حرف ما در صنعت قارچ

جای خالی بیمه در صنعت قارچ کشور؟؟!!

بیمه به عنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد

جای خالی بیمه در صنعت قارچ کشور، خطر كه پيشينه اي به قدمت تاريخ بشر دارد و حاصل كارش جز ويراني نيست. از بدو خلقت انسان، همراه او بوده و موجبات نگرانيهايي وی را فراهم آورده است. رفته رفته با توسعه جوامع بشري و با پيشرفت تمدن، ميزان دارايي و ثروت انسان افزايش يافت و بدین ترتیب ميزان درگيري انسان با خطر يا ريسك از دست دادن ثروت نيز افزايش يافت.

با شروع انقلاب صنعتي تنوع و شدت ريسك نيز روز به روز گسترده تر شد به طوريكه امروزه با پيشرفت های حاصله از تكنولوژي، علاوه بر رفاه مادي و غیر مادی، خطرات و دلمشغولی های جديدي را برای انسان به ارمغان آورده و باعث نگرانيهايي بیش از پیش وی شده است.

بیمه
چتر حمایتی

بیمه به عنوان یک مولفه اقتصادی، نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد. در حقیقت هر چه سهم صنعت بیمه در تولید ناخالص داخلی آن بیشتر باشد اقتصاد آن کشور نیز ارتقا بیشتری خواهد یافت. بدیهی است که هر چه احتمال ریسک در یک صنعت یا صنف بیشتر باشد، احتمال سرمایه گذاری در ان کمتر خواهد بود.

کارشناسان حوزه اقتصادی، صنعت بیمه را یکی از عوامل افزایش تاب آوری جامعه و اصناف در برابر مشکلات و بلایای طبیعی و اقتصادی جامعه می دانند. بعنوان مثال بیمه اماکن تجاری و مسکونی در زمان بروز بحران باعث جبران سریعتر خسارات شده و بدین ترتیب بیمه از جایگاه خاصی در فرآیند مدیریت بحران در جامعه برخوردار خواهد شد.

امروزه در پی نوسانات و تغییرات فراوان در عرصه های اقتصادی و اجتماعی جهان، صنعت بیمه از بخش های اصلی در حوزه نهادهای مالی محسوب می شود و ضریب نفوذ آن نیز یکی از شاخص های توسعه اقتصادی جوامع معرفی می گردد.

ریسک
ریسک

بدون بیمه، کسب و کارها امکان گسترش ندارند و زمانی که کسب و کارها نتوانند گسترش پیدا کنند، اشتغالی ایجاد نخواهد شد. در عمل بنگاه های اقتصادی کارکنان خود را اخراج  خواهند کرد و زمانی که شغلی وجود نداشته باشد، مشتریان و مصرف کنندگان کالا و خدمات مبالغ کمتری را هزینه کرده و بدین ترتیب حرکت اقتصادی جامعه با کندی مواجه می شود.

از سوی دیگر، شرکت های بیمه  خود نقش مستقیمی را در ایجاد اشتغال در جامعه ایفا می کنند. در تمام دنیا بخش های خدماتی حرف اول را در زمینه ایجاد اشتغال می زنند و از آنجا که شرکت های بیمه نیز از بخش های مثبت و پر کار خدمات به شمار می آیند، در این زمینه دارای نقش قابل تاملی نیز خواهند بود.

وقتی بنگاه اقتصادی فعالیت های خود را در قبال حوادث بیمه می کند با بروز  یک حادثه و ایجاد خسارت، سرمایه خود را صرف جبران خسارت نخواهد کرده و بدین شکل موتور اقتصادی و تولیدی شرکت با همان سرعت پیشین به حرکت خود ادامه خواهد داد. بدین ترتیب تولید به روند پیشین خود ادامه داده و بروز یک حادثه سبب توقف تولید و لطمه اقتصادی احتمالی به مجموعه نخواهد شد.

سرمایه گذاری در بخش بیمه علاوه بر تاثیر بر حوزه اقتصادی جامعه بر سایر جوانب آن نظیر  مدیریت کلان جامعه، روانشناسی جامعه و از همه مهمتر فرهنگ جامعه تاثیرات بسزایی دارد. این عملکرد مثبت و رو به جلوی صنعت بیمه بر جامعه می تواند سطح زندگی جامعه را در همه زوایای زندگی بشر افزایش داده و بهمین دلیل عامل مهم پیش برنده اقتصاد جامعه محسوب می شود. بی دلیل نیست که در کشورهای پیشرفته حضور بیمه در همه عرصه های زندگی به صورت پررنگ دیده می شود و به جزء جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل شده است.

بیمه
چتر حمایت از تولید

بنابراین وظیفه صنعت فوق به منزله یک موسسه مالی انست که توان و قدرت خویش را در تامین، تشکیل سرمایه و تقویت بنیه سرمایه‌گذاری اقتصادی جامعه نشان دهد و ثابت کند که بازتاب موفقیت و قدرت ملی‌اش در نیل به اهداف کلان اقتصادی صنعت موثر است. دستیابی به این هدف‌ها جز با توسل به مدیریت صحیح سرمایه‌گذاری‌ها ممکن نیست. این امر در ادامه نه ‌تنها به ارائه خدمات بیمه‌ای با نرخ‌های پایین‌تر منجر می‌شود بلکه موجبات ارتقای سطح کیفی خدمات بیمه‌ای را نیز فراهم ‌آورده و در سطح کلان اقتصادی، افزایش رفاه عمومی و اثرهای ضدتورمی را در پی خواهد داشت.

در حالی که در اقتصاد کشورهای در حال توسعه و پیشرفته نقش صنعت بیمه تعیین‌کننده است، بدون به کارگیری آن، تحولات شگرف اقتصادی تحقق نمی‌یابد. متاسفانه در کشورمان هنوز از جمله انتظارات ملی تحقق نیافته است و باید افزود در کشور ما بیمه به شکلی بسیار محدود و خاص ارائه می‌شود. با نگاهی به گذشته شاید عناوین آن گسترده‌تر  و با شاخه و دسته بندی های بیشتر و متنوع‌تر این مهم ارائه می شود اما هنوز از مشارکت عمومی در امر بیمه مشابه  آنچه که در سایر کشورها مشاهده می‌شود خبری نیست.

تصور می‌کنید چند درصد مردم کشورمان خانه‌های خود، ماشین‌آلات صنعتی، محصولات کشاورزی، دام و طیور و چه میزان از سرمایه‌های انسانی خود را در مقابل سیل، طوفان، آتش‌سوزی، سرقت و بیماری و بسیاری خطرهای دیگر بیمه کرده‌اند؟ چرا افراد جامعه در مقابل خطرهایی که برای ایشان وجود دارد خودشان را به چتر حمایتی نمی‌سپارند؟ امروزه نوسانات شدید اقتصادی بر اثر تحریم‌ها و تغییراتی که در قیمت‌ها صورت می‌گیرد و رشد شدید بلایای طبیعی خطر‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف اقتصادی و آحاد جامعه ایجاد می‌کند ودر نتیجه اهمیت آن از گذشته بسیار بیشتر شده است.

آحاد جامعه همواره در حال تجزیه و تحلیل مسائل و بررسی‌ اقتصادی موضوعات زندگی خود هستند و طبیعتا بیمه و امنیت اقتصادی اصناف و خانواده ها از این مقوله جدا نیستند. باید اذعان نمود که پارامترهای اقتصادی متنوعی مانند کشش تقاضا، میزان درآمد و میزان نقدینگی بر خرید بیمه تاثیرگذارند.

توسعه فرهنگ بيمه در ابعاد مختلف سبب اطمينان و آرامش و در نتيجه تسريع و تسهيل در امر سرمايه گذاري ميشود و چون بيمه هزينه نبوده و به نوعي سرمايه گذاري محسوب می شود، مردم باید از مزاياي اين سرمايه گذاري آگاه و از ان بهره مند شوند.بدین ترتیب بيمه هم از جنبه رفاه مادي و هم آسايش فكري و روحي جامعه بسيار حیاتی و مهم است.

بیمه مرکزی
بیمه مرکزی

متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها در جهت گسترش صنعت بیمه در کشور باید اذعان نمود که سهم بیمه در تولید ناخالص ملی ما بسیار پایین است و فاصله زیادی با استاندارد‌های جهانی دارد. به هر حال امیدواریم با توجه کافی به این صنعت بتوانیم در زمینه رشد و توسعه اقتصادی گام‌های موثری برداریم.

 

نقش صنعت بیمه در رشد و توسعه اقتصادی:

بیمه با ارائه خدمات و ارتباط منطقی بیشتر با سایر بخش‌ها، از راه جمع آوری حق بیمه‌های اندک از گروه‌های مختلف اقتصادی و پرداخت به موقع خسارت می‌تواند از زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان‌ها حفاظت کند. صنعت بیمه همچنین با ایجاد آسایش خاطر نزد کارآفرینان و صاحبان صنعت و کسب و پیشه می‌تواند در افزایش تولید، کاهش واردات از بازارهای جهانی و گسستن بند‌های وابستگی، نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی بدون وابستگی ایفا کند.

از یک سو بیمه با هموار کردن راه سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری و شرکت در سرمایه‌گذاری از محل ذخیره‌های فنی باعث افزایش بهره‌وری در دیگر بخش‌های اقتصادی می‌شود و از دیگر سو، رشد و توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی نیز موجبات تقویت و توسعه صنعت بیمه را فراهم می‌سازد.

اکنون کشورهایی که به اهمیت خدمات واقعی بیمه و نقش جدی و حیاتی آن در رشد و توسعه اقتصادی پی برده‌اند توانسته‌اند فرصت‌های بسیار ارزنده‌ای در اختیار شهروندان، بازرگانان و صاحبان صنایع خویش قرار دهند تا بتوانند در خدمت توسعه جامعه باشند و از فرصت‌های اقتصادی بهره‌برداری نمایند.

امروزه بر کسی پوشیده نیست که یکی از عوامل اصلی و مهم رشد و توسعه اقتصادی یک کشور سرمایه‌گذاری‌های مولد در آن جامعه و در ادامه رابطه مستقیم  بین توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در آن کشور است. این مهم به ویژه در کشوری چون ایران با مشخصه‌هایی نظیر نیاز به بازسازی و نوسازی ظرفیت‌های تولیدی، افزایش تولید ناخالص ملی، فراهم کردن اشتغال‌های مولد و هدایت اقتصاد از فعالیت‌های غیرمولد به مولد، کاهش وابستگی در زمینه فرآورده‌های استراتژیک و در آخر اعمال سیاست‌های خصوصی‌سازی و مهار تورم از طریق افزایش تولید، حائزاهمیت است. صنعت بیمه به سبب توان بالقوه‌ای که در فراهم ساختن زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد در حفظ حقوق بیمه‌گذاران و در نیل به رشد و توسعه اقتصادی کشور اهمیت فراوان دارد.

نجات افراد
راه نجات

 

َدر سال های اخیر، اقتصاد کشور با توجه به شرایط تحریمی، درحوزه اقتصادی با مشکلات زیادی درهر دو زمینه عرضه و تقاضا مواجه بوده است که با اثرگذاری نامطلوب بر اشتغال ، تولید و فروش کالاها، شرایط رکود تورمی و ریسک های جدیدی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. از این رو، صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشور در پوشش ریسک های سایر صنایع که در خط مقدم مبارزه با این ناملایمات و مشکلات اقتصادی قرار دارد، بیش از سایرین نیاز به هوشیاری و به روز رسانی الگوی تجاری خود داشته و دارد. لذا شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه ، آزمونی برای سنجش میزان بلوغ صنعت بیمه و توانایی آن برای به روزرسانی و مواجهه موثر با چالش های جدید بوده و سربلندی در این آزمون در سال های جاری، عامل افتخار این صنعت و فعالان آن بوده است.

ضرورت  حضور پر رنگ بیمه در صنعت قارچ

صنعت قارچ کشور همانند سایر صنایع و فعالیت های مبتنی بر ایجاد ارزش افزوده و به عنوان یک فعالیت تولیدی از گروه کشاورزی به غیر از فشارهای وارده بر تمامی کسب وکارها به دلیل چالش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و…، همواره دستخوش فراز و فرودهایی بیشتری از نوع مدیریت صنف، ماهیت قارچ تولیدی، کیفیت مواد اولیه مصرفی، خطاهای انسانی، بازار شکننده فروش قارچ و … است و بدین ترتیب میزان ریسک در سرمایه و سرمایه گذاری آن بسیار بالاست.

تولیدکنندگان قارچ خوراکی
تولیدکنندگان قارچ خوراکی

 

با توجه به میزان سرمایه های موجود در این صنعت و همچنین میزان قابل توجه خرید و فروش مواد اولیه و محصولات در این صنعت، بی شک صنعت قارچ کشور جاذبه های فراوانی برای صنعت بیمه دارد. اینکه به چه دلیل شرکت های بیمه کشور تمایلی به فعالیت جدی در این صنعت را از خود نشان نمی دهند نیاز به بررسی و تحقیق دارد. این در حالی است که در فرا سوی مرزهای کشور، سال های مدیدی است که کشورهای پیشرو جهان بهره برداری های بیشمار از ظرفیت های صنعت بیمه در حفظ، رشد و ایجاد آرامش در تمام صنایع بویژه صنعت قارچ خود را به عنوان جزء حیاتی و مهم در دستور کار خود داده اند.

با توجه به افزایش هزینه های تولید و بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات، بسیار بعید به نظر میرسد که واحدهای تولید کمپوست،خاک پوششی ، بذر یا حتی قارچ تمایلی به پوشش محصولات خود توسط یک شرکت بیمه قدرتمند را نپسندند ولی اینکه چرا  شرکت های بیمه گر تمایلی به سرمایه گذاری درصنعت قارچ را از خود ابراز نمی دارند، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.

در خاتمه باید افزود در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه تنها با بیمه می توان آرامش در مسیر تولید و فراتر از آن ادامه حیات واحدهای تولیدی را تضمین نمود. راهکارهای ارائه شده در حرف ما در صنعت قارچ برای حل چالش های پیش رو از سمت تیم کارشناسان هاگ می باشد.

به قلم سردبیر مجید نادری

منابع:

  • مثاحبه با مدیر عامل بیمه البرز- پورکیانی – اقتصاد آنلاین
  • چرا صنعت بیمه درهمه شرایط اقتصادی مهم است ؟ مهرپل
  • نقش صنعت بیمه در رشد و توسعه اقتصادی.  روزنامه جهان صنعت
  • ضرورت توسعه فرهنگ بيمه – حامد درخشیده – تازه های جهان بیمه

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا