبت محیط با هدف تحریک بستر در جهت تولید پین از  طریق افزایش میزان تبخیر.

ب) محدود کردن تهویه سالن با کاهش ورود هوای آزاد پس از پایان فلاش دو به مدت چند روز یعنی کاهش تبخیر از بستر که نتیجه آن کرکدار کردن میسیلیوم های در حال رشد بین دو فلاش می باشد. با ظهور کلاهک قارچ بر روی بستر بلافاصله به تغییر کیفیت هوای سالن اقدام نمایید.

رطوبت خاک پوششی فاکتور بسیار مهمی در تولید است. با کاهش رطوبت خاک در انتهای فلاش دو می توان باعث تحریک بستر و تشکیل تعداد قابل توجه کلاهک قارچ (قارچ های بزرگ و تکدانه سنگین) در فلاش 3 شد. فعالیت کمپوست تنها، اختلاف دمای هوا و کمپوست نیست بلکه اساسا با اختلاف رطوبت بین هوا و سطح خاک پوششی تعیین و تنظیم می شود. فعالیت کمپوست قارچ در حقیقت توانایی تولید گرما و رطوبت است.

با دانشنامه هاگ و مقالات کاربردی در حوزه قارچ همراه باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا