حرف ما در صنعت قارچ

جای خالی قارچ در راهپیمایی اربعین

پذیرایی از زوار امام حسین (ع) در مسیر پیاده روی اربعین

جای خالی قارچ در راهپیمایی اربعین:

جای خالی قارچ در راهپیمایی اربعین: اربعین حسینی در کربلا، بزرگترین تجمع بشریت در کره زمین است که میلیون‌ها نفر از عاشقان و دلباختگان سیدالشهدا(ع) در چهلمین روز شهادت آن امام بزرگوار با هر وسیله‌ای خود را به نزدیک سرزمین کربلا می‌رسانند و سعی می‌کنند مسافتی را پیاده به یاد اسرای کربلا طی کنند تا به آستان ضریح مولا اباعبدالله علیه‌السلام برسند.

تفاوت 20 میلیونی زائران کربلا با آمار سه میلیونی حاجیان نشان می‌دهد که خداوند چگونه به پاس عشق و ایثار حسین بن علی علیه‌السلام از جان و مال و عزیزانش، پس از سال‌ها او را نگین عالم خلقت و شمع محفل مومنان قرار داده؛ به گونه‌ای که هیچ گردهمایی دیگری به پای این زیارت عظیم در جهان نمی‌رسد:

اگر چه حُسن فروشان به جلوه آمده‌اند

کسی به حُسن و ملاحت به یارِ ما نرسد

در این میان، نه تنها میلیونها نفر هر ساله با پای پیاده از مکانهای بسیار دور، مسافت ده‌ها و صدها کیلومتر را طی می‌کنند و خود را برای زیارت در اربعین به کربلا می‌رسانند.

هزاران نفر از شیفتگان حضرت اباعبدلله علیه‌السلام، به پذیرایی از آنان کمر همت می‌بندند و با هر چه دارند تلاش می‌کنند گرد خستگی و طعم گرسنگی و عطش را از زائران امام  حسین علیه‌السلام بزدایند.

پذیرایی از زوار در موکب‌‌های حسینی

میزبانان زوار حسینی، هر چه دارند با عشق نثار مهمانان اباعبدلله علیه‌السلام می‌کنند: از فراهم کردن طعام لذیذ برای ناهار و شام، تا ارائه چای و شربت و میوه، از آماده سازی فرصت استقرار و پذیرایی در منزل برای استراحت، تا ارائه خدماتی چون واکس، حمام و حتی شستشوی پای زوار یا ایجاد سایه برای زائرین خسته در گرما.

به مرور زمان با افزایش خیل جمعیت زائر حرم امام حسین علیه‌السلام، برای پذیرایی شایسته‌تر از زوار ، ایستگاه‌های خدمات‌رسانی برای اسکان، پذیرایی و خوراک‌دهی زائران تدارک دیده شده که به آن‌ها موکب گفته می‌شود.

در این موکب‌ها به غیر از اسکان و تغذیه، گاه خدمات میان‌وعده، نظافت، پاکسازی، خیاطی، واکس، ویلچر و تعمیرات نیز ارائه می‌شود و هر یک ظرفیت متفاوتی از ۲۰۰ نفر تا ۱۰۰ هزار نفر دارند.

.

جای خالی قارچ در اربعین

در این میان شرکت‌های مختلف صنایع غذایی ، مانند شرکت پگاه در عمود ۷۰۷، هر کدام به فراخور همت مدیران خویش، در سال‌های اخیر به جمع موکب‌داران پیوسته‌اند و محصولات خود را در موکب خود یا موکب‌های مستقر به رایگان در اختیار زوار قرار می‌دهند.این شرکت و شرکتهای دیگر ضمن پذیرایی از زوار خواسته یا ناخواسته چند هدف را دنبال میکند

1-پرزندت محصول در بازار هدف (عراق)

2-تحقیقات میدانی و مطالعات بازار

3-تبلیغات درجهت برندسازی

4-ایجاد محبوبیت در قشر مذهبی

5-از همه مهمتر فیض اکمل و بهره برداری معنوی (انتقال و ایجاد انگیزه در سازمان و کارمندان)

و موارد دیگر ….

موکب‌ حسینی با طعم قارچ

شایسته است صنعت قارچ نیز با استفاده از الگوبردای شرکت های شرکت کننده بتواند علاوه بر ایفای نقش خود برای خدمت به زائرین حضرت اباعبدالله علیه‌السلام از این فرصت حضور میلیونی زوار برای معرفی قارچ و افزایش مصرف سرانه آن در سبد غذایی خانوار به خوبی استفاده کند.

با حضور فعالان عرصه قارچ به عنوان میزبان در این جمع میلیونی، فرصتی برای افزایش محبوبیت قارچ در بین تمام زوار حضرت ابا‌عبدلله ع از اقصی نقاط جهان به دست خواهد آمد که فرصتی بی‌نظیر به محسوب می‌شود. در این حضور عاشقانه میلیونی، قطعا افراد مختلف از کسب و کارهای گوناگون، مانند بسیاری مدیران از شرکت‌ها، صاحبان بیزینس‌های مرتبط با صنعت قارچ و سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف و میزبان حضور دارند.

اگر تولیدکنندگان قارچ بتوانند با محصولات خود در موکب‌های اربعینی با غذاهای ویژه از زائران پذیرایی کنند، ذائقه مهمانان حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام را با قارچ در فضایی دلنشین و خاطره‌برانگیز آشنا می‌نمایند که تا سالها طعم خوش قارچ در اذهان‌شان باقی خواهد ماند.

هزینه موکب‌داری با غذاهای بر پایه قارچ

پذیرایی صبحانه از زوار می‌تواند در انواع املت قارچ سرو شود و برای ناهار طیف گسترده‌ای از غذاهای پلویی مثل قارچ پلو و خورش قارچ قابل ارائه است و برای شام انواع فینگرفودها و یا سوپ‌های مختلف با قارچ را با کمک مشاوره تغذیه می‌توان عرضه کرد.

هزینه این پذیرایی به مدت 10 روز برای روزانه در هر وعده 1000 نفر می‌توان چنین پیش‌بینی کرد:

صبحانه

صبحانه املت قارچبرای پخت املت قارچ برای چهار نفر، به ۲۰۰ گرم قارچ، 3 عدد گوجه فرنگی، 1 عدد پیاز، 3 عدد تخم مرغ و مقداری روغن، نمک و ادویه، نیاز است که اگر برای هر نفر نان لواش در نظر بگیریم، با در نظر گرفتن قیمت‌های کنونی بازار به طور متوسط 8750 تومان برای هر نفر خواهد بود که برای پذیرایی از 1000 نفر در ده روز، مبلغی در حدود 87 میلیون و پانصد هزار تومان نیاز است.

ناهار

ناهار قارچ پلو: برای پخت قارچ پلو برای چهار نفر به 2 پیمانه برنج، 20 عدد قارچ، یک پیمانه نخودفرنگی، دو عدد گوجه فرنگی، و یک عدد پیاز به همراه میزان دلخواه نمک و فلفل و پودر سیر نیاز است که با قیمت روز برای برنج پاکستانی و قارچ فله، برای هر نفر تقریبا مبلغ 25000 تومان هزینه لازم است. در این صورت برای پذیرایی از 1000 نفر زائر در ده روز با قارچ پلو و نوشابه، باید مبلغ تقریبی 250 میلیون تومان هزینه کنیم.

شام

شام باگت قارچ: برای درست کردن یک نوع ساده از انواع متنوع فینگرفودها، مثل قارچ‌باگت، برای سه نفر به 2 عدد نان باکت، یک پیمانه قارچ خرد شده، یک و نیم پیمانه پنیر موزارلا، 50 گرم کره، نیم پیمانه سس مایونز، یک عدد پیاز خرد شده،  و مقداری نمک، فلفل و اورگانو نیاز داریم. این فینگرفود برای هر نفر 16500 تومان هزینه‌بر خواهد بود که برای پذیرایی از 1000 زائر در اربعین حسینی، در ده روز نیاز به هزینه  165 میلیون خواهد بود.

بنابراین، برای پذیرایی ده روزه در یک موکب اربعینی با چای و قند ایرانی و سه وعده صبحانه، ناهار، شام نیاز به تقریبا 650 میلیون تومان است.

معرفی قارچ در بین زوار حرم حضرت اباعبدلله علیه‌السلام

پوشش جمعیت 30000 نفری از بین میلیون‌ها زائر حسینی، با غذاهای بر پایه قارچ می‌تواند اثر ماندگاری در حافظه افراد بگذارد و هر یک را مبلغ استفاده از قارچ در سبد روزانه غذایی خود کند. برای اثرگذاری بهتر با انجام هزینه‌ای 20 میلیونی می‌توان از کاتالوگ‌هایی در کنار عرضه غذا استفاده کرد که خواص، مزایا، و نحوه کاربرد قارچ در آن به چند زبان زنده درج شده باشد و در اختیار زوار قرار گیرد.

با حضور دست‌اندرکاران عرصه قارچ در این موکب‌ها می‌توان به تعامل افراد با یکدیگر و ایجاد فرصت‌های دوستی و تجاری امید داشت. حتی عبور میلیون‌ها نفر از موکبی که صرفا غذاهای با طعم قارچ ارائه می‌کند؛ بازخورد مناسبی در اذهان و ایجاد انگیزه برای شناخت بیشتر آنها می‌کند.

نقش اربعین در صادرات قارچ

از آنجا که مردمان ۸۰ کشور مختف آسیایی، افریقایی و امریكایی در گردهمایی عظیم اربعین شرکت می‌کنند و بیشترین زائران از كشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاكستان، هند، سوریه، مالزی، اندونزی، تركیه و لبنان هستند؛ این فرصت برای فرهنگ‌سازی افزایش مصرف قارچ بسیار مغتنم است و می‌تواند به صادرات قارچ  در حجم چشم‌گیر در هر یک از این کشورها به ویژه عراق تبدیل شود.

از آنجا که عراق دارای بیشترین مرز مشترک با ایران است، و علاوه بر مرز خاکی از طریق خلیج فارس نیز با ایران هم مرز می‌باشد، همچنین فراوان بودن اشتراکات فرهنگی و سیاسی دو کشور ایران و عراق، میتوان به امید قارچ به این کشور بسیار امیدوار بود.

وجود یک موکب با پذیرایی قارچ‌محور در بین افراد بومی عراقی نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و آنان را به استفاده از این ماده غذایی و تامین آن در عراق ترغیب نماید.

سخن آخر

فرصت خدمت‌گذاری به زوار امام حسین علیه‌السلام غنیمتی گرانبها است که نصیب هر کسی نمی‌شود. در صورتی که بخش خصوصی یا دولتی در عرصه صنعت قارچ نیت تقرب کند و کمر همت گره بزند می‌تواند برکت این خدمت‌رسانی را تا نسل‌های پیاپی شامل حال همه دست‌اندرکاران صنعت قارچ نماید.

به علاوه توفیق کارآفرینی، ایجاد اشتغال و کسب روزی حلال برای هزاران نفر در صنعت قارچ، قطعا از برکات این خدمت‌گذاری است که امیدوارم مورد توجه تمامی افراد فعال در حوزه این صنعت قرار گیرد.

راهکارهای ارائه شده در  حرف ما در صنعت قارچ برای حل چالش های پیش رو از سمت تیم هاگ می باشد.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا