انواع قارچ سمی و نحوه تشخیص

قارچ‌ های درخشان برزیل بیولومینسانس

جهان جادویی قارچ‌های درخشان

آشنایی با قارچ‌ های درخشان برزیل (بیولومینسانس)، در سال 1840 گیاه شناس انگلیسی معروف جورج گاردنر، منظره ای غیرمعمول را که در برزیل مشاهده کرده بود را چنین توصیف کرد: گروهی از پسران با یک شیء نورانی بازی کردند که معلوم شد یک قارچ درخشان است.

بچه ها ان را “گل نارگیل” نامیدند و محل رشد قارچ را به وی نشان دادند، روی برگها در پایین درختان نخل کوتوله افتاده بود.

گاردنر این قارچ غیر معمول را به انگلستان فرستاد و نام Agaricus gardneri را دریافت کرد. از آن زمان تا سال 2009 دانشمندان دیگر با چنین قارچ هایی برخورد نکرده اند.

اما اخیرا محققان دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو (ایالات متحده) موفق به جمع آوری نمونه های جدید از گونه قارچ از دست رفته شدند و اقدام به طبقه بندی مجدد آن نمودند.

آشنایی با قارچ های درخشان برزیل (بیولومینسانس)
قارچ بیولومینسانس

این نوع قارچ یوکاریوت در تاریکی آنقدر روشن می درخشد که حتی می توان با نور آن مطالعه کرد. دانشمندان امیدوارند که با مطالعه دقیق این قارچ و دیگر بیولومینست ها (قارچ های درخشان) در سایر نقاط جهان به این سوال پاسخ دهد که این قارچ چگونه و به چه دلیلی می درخشد.

پس از مطالعه آناتومی، فیزیولوژی و منشأ ژنتیکی قارچ، کارکنان دانشگاه سان فرانسیسکو تشخیص دادند که این قارچ باید به جنس Neonothopanus نسبت داده شود. به گفته دانشمندان ، جمع آوری نمونه های جدید این گونه بسیار دشوار است، جستجوی این قارچ نیاز به رویکرد خاصی دارد و با مشکلات زیادی همراه است.

برای دیدن درخشش سبز قارچ بی نور، دانشمندان مجبور بودند شب هنگام در اول ماه در جنگل به جستجو بپردازند و در عین حال بسیار مراقب بودند تا با مارها یا جگوارهای شکارچی برخورد نکنند. به لطف دوربین های دیجیتال همراه گروه، دانشمندان توانستند قارچ های درخشان را تشخیص دهند.

بیولومینسانس یا توانایی یک ارگانیسم برای تولید نور خود، یک پدیده بسیار معمولی در قلمرو حیوانات است که به دلیل تعدادی از فرایندهای شیمیایی رخ می دهد. دانشمندان اظهار می کنند که قارچ ها باید همانند سوسک های کرم شب تاب درخشش  به لطف مخلوط لوسیفرین-لوسیفر از  درخشش داشته باشند. با این حال  این ترکیبات هنوز در قارچ ها یافت نشده است.

آشنایی با قارچ های درخشان برزیل
قارچ بیولومینسانس

امروزه حدود 70 گونه قارچ وجود دارد که قابلیت بیولومنسانس را دارند، اما هنوز مشخص نیست که چرا این قارچ ها نور ساطع می کنند. بر اساس یکی از فرضیه های محققان ، درخشش برای برخی قارچ ها ضروری است تا حیوانات شبانه را جذب کنند ، که اسپورهای آنها را گسترش می دهند ، در نتیجه به تولید مثل کمک می کند. فرضیه دیگری حاکی از آن است که نور ساطع شده قارچ به عنوان هشداری در مورد سمی بودن آن برای حیوانات عمل می کند.

قارچ میسن گونه Mycena Chlorophos یکی از 71 گونه قارچ بیولومینسنت است که به رنگ سبز می درخشد. قارچ های بی نور در مالزی، اندونزی، برزیل، ژاپن، مکزیک و پورتوریکو رشد می کنند و درخشندگی ملایم زرد-سبز دارند.

جهان جادویی قارچ‌های درخشان
جهان جادویی قارچ‌ های درخشان

 

جهان جادویی قارچ‌ های درخشان، یکی از سوژه‌های همیشگی عکاسان برای تمرین و تجربه عکاسی ماکرو (بزرگنمایی)، قارچ‌ها هستند.

تاکنون قارچ‌ ها و دنیای خیال‌انگیز آنها، ذهن بسیاری از عکاسان ماهر را به خود مشغول داشته‌اند، و می‌توان به فهرستی بلندبالا از آثار عکاسان مطرح در این زمینه اشاره کرد. عکاسانی که هرکدام از روش و تکنیک خاص خود برای عکاسی استفاده نموده و جلوه‌هایی متفاوت از این مخلوقات زیبا را باهنر خود به تصویر کشیده‌اند.

در این میان عکاس آلمانی خوش‌ ذوق به نام مارتین فیستر Martin Pfister راه جدیدی برای عکاسی از این مخلوقات زیبا و حیرت‌ انگیز پیداکرده است. مارتین با استفاده از یک سری چراغ‌های LED کوچک که در پشت سوژه‌های عکاسی قرار می‌ گیرند، درخششی جادویی به قارچ‌ها بخشیده است. فیستر برای کار از دوربین Canon E0S 6D استفاده کرده که کیفیتی جادویی و خاص به این تصاویر بخشیده است.

با قارچ های سمی در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا