دانش افزایی در حوزه قارچ

نکات قابل توجه جهت جلوگیری از انتشار بیماری های قارچ

جهت جلوگیری از انتشار بیماری های قارچ با توجه به شروع فصل گرما و افزایش خطر گسترش آلودگی ️نکاتی قابل‌ توجه ارائه می‌گردد:

اسپورهای بیماری‌هایی نظیر ورتیسلیوم و مایکاگون چسبناک هستند و از طرفی نمی‌توانند در هوا معلق بمانند. این کپک‌ها برای انتقال احتیاج به یک حامل دارند. پرسنل، حشرات، ابزارآلات و ماشین‌ها حامل‌های اصلی هستند. بنابراین برای اجتناب از انتشار اسپورها اطمینان حاصل کنید که تمام حامل‌هایی را که دارای این پتانسیل هستند را از منابع آلودگی دورنگه داشته‌اید.تا جلوگیری از انتشار بیماری های قارچ شود.

زمان پر کردن سالن

با توجه به خطر انتقال حشرات به سالن‌های پرورش، در صورت امکان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پر کردن سالن‌ها در صبح و ابتدای شیفت کاری صورت پذیرد. فعالیت و حضور مگس‌های فورید و سیارید در صبح و خنکی هوا در محیط کمتر بوده و بنابراین درصورتی‌که پر کردن سالن‌ها در صبح انجام پذیرد خطر ورود حشرات به سالن‌ها کاهش می‌یابد.

دور کردن حشرات

دور کردن حشرات از سالن‌های پرورش‌کار دشواری است، اما باید به هر طریق ممکن از ورود حشرات به سالن‌ها جلوگیری نمود. حشرات محیط مرطوب را دوست ندارند، بنابراین می‌توان با مرطوب کردن محوطه بیرون سالن‌های پرورش در زمان پر کردن، حشرات را از اطراف سالن دور نمود. می با یک سیستم مه پاش که قطرات ریز ایجاد می‌کند، محوطه اطراف سالن پرورش را در زمان پر کردن مرطوب و خنک نگه داشت تا مگس‌های فورید و سیارید از سالن دورنگه داشته شوند.

محل خروج آب

محل خروج آب از سالن‌های تولید عموماً بدون توجه باقی می‌ماند. پس از شستشو سالن‌ها بعد از هر عملیات می‌بایستی دریچه‌های خروج آب (کف شور) سالن‌ها کنترل گردد، که در اکثر مواقع بقایای عملیات سالن شامل کمپوست قارچ، خاک و یا قارچ در این مکان‌ها باقی می‌ماند که باعث شروع آلودگی می‌گردد. توجه به جزییات در زمان نظافت بسیار بااهمیت می‌باشد. درهای سالن، دستگیره در، انتهای طبقات، زیر طبقات اول، محل‌های قابل اشاره است.

یکی از عوامل اصلی انتشار آلودگی، پرسنل فارم می‌باشد

بنابراین می‌بایستی قوانین سخت‌گیرانه‌ای در خصوص عدم حضور پرسنل در سالن‌های غیرضروری تنظیم و اجرا گردد. به‌عنوان‌مثال نفرات عملیات خاک‌دهی به‌هیچ‌عنوان حق تردد در سالن‌های دیگر را ندارند. همچنین از طرفی در خصوص بازدید سالن‌ها توسط سالن داران تا حد امکان ترتیب بازدید از سمت سالن‌های کمپوستی و سپس خاک‌دهی و بعدازآن هوادهی و نهایتاً سالن‌های برداشت فلاش اول و دوم صورت پذیرد. کنترل نفرات قارچ چین بسیار با اهمیت می‌باشد و به‌عنوان یک قانون کلی: هر سالن که در مرحله برداشت نیست، قلمرو ممنوعه برای قارچ چین‌ها می‌باشد!

کفش و لباس

یکی از عوامل دیگر انتشار آلودگی لباس و کفش پرسنل می‌باشد. در عملیات اجرایی در سالن‌ها تمیز نبودن و آلوده بودن لباس پرسنل به‌راحتی موجب انتشار و گسترش آلودگی از سالنی به سالن دیگر شده و مجموعاً کل فارم را درخطر افزایش بار آلودگی قرارمی دهد، که رهایی از این شرایط بسیار سخت، طولانی و شامل تحمل هزینه خواهد بود.

بنابراین با دقت بیشتر در نظافت و تمیزی لباس‌ها و کفش پرسنل می‌توان از مواجه‌شدن با شدت آلودگی پیشگیری نمود. استفاده از یک دستگاه ماشین لباسشویی جهت شستشو لباس‌ها و با مسئول نمودن یکی از پرسنل از هر واحد (کشت، خاک‌دهی، قارچ چینی و …) جهت اطمینان از نظافت لباس‌ها و ضدعفونی کفش‌ها و چکمه‌ها قبل از شروع هر عملیات، می‌توان به‌طور چشمگیری از گسترش آلودگی جلوگیری نمایید.

پیشگیری بهترین و ارزان‌ترین راه می‌باشد

استفاده از ابزار تمیز در هر عملیات در جلوگیری از انتشار آلودگی بسیار بااهمیت می‌باشد. به‌عنوان‌مثال، ضدعفونی چاقوهای برداشت در پایان هرروز یکی از راهکارهای بسیار مؤثر می‌باشد. عموماً نظافت چاقوی برداشت ازنظر پنهان مانده و تا نوبت بعدی برداشت توسط خود قارچ چین و در بیشتر مواقع در محل آلوده نگهداری می‌شود.

یک ایده مناسب جهت حل این موضوع، ایجاد محلی برای نصب چاقوی قارچ چین‌ها پس از اتمام عملیات برداشت می‌باشد، تا از نظافت آنها اطمینان حاصل کنید. (به‌عنوان‌مثال؛ در تصویر نظافت چاقوی قارچ چین شماره ۱۹ به انجام‌نشده است). موضوع قابل اهمیت دیگر، جدا نمودن وسایل نظافت در عملیات‌های مختلف می‌باشد. بدین‌صورت که با مشخص نمودن محل‌های مختلف، وسایل نظافت هر گروه کاری را مجزا کنید. به‌ عنوان‌مثال؛ وسایل مورداستفاده در نظافت سالن بعد از عملیات خاک‌دهی با وسایل نظافت بعد از عملیات برداشت متفاوت باشد.

تهیه و تنظیم : مهندس نصیرخوشخبر

با ما در دانشنامه صنعت قارچ، هاگ همراه باشید و جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از منابع معتبر در این زمینه به دانش افزایی در حوزه قارچ مراجعه فرمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا