حرف ما در صنعت قارچ

حضور در میدان مفید اما ناکافی

انجمن صنفی برای حمایت از تولیدکنندگان وارد میدان شد

حضور در میدان مفید اما ناکافی، در روزهای پایانی سال گذشته قیمت قارچ سیر نزولی به خود گرفت تا جایی که قیمت فروش حتی با قیمت تمام‌ شده محصول هم برابری نمی‌کرد و طبیعتاً جز ضرر و زیان چیز دیگری نصیب تولیدکنندگان قارچ نمی‌شد. در چنین شرایطی بود که انجمن صنفی برای حمایت از تولیدکنندگان وارد میدان شد و از طریق مکاتبه با هیئت امنای بازار و جمع‌آوری بار مازاد تلاش کرد تا تعادل را به بازار قارچ بازگرداند.

این تلاش اگرچه تأثیر مثبتی بر جای نهاد اما همچنان قیمت عرضه قارچ در بازار کمتر از قیمت اعلام‌شده توسط صنف پرورش‌دهندگان بود و کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی و مزارع پرورش قارچ در روزهای پایانی سال فشار مضاعفی را به تولیدکنندگان وارد می‌کرد.

در چنین اوضاع و احوال نا امیدکننده‌ای بود که رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ به صورت سرزده در بورس قارچ تهران(مهرآباد) حضور یافت و از نزدیک با عوامل این بازار به تبادل نظر پرداخت. این بررسی میدانی و گفتگوی چهره‌ به‌ چهره با تولید کنندگان و توزیع کنندگان چنان تأثیر مثبتی بر جای نهاد که در اندک زمانی قیمت‌ها سیر صعودی گرفت و تعادل نسبی عرضه و تقاضا به بازار این محصول بازگشت.

حضور در میدان مفید اما ناکافی

اگرچه قیمت‌ها همچنان با قیمت مطلوب (در مقایسه با دی و بهمن سال قبل) فاصله داشت اما از وارد آمدن ضرر و زیان بیشتر به تولیدکنندگان تا اندازه زیادی جلوگیری شد. این تجربه و این اتفاق مبارک به خوبی نشان داد که تحلیل درست و حضور در میدان تا چه اندازه در حل مشکلات و رفع نابسامانی‌های این صنف اثرگذار بوده و گفتگوی مستقیم و بی‌واسطه مدیران انجمن با بدنه اصلی بازار چه نقش بی‌بدیلی در ساماندهی بازار و تعادل بخشیدن به عرضه و تقاضا دارد.

بدون تردید افزایش این‌گونه حضورهای میدانی و بازدیدهای سرزده و گفتگوهای چهره‌به‌چهره منجر به آگاهی طرفین از شرایط واقعی حاکم بر بازار و اتخاذ تصمیمات کارشناسی برای رونق‌ بخشی به بازار این محصول خواهد شد و تداوم این گفتگوهای مبتنی بر درک متقابل می‌تواند بهبود روزافزون صنعت قارچ، رضایت تولید کننده و مصرف‌ کننده و در نهایت آینده‌ای امیدبخش را در این عرصه رقم بزند.

ناگفته نماند که در این بازدید راه کارهایی نیز با هدف اصلاح قیمت‌ها از سوی این مجموعه پیشنهاد شد که امیدواریم پس از بررسی و ارزیابی در صورت صلاحدید در دستور کار مدیران محترم انجمن قرار گیرد:

  • خرید تضمینی قارچ از تولیدکنندگان با قیمت مصوب
  • تسویه نقدی با تولیدکنندگان یا دادن حواله با موعد نزدیک
  • ایجاد هماهنگی بیشتر بین مزارع تولید قارچ و بازار با هدف تنظیم میزان تولید قارچ و کنترل محصول وارد شده به بازار
برای آشنایی با چالش های درون صنفی و راهکارهای پیشنهادی حرف ما در صنعت قارچ دانشنامه هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا