اخبار عمومی و گزارش

جشنواره آشپزی با قارچ در چهارمحال و بختیاری

درحال حاضر ۳۵ نفر از تمامی نقاط چهارمحال و بختیاری جهت شرکت در جشنواره آشپزی با قارچ ثبت‌نام کرده‌اند

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با افتتاح چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی، دانش بنیان و نوآور ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، نهاده‌ها، آبیاری و گلخانه‌های دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و صنایع تبدیلی در استان جشنواره آشپزی با قارچ نیز برگزار می‌شود و شرکت کنندگان به طبخ غذا با این محصول خوراکی می‌پردازند.

حسین برزگر ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهارکرد: این استان دارای رتبه هشتم تولید قارچ در کشور است، زیرا باتوجه به شرایط آب و هوای سرد استان ظرفیت مناسبی برای کشت قارچ وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، افزود: همزمان با افتتاح چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی، دانش بنیان و نوآور ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، نهاده‌ها، آبیاری و گلخانه‌های دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و صنایع تبدیلی در استان جشنواره آشپزی با قارچ نیز برگزار می‌شود و شرکت کنندگان به طبخ غذا با این محصول خوراکی می‌پردازند.

وی ادامه داد: سرانه مصرف قارچ در جهان به ازای هر یک نفر دو کیلوگرم ثبت شده که این میزان در ایران یک کیلو و ۲٠٠ گرم و در چهارمحال و بختیاری تنها ۸٠٠ گرم است، بنابراین هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ظرفیت تولید این محصول در استان و ترغیب مردم برای استفاده از آن است.

برزگر عنوان کرد: درحال حاضر ۳۵ نفر از تمامی نقاط چهارمحال و بختیاری جهت شرکت در جشنواره آشپزی با قارچ ثبت‌نام کرده‌اند و مقرر است به نفرات برتر جوایز نفیسی اهدا شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۲ واحد صنعتی و ۱۵٠ واحد خانگی تولید کننده قارچ در استان فعال است و به‌طور میانگین ۶۰۰۰ تن قارچ در استان تولید می شود که عمده این تولیدات نیز به استان‌های همجوار و کشورهای کویت، امارات، عراق، آذربایجان و… صادر می شود همچنین قابل ذکر است مجتمع تولید قارچ جونقان آماده تحویل به بهره برداران است.

بهره‌برداری از ۳۷ طرح کشاورزی در حوزه کشاورزی در دهه فجر در چهارمحال و بختیاری

در ادامه جلسه عطاالله ابراهیمی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی، دانش‌بنیان و نوآور ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، نهاده‌ها، آبیاری و گلخانه‌های دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و صنایع تبدیلی همزمان با ایام دهه مبارک فجر برگزار می‌شود که فرصتی برای ارتباط بین بهره‌برداران و تولیدکنندگان عدوات بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته فرصت‌های مناسبی برای صنایع کشاورزی در چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است و تاکنون نیز استقبال خوبی از این نمایشگاه شده و مقرر است همزمان جشنواره آشپزی با قارچ نیز در استان برگزار شود.

ابراهیمی ادامه داد: در دهه فجر سال جاری ۳۷ طرح و با اعتبار ۱۹۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کلنگ‌زنی و به بهره‌برداری می رسد که این طرح‌ها شامل ۱٠ طرح در حوزه آب و خاک، ۱۵ طرح در زمینه تولیدات گیاهی، هفت پروژه در بخش تولیدات دامی، یک طرح در زمینه صنایع کشاورزی و سه طرح در حوزه ترویج و نظام‌های بهره برداری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در دهه فجر سال جاری در حوزه گلخانه‌ای نیز یک طرح بزرگ گلخانه‌ای از محل اعتبارات ملی در زمینی به مساحت پنج هکتار به بهره‌برداری می‌رسد که این پروژه گلخانه‌ای با اعتبار ۵۸ میلیارد تومان شامل ۴۶ میلیارد تومان تسهیلات دولتی و ۱۲.۵ میلیارد تومان سهم آورده تولیدکننده است و این امید وجود دارد که باعث ایجاد جهش خوبی در زمینه گلخانه‌ای چهارمحال و بختیاری شود.

وی با بیان اینکه حدود ۲٠٠ هکتار پروانه بهره‌برداری کشت‌های متراکم نیز صادر شده است، خاطرنشان کرد: ۲٠ هکتار طرح گلخانه‌ای دیگر نیز طی یک تا ۱.۵ سال آینده به بهره‌برداری می رسند همچنین با توجه به اینکه ۷۱ روستا بهره‌بردار طرح‌های بیان شده در دهه فجر سال جاری هستند حدود یک هزار و ۱۴۹ خانوار از این ۳۷ طرح‌ سود می‌برند که ۴۳۱ مورد به صورت اشتغال مستقیم و مابقی غیرمستقیم است. اخبار عمومی و گزارش

منبع: ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا