اخبار عمومی و گزارش

قارچ های ترافل ۱۴۰ میلیون تومانی

تیشه سودجویان ریشه جنگل‌های هیرکانی را می‌خشکاند

قارچ های ترافل ۱۴۰ میلیون تومانی، زیر و رو شدن جنگل‌های هیرکانی برای یافتن قارچ‌های ترافل، تهدیدی جدی برای این میراث ۵۰ میلیون ساله به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از واحد مرکزی خبر، ده‌ها نفر چوب و چنگک به دست و با کیسه‌هایی پلاستیکی بسته به خود،در حال شخم زنی جنگل هستند. چوب را زیر خاک می‌کنند و آن‎قدر آن را زیر و رو می‌کنند تا بالاخره چیزی که ساعت‌ها به دنبالش بوده‎اند،پیدا کنند و به نقطه دیگری بروند. آن‌ها یابندگان قارچ هستند؛ قارچی با نام «ترافل» توسط دلالان با قیمتی حدودا صد تا دویست هزار تومان خرید و فروش می‌شود و در کشور‌های خارجی حدودا ۱۴۰ میلیون تومان به مشتریان لاکچری در رستوران‌ها عرضه می‌شود.

قارچ‌های ترافل سیاه در بخش‌های زیادی از جنگل‌های هیرکانی می‌روید. این قارچ خوراکی یکی از ۱۰ خوراکی گران قیمت دنیاستکه در رستوران‌های لوکس اروپا و آمریکا افراد ثروتمند آن را می‌خورند.قارچ های ترافل ۱۴۰ میلیون تومانی.

ترافل‌ها بر خلاف نام‎شان، نه تنها نوعی شیرینی نیستند بلکه قارچ‌هایی هستند که از زیر زمین بیرون کشیده می‌شوند و شهرتی
جهانی دارند. این قارچ‌ها به ویژه در کشور‌های اروپایی طرف‎داران زیادی دارند و بسیار گران قیمت و کم‌یاب هستند.جنگل‌های هیرکانی
در شمال کشور خصوصا ناحیه شرق گلستان یکی از ذخیره گاه‌های اصلی رویش این نوع قارچ است.

جنگل های هیرکانی و قارچ ترافل

جنگل‌های هیرکانی سال گذشته به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است و بیم آن میرود که اگر برداشت به این شکل
ادامه پیدا کند خطر بسیارجدی این جنگل‌های ۵۰ میلیون ساله را که تنها نقطه به جای مانده از دوران سوم زمین شناسی در روی کره زمین هستند را تهدید کند.

برداشت غیر اصولی این نوع قارچ توسط افراد محلی که بخاطر سود بالای آن در چند سال اخیر به جنگل‌ها هجوم برده اند سبب
آسیب جدی به جنگل‌ها شده است.

از این رو از سال گذشته با بخشنامه سازمان مراتع و آبخیزداری کشور برداشت آن ممنوع شده است. ممنوعیت برداشت، اما
زمینه ساز توقف برداشت نبوده بلکه شبکه زیرزمینی قاچاق و سودجویی دلالان خاصی را تقویت نموده است.قارچ های ترافل ۱۴۰ میلیون تومانی.

قارچ های ترافل ۱۴۰ میلیون تومانی
قارچ های ترافل ۱۴۰ میلیون تومانی

قارچ ترافل که در زبان محلی به نام «دُنبَلان» هم مشهور است یکی از گونه‌های جنگلی در استان گلستان است که حالا برداشت آن به بلای جان جنگل‌های این استان و به‌ ویژه جنگل‌های هیرکانی تبدیل‌شده است.
به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از قدس آنلاین، فصل تابستان که می‌رسد عده‌ای از افراد بومی و محلی بیل به دست راهی جنگل می‌شوند تا با کنار زدن خاک‌های اطراف ریشه درختان بلوط قارچ‌هایی را کشف کنند که خریداران بسیاری در کشورهای خارجی دارد.

این قارچ که در مجاورت ریشه درختان بلوط رشد می‌کند و به‌طور معمول در اندازه یک گردو و شاید بزرگ‌تر است رنگ قهوه‌ای متمایل به سیاهی دارد که خریداران آن در آن‌سوی مرزها حاضرند بابت آن تا کیلویی دو هزار یورو یعنی معادل ۶۰ میلیون تومان‌ پول پرداخت کنند!

این در حالی است که این قارچ از افراد محلی به بیش از ۱۵۰ هزار تومان خریداری‌نشده.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا