اخبار علمی حوزه قارچ

استفاده از قارچ برای کنترل آفات

تولید نوعی فراورده زیستی و ایمن با ترکیب نوعی قارچ و خاک دیاتومه

 استفاده از قارچ برای کنترل آفات، به گزارش هاگ، دغدغه تولید محصول عاری از سموم شیمیایی و اجتناب از خطرات بیوتروریسم، سبب شد که دکتر حمیدرضا پوریان و همکارانش به کنترل آفات با قارچ بیاندیشند و  رو به تولید نوعی فراورده زیستی و ایمن با ترکیب نوعی قارچ و خاک دیاتومه آورند تا یک محصول جدید و کارآمد برای کنترل سموم کشاورزی به بازار عرضه نمایند.

دکتر پوریان با اشاره به استفاده از قارچ برای کنترل آفات و ضرورت به کارگیری از آفت‌کش‌ها برای جلوگیری از خسارت‌های سالانه موجود (نابودی در حدود  ۳۰ تا ۵۰ درصد محصولات کشاورزی)، به استفاده اجباری و گسترده کشاورزان از سموم شیمیایی برای محصولات متنوع زراعی، باغی و گلخانه‌ها تاکید کرد.

وی هرچند کارآمدی و سرعت اثر آنها را در کاربرد فراوان آنها موثر دانست، اما به خسارات جبران ناپذیری که به محیط زیست و سلامت انسانها وارد می‌کنند اشاره نمود.

وی بیان داشت که طبق آمار منتشرشده، متاسفانه حداکثر مصرف سموم کشاورزی در محصولات پر مصرف اعم از سبزیجات، صیفی­‌جات (خیار، گوجه‌­فرنگی، کاهو، کلم، پیاز و خربزه)، غلات (گندم، جو، ذرت، برنج، چاودار)، حبوبات (عدس، ماش، لوبیا، نخود،)، دانه‌­های روغنی (سویا ، کلزا و بادام زمینی) و محصولات باغی (درختان میوه) به کار می‌رود و این به معنی گسترش اثرات سموم در سفره‌های اکثر مردم این سرزمین است.

دکتر پوریان با اشاره به این که اغلب کشاورزان به ­خاطر کاهش هزینه­ تولید و کسب سود بیشتر، تمایل به استفاده از آفت­کش­‌های ارزان قیمت و اما پرخطر برای محیط زیست دارند؛ تاکید کرد عدم ممانعت متصدیان امر و دولتمردان از خرید و فروش این سموم، باعث شده که هوا، آب و خاک ایران مملو از آلاینده‌های متعدد گردد و انواع سرطان، بیماری و ناباروری در بین مردم افزایش یابد.

این استاد و پژوهشگر دانشگاه رازی، تاکید کرد که عموما این محصولات به کشورهای مختلف نیز قابل فروش نیستند، و به دلیل قوانین سختگیرانه آنها برای تامین غذای سالم، برگشت خورده و در داخل مصرف میشوند.

به همین دلیل نیاز است که روی جایگزینی آفت‌کشهای شیمیایی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای گردد و به همین دلیل پژوهش‌های متعددی در ایران و دنیا در این حوزه انجام شده و محصولات و روشهای متعددی نیز ارائه و تجاری سازی شده‌اند که یکی از این تحقیقات کنترل آفات با قارچ است.

استفاده از قارچ برای کنترل آفات
استفاده از قارچ برای کنترل آفات
دکتر پوریان در رابطه با این پژوهش‌ها، ضمن اشاره به شتاب علمی و جدیت محققین گیاه‌پزشکی ایران و پیشرو بودن آنان در این پژوهشها در منطقه، اظهار داشت هنوز تحقیقات به مرحله فرمولاسیون و تجاری سازی نهایی محصول نرسیده‌­اند و در نتیجه وابستگی به صادرات هنوز وجود دارد.
او خبر از یک نوع محصول جدید با هدف تجاری سازی داد که در آن قارچ بیمارگر حشرات و خاک دیاتومه (حاصل از فسیل دیاتوم‌ها) استفاده می‌شوند که هر دو از عوامل حفاظت زیستی گیاهان و بذور از گزند آفات هستند.
وی اظهار داشت: «با توجه به اینکه قارچ­‌های بیمارگر پتانسیل خوبی در کنترل آفات به‌ویژه آفات انباری و گلخانه‌ای دارند، لذا در قالب یک طرح پژوهشی مدون تلاش بر این شد تا با هدف تجاری­‌سازی برخی از جدایه­‌های موثر کشور، اقدامی در راستای تولید انبوه و فرمولاسیون این عوامل همراه با عوا صورت بگیرد. لذا بر پایه تحقیقات قبلی، تولید فرآورده زیستی و با دوام در شرایط محیطی از قارچ Beauveria bassiana و خاک دیاتومه در دستور کار قرار گرفت.»
دکتر پوریان ضمن بیان این نکته که هر دو ترکیب مذکور کنترل‌کننده آفات بوده و از نظر ایمنی کم خطر و فاقد باقیماندگی برای انسان هستند، توضیح داد که خاک‌­های دیاتومه با سیلیس بالای ۸۰ درصد عمدتا برای کنترل آفات انباری استفاده می­‌شوند و در دوز توصیه شده کارایی خوبی دارند؛ اما در این دوز باعث چسبیدن بذور و کاهش تهویه بین محصول شده، می­‌تواند مدت زمان انبارداری را کاهش داده و موجبات فساد سریع‌تر آنها را فراهم می­کند.
او بیان داشت که در روند پیشنهادی در فاز اول پژوهش کنترل آفات با قارچ، برای کاهش دوز مصرفی خاک دیاتومه (تا یک چهارم دوز توصیه شده) و نیز بالا بردن کارایی، دیاتومه با پروپاگول‌های قارچی مخلوط شد. میزان اختلاط و سازگاری این دو ماده موثره طی آزمایشاتی برآورد شد و نسبت اختلاط استاندارد که حداکثر سازگاری (با حفظ کارایی) را باهم داشته باشند، انتخاب شدند. از آنجا که اسپورهای قارچ زنده­اند دوام و زنده­مانی (viability) آنها چه به تنهایی و چه مخلوط با خاک دیاتومه در محیط کم است و کمتر از یک هفته از بین می­روند.
دکتر پوریان در تشریح مرحله دوم طرح گفت: «افزایش طول مدت ذخیره‌­سازی و حفظ ماندگاری این ترکیب زیستی در دمای معمولی محیط هدف‌گذاری شد. برای این کار نیاز به مواد و ترکیباتی بود که بتوانند در شرایط تنش و دمای محیط، زنده­‌مانی اسپورها را طی دوره انبارداری تضمین کنند.
بیش از ۱۰ ماده طبیعی (خنثی) که قبلا نقش تغذیه‌­ای یا حفاظتی آنها برای حفظ بقای قارچ اثبات شده بود به عنوان مواد همراه انتخاب شد و طی آزمون و خطای متعدد، نسبت‎‌­های مختلفی از این مواد با مواد موثره منتخب ( قارچ + خاک دیاتومه) با یکدیگر مخلوط و طی زمان­های یک، دو و چهاره ماه در دمای محیط ذخیره‌­سازی ­شدند. زنده‌­مانی اسپورهای قارچ و عملکرد ترکیب فرآورده ساخته شده در هر زمان طی آزمایشات زیست­‌سنجی متعدد روی آفات مورد ارزیابی قرار ­گرفت تا در نهایت یک فرآورده زیستی پودری با ماندگاری کیفی دو ماهه در مرحله پیش رشد به‌دست آمد.
در کشورهای اروپایی، مدت زمان استاندارد حفظ کارایی این ترکیبات در دمای محیط معمولا شش ماه می­باشد تا طی این مدت بتوانند به دست مصرف کننده که کشاورزان هستند، برسند.»
وی خبر از فاز بعدی تحقیق داد و تشریح کرد که در آن همزمان با تولید پروپاگول‌های قارچی در روی محیط‌های کشت مقرون به صرفه، افزایش طول مدت ذخیره‌سازی و ماندگاری فرآورده زیستی تولید شده در حد استاندارد با استفاده از روش‌­های فرمولاسیون نوین مد نظر است تا در نهایت این محصول بتواند به یک فرآورده قابل عرضه برای مصرف در کشاورزی تبدیل شود.
این استادیار رشته گیاه‌پزشکی، اظهار امیدواری کرد که بومی‌سازی کامل این دانش بتواند منتج به کاهش مصرف سموم، حفظ تنوع زیستی، افزایش سلامت جامعه و در نهایت اشتغال‌زایی گردد. امیدواریم وی بتواند در این عرصه پیشرو و موفق باشد. 

(پایگاه خبری رازی پرس). برای گفتگوی بیشتر درباره کنترل آفات با قارچ و کاربردهای قارچ در آفتک‌شهای سازگار با محیط زیست به تالار گفتگوی هاگ مراجعه نمایید.

اخباره علمی در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا