کارآفرینی در حوزه قارچ

جوانی به جای کارمند شدن کارآفرین تولید قارچ شد

کارمندی یا کارآفرینی ؟؟؟

جوانی به جای کارمند شدن کارآفرین تولید قارچ شد. هاگ: به علت سیاست‌های غلط آموزشی طی دهه‌های گذشته امروز شاهد هستیم که بسیاری از جوانان در رشته‌های نظری فارغ التحصیل شده‌اند و با توجه به بازار کار محدود این رشته‌ها شاهد جمعیت بالایی بیکار بدون مهارت در کشور هستیم.

اما هستند جوانانی که با فراموش کردن پشت میز نشینی به سراغ کارهای تولیدی می‌روند و پس از زمانی محدود به موفقیت می‌رسند و باعث ایجاد اشتغال برای دیگران نیز می‌شوند.

مجتبی توکلی جوان 32 ساله الیگودرز مانند بسیاری از هم سن سال‌هایش برای تحصیل به سراغ رشته‌های نظری می‌رود و با مدرک کارشناسی حسابداری فارغ تحصیل می‌شود.

او نیز مانند بیشتر فارغ التحصیلان رشته‌های نظری پس از پایان دانشگاه به سراغ کارهای دولتی می‌رود و حدود 6 سال از عمر خود را صرف پیدا کردن یک شغل دولتی می‌کند.

اما در سال 97 پس از حضور در خانه دوستش متوجه می‌شود که میزبان در طول مهمانی چندین مرتبه به زیرزمین می‌رود و هر بار با تعدادی قارچ بیرون می‌آید همین موضوع باعث می‌شود که او نسبت به کشت و کار قارچ کنجکاو شود.

کارآفرین تولید قارچ
کارآفرین تولید قارچ

و پس از جست‌وجو در اینترنت بدون هیچ پشتوانه علمی اقدام به کرایه یک مغازه دوازده متری برای کشت قارچ می‌کند و پس از برداشت اولین محصول به علت کیفیت پاین قارچ‌ها کسی از او خرید نمی‌کند و او در اولین تجربه خود با شکست بزرگی مواجهه می‌شود.

پس از شکست در اولین مرتبه پرورش قارچ او به این نتیجه می‌رسد که بایستی اطلاعات و علم خود را در این حوزه افزایش دهد و در همین راستا به سراغ کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان الیگودرز می‌رود و پس طی کردن یک دوره دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند.

در دوره جدید پرورش قارچ مربیان فنی و حرفه‌ای الیگودرز به کمک او می‌آیند و همین موضوع سبب می‌شود که او این‌بار موفق شود و بتواند طی سه سال گذشته این روند موفقیت آمیز را حفظ کند.

او تا به امروز برای کسب و کار خود هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده است و با سود پرورش قارچ توانسته کارگاه 12 متری سه سال پیش را به هشت سالن با ظرفیت 80 تن تبدیل کند.

این تولید کنند حوزه کشاورزی می‌گوید سال 97 برای پرورش قارچ تنها 15 میلیون ریال سرمایه داشتم اما امروز تنها هر بار پرورش دادن قارچ در این هشت سالن هشت میلیارد میلیارد ریال است.

توکلی امروز علاوه بر خودش برای 15 جوان دیگر نیز ایجاد اشتغال کرده و ماهانه نیز کارآموزان زیادی را آموزش می‌دهد و در حال حاضر به دنبال این است که یک کارگاه تولید مواد اولیه پرورش قارچ در شهرستان الیگودرز ایجاد کند.

کارآفرین تولید قارچ در منزل
کارآفرین تولید قارچ در منزل

او برای راه‌‌اندازی این کارخانه نیازمند تسهیلات دولتی است اما به گفته خودش متاسفانه مسولان جهاد استان با او همکاری نمی‌کنند این در حالی است که در صورت راه‌اندازی این کارخانه برای بیش از 50 جوان الیگودرزی شغل ایجاد می‌شود.

این کارآفرین تولید کننده قارچ در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حدود 6 سال عمر خود را برای پیدا کردن شغل دولتی صرف کردم اما امروز توانسته‌ام علاوه بر ایجاد درآمد برای خودم برای 15 نفر دیگر نیز ایجاد اشتغال کنم و لذت پرداخت حقوق به کارگران را با هیچ لذتی دیگر در دنیا عوض نمی‌کنم.

اخبار کارآفرینی در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا