دانستنی‌ها درباره قارچ

جایگاه قارچ در رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک باعث کاهش زیاد قند خون و انسولین در بدن می‌شود

رژیم کتوژنیک، یک رژیم بسیار محبوب است که امروزه بسیاری از افرادی را که گوشت خوردن را دوست دارند و نمی‌توانند از آن صرف نظر کنند را به خود جذب کرده است. در این رژیم قارچ در اکثر مواقع به عنوان یک خوراکی خوشمزه و سرشار از خواص متعدد در بیشتر غذاها به کار می‌رود. در این مقاله قصد داریم با جایگاه قارچ در رژیم کتوژنیک بیشتر آشنا شویم.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک (رژیم کتو)، یک نوع رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که می‌تواند کاهش وزن و تناسب اندام را با خود به همراه داشته باشد. در این رژیم، کربوهیدرات مصرفی فرد، به حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز کاهش پیدا می‌کند، و چون بسیاری از غذاهای مورد استفاده ما، غنی از کربوهیدرات است، از سبد غذایی روزانه حذف می‌شوند.

در این حالت وقتی بدن کربوهیدرات کمی دریافت کند، باید بقیه انرژی مورد نیاز خود را از طریق چربی ها تامین کند، در این شرایط متابولیسم بدن تغییر میکند که به آن کتوز می‌گویند. در حالت کتوز بدن قابلیت استفاده از چربی‌ها به عنوان سوخت بدن را پیدا می‌کند، و به جای استفاده از قندها، از چربی‌ها برای تامین انرژی استفاده می‌نماید.

 رژیم کتوژنیک چه کاربردی دارد؟

این رژیم غذایی باعث کاهش زیاد قند خون و انسولین در بدن می‌شود، که می‌تواند در درمان برخی بیماری ها از جمله برخی سرطان ها و دیابت نوع ۲ مفید واقع شود. به علاوه کاهش وزن را با خود به همراه دارد که همین سبب محبوبیب زیاد این رژیم شده است.

پژوهشها نشان داده که رژیم کتو، در کاهش وزن، درمان دیابت نوع ۲ و صرع، نیز اثر داشته و در کاهش سرعت رشد تومورهای سرطانی و پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون هم موثر بوده است.

چرا قارچ ها کتو دوست هستند؟

قارچ یکی از مواد غذایی است که در اکثر رژیمهای غذایی به عنوان پای ثابت سفره وجود دارد. دلیل آن را باید در کالری کم و ویتامین فراوان آن جستجو کرد. بر خلاف رژیمهای گیاه‌خواری و وگان، در رژیم کتو از آنجا که مواد پروتئینی مانند انواع گوشت‌های قرمز و سفید به فراوانی استفاده می‌شود، صحبت از جایگزینی قارچ به جای گوشت نیست؛ اما قارچ در رژیم کتوژنیک در اکثر غذاها به عنوان یک مکلمل غنی دارای ویتامین استفاده می‌شود.

یک نگاه اجمالی به ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در یک فنجان حاوی قارچ، نشان می‌دهد چرا قارچ‌ها کتودوست محسوب می‌شوند:

  • انرژی = شانزده کالری
  • چربی کامل = 0.2 گرم
  • کلسترول = 0 میلی گرم
  • سدیم = 4 میلی گرم
  • پتاسیم = 223 میلی گرم
  • کربوهیدرات = 2.3 گرم
  • پروتئین = 2.2 گرم

قارچ ها به وضوح کالری و کربوهیدرات بسیار کمی دارند، که آنها را به رژیم غذایی کتوژنیک شما اضافه می کند. در حالی که قارچ‌های خام کتو بسیار خوبی هستند، اما قطعا اغلب آنها را خام نمی‌خوریم. قارچ ها معمولا در ظروف سرو می شوند، بنابراین ما می خواهیم دستور العمل های مفیدی با محوریت قارچ کتو را ارائه دهیم!

از آنجا که بسیاری از غذاهای دارای کربوهیدارت در این رژیم حذف می‌شوند، امکان کمبود ویتامین D و همچنین منیزیم در افراد بسیار بالا است. قارچ خشک  سرشار از ویتامین d است و می‌تواند به خوبی مشکل کمبود این ویتامین را جبران کند. به علاوه به دلیل میزان منیزیم موجود در قارچ تازه، می‌تواند این مقدار نیاز بدن را نیز جبران نماید.

قارچ دارای مقدار سدیم و پتاسیم قابل قبولی نیز هست، و بسیاری از ویتامینهای گروه ب نیز در قارچ وجود دارند، که به همین دلیل سعی می‌شود در غذاهای کتویی مورد استفاده قرار گیرد و یا به همراه دورچین مواد پروتئینی استفاده شود.

برای خرید انواع قارچ خوراکی به فروشگاه هاگ مارکت مراجعه نمایید.

دانستنی‌ها درباره قارچ را در هاگ بخوانید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا